Nieuwe aanwinsten HiQ
De FM speelt via de kabel perfect mooi in evenwicht op de voorkeuze klankkleur stand Fidelita.
In die stand zijn de potmeters voor bas en treble uitgeschakeld. In deze stand klinkt de radio het best.
Jon,
De B7X73A Heb ik hier meerdere malen gehad.
Daarnaast ook nog twee varianten, de B7X83A en het F7X71A meubel waarbij de eerste B7X73A set destijds door Henk vakkundig is gereviseerd.
Nu zijn er natuurlijk verschillen in smaak van wat we mooi in evenwicht vinden.
In de stand Fidelita vond ik ze bij het afspelen van platen en een Cd op de bandrecorder ingang inderdaad erg mooi en evenwichtig klinken.
Op de FM juist niet en met name op de sterk gecomprimeerde FM zenders was de basweergave sterk overtrokken, veel te veel bas.
Op de FM gebruikte ik de orchestra stand zodat de bas geregeld kon worden.
Op de afbeelding van het radiodeel van de F7X71A die ik had is dat te zien.
Ik heb dan ook het vermoeden dat er in de basweergave iets mis is.
Hoe zit het met de weerstanden en C's, R26/11 C58/25 in de loudness schakeling?.
Had je ook al eens ander eindbuizen geprobeerd?
Bert.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Opzich werkt het goed, maar het is wel schadelijk: Kontakt 60 is om oxide op te lossen, maar daarom is het zuurhoudend en niet bedoeld om te blijven zitten. Nabehandelen met IPA of Kontakt WL is nodig om de vorming van kruipsporen en op langere termijn het aangetast worden van contacten te voorkomen.jontl schreef : De contactspray die ik heb is een rood wit busje van kontakt chemie.
Hopelijk is deze niet schadelijk. Iemand heeft mij deze aangeraden voor dit soort klusjes.
Druppels zijn bovendien al teveel, die kruipen overal tussen. Een oplossing is om een heel dun ragertje of desnoods de pennen van een buis met contactspray te bevochtigen.
- hkruis
- [hkruis]
-
Henk
Met een Haar fuin op de buis voet .
Huub
Hopelijk is deze niet schadelijk. Iemand heeft mij deze aangeraden voor dit soort klusjes.
De manier hoe ik het heb gedaan is heel voorzichtig de dop net zo hard indrukken dat het net begon te druppelen, en die druppels heb ik dan voorzichtig in de gaatjes van de buisvoeten laten lopen. Daarna de buis erin en bewogen.
Het klopt idd dat de buisvoeten van de EL86 en de EZ80 verkoold zijn. Maar ik heb geen ceramische buisvoeten. Waar zou ik die kunnen kopen? Of heeft iemand die voor mij?
Over de band ingang, de FM speelt via de kabel perfect mooi in evenwicht op de voorkeuze klankkleur stand Fidelita.
In die stand zijn de potmeters voor bas en treble uitgeschakeld. In deze stand klinkt de radio het best.
Dan zou er eigenlijk te weinig bas moeten zijn in het algemeen.
Gr Jon
Gr, Jon
Cees,Vervangen door ceramische.
Dan ben je voor goed van al die ellende en narigheid af.
Dat is inderdaad de beste remedie, zeker wanneer ze zo donker, tegen het zwarte aan (verkoold) zijn.
In de latere versterkers zoals de AG9015 enz. paste Phillips de keramische buisvoeten al in de eindtrap toe.
Mvg.
Bert