Skip to main content
Hi-Q apparatuur

MC grounded grid head amp

Meer
14 mrt 2017 16:40 #65756 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic MC grounded grid head amp
Ik vond een mooie foliecondensator (68uF/100V) voor 13 pleuro's bij Pharnell maar dat is een groot ding (41mm). Een tantaalelcootje is veel kleiner en voor audiotoepassingen prima. Misschien kan de waarde nog wat naar beneden omdat Z(i) van de PC88 0.8k is. Bedenk ook dat het audiosignaal maar tienden van millivolts is dus eventuele niet-lineariteiten hebben geen enkele invloed.

Ga vanavond eens lekker solderen!

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 mrt 2017 13:30 #65752 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic MC grounded grid head amp
Tjerk,
Wat is de reden dat je een dikke elco 47uF gaat gebruiken?
Kleiner formaat bij hogere waarde misschien?

Mvg.
Bert

Meer
13 mrt 2017 22:18 #65747 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic MC grounded grid head amp
Nee, dikke elco (47uF). Morrege schema!

Tjerk, 9ZZ

Meer
13 mrt 2017 21:46 #65746 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic MC grounded grid head amp
Ben benieuwd wat het gaat worden Tjerk !
Bij Geaarde roosterschakeling loopt dan de kathodestroom door je PU element? of zit daar een vette C tussen ?

Cees- pa1dba

Meer
13 mrt 2017 21:08 #65744 door PE9ZZ
MC grounded grid head amp werd gestart door PE9ZZ
Om Cees DBA's onderwerp niet verder te vervuilen toch nog even terugkomen op de geaarde rooster voorversterker voor MC elementen. Ik heb effe ingelezen in het verschil tussen MC en MM. Welnu, een MC element heeft ongeveer 20 dB minder spanning dan een MM. Zeg rond de 0.4 mV(RMS). Die moet dus opgekrikt worden met een trafo of een versterker. Een trafo werkt erg goed omdat de impendantie van een MC cartridge erg laag is. Doorgaans enige tientallen ohms. Met een 1:10 trafo wordt de 47k impendantie van een modale RIAA versterker getransformeerd naar 470 ohm, waar een MC element best tevreden mee is. Nadeel van een trafo is de lastiger aanpassing.

Een versterker heeft hiervan geen last maar zal wel extra ruis introduceren. Een geaarde roosterschakeling heeft een lage impendantie. Met LTSpice heb ik een ECC88 gepakt omdat die dezelfde steilheid heeft als een PC88. Wel is de instelling anders. Met een kathodeweerstand van 1k en een anodeweerstand van 22k heeft-ie een versterking van 26 dB. Impendantie is ongeveer 0.8k bij I(a)=5 mA. Versterking klopt dan wel ongeveer, 22/0.8=29 dB. Met de PC88 verwacht ik ook zoiets. Weerstand van 120R parallel zodat de MC cartridge zich senang voelt.

Ik zal de PC88 eens in elkaar solderen en kijken hoe het ruisgedrag is. Oh ja, en nog een platenspeler met MC element scoren. Hmmm...

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena