Skip to main content
Hi-Q apparatuur

Nieuwe aanwinsten HiQ

Meer
23 apr 2014 23:00 #42692 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Nieuwe aanwinsten HiQ
Ja inderdaad NOOIT!met contactspray aan buisvoetjes komen!
Als dat al is gebeurd goed reinigen met alcohol.
Vaak zijn de pertinax voetjes zo slecht geworden dat ze maar beter vervangen kunnen
worden. Die oude voetjes geven vaak lekstroom en doorslag. Vervangen door ceramische.
Dan ben je voor goed van al die ellende en narigheid af.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 apr 2014 22:22 #42691 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Nieuwe aanwinsten HiQ
Wat betreft de Philips pertinax buisvoeten heb ik de volgende ervaring.
Rook aanslag e.d. zetten zich vaak vast tussen de twee pertinax plaatjes waar de contacten tussen zitten.
Doordat er opnieuw componenten aan de buisvoeten worden gesoldeerd gaat dat min of meer vloeien waardoor er lekstroom ontstaat zoals Peter al aangeeft hetgeen een rommelend geluid veroorzaakt.
Zelf spuit ik de buisvoet dan overtollig in met alcohol 96% en blaas het er met een compressor weer tussen uit.
Nadat het residu alcohol verdampt is, ik hanteer daar een uurtje of 12 voor zet ik het toestel weer aan.

Bert.

Mvg.
Bert

Meer
23 apr 2014 22:07 - 23 apr 2014 22:08 #42690 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Nieuwe aanwinsten HiQ
Zie eens of er Lek stroom op het schassis staat
Keer de AC 220 stekkers zoo dat het weg is ??
Dan is de brommetje ook veelal weg ?
Ik denk dat jij dat wel weet
Meer toch mischien vergeet
Huub
Laatst bewerkt 23 apr 2014 22:08 door Huub.

Meer
23 apr 2014 22:05 - 23 apr 2014 22:05 #42689 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Nieuwe aanwinsten HiQ
Wat Henk al zegt, er zijn veel soorten contactspray. Welke je hebt gebruikt, bepaalt ook of hij mag blijven zitten.
Laatst bewerkt 23 apr 2014 22:05 door maarten.

Meer
23 apr 2014 21:21 #42686 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Nieuwe aanwinsten HiQ
Dat je niets meer hoort als je de bandrecorderaansluiting kortsluit is normaal. Je sluit dan namelijk het signaal naar de volumeregelaar kort. Ook het radio gedeelte werkt dan niet meer. De recorder aansluiting staat gewoon parallel met de volumeregelaar.
Dat het geluid van een CD speler wat schel klinkt zou in feite niet zo moeten zijn. Hou er echter wel rekening mee dat het radiogeluid sterk gecomprimeerd en "opgeklopt" is waardoor daar veel meer bas in zit dan bij gebruik van de PU ingang.
Je zal in elk geval de basregelaar een flink stuk verder open moeten draaien. In feite is dat normaal.

Dat het brommetje plotseling verdwenen is kan ook komen door vocht in een buisvoet o.i.d. Dan kunnen er lekstromen optreden. Nu de zaak kennelijk opgedroogd is, is de lekstroom ook weg of in elk geval sterk afgenomen.
Overigens wees voorzichtig met contactspray bij buisvoeten, schakelaars e.d. die van pertinax zijn. Het vuil kan door de spray in het pertinax trekken. Philips raadt aan eerst het vuil zo goed mogelijk te verwijderen en dan pas spaarzaam contactspray te gebruiken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
23 apr 2014 20:55 #42684 door jontl
Beantwoord door jontl in topic Nieuwe aanwinsten HiQ
Net weer even de radio aangehad en.. Het brommetje is gewoon weg! Blijkbaar is de kontakt spray ingewerkt en is nu de laatste verbinding ook goed. Ik ga morgen weer even kijken of het zo blijft.
Dan blijft alleen het probleem van het ietwat schelle geluid van de cd speler op de bandingang. Waar zou dat aan kunnen liggen?
Gr Jon

Gr, Jon

Gemaakt door Kunena