Hi-Q apparatuur
Nieuwe aanwinsten HiQ
14 mrt 2014 23:00 #41860
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Nieuwe aanwinsten HiQ
Dat zou je wel kunnen doen, kan geen kwaad, maar zou er dan ook geluid uit de er bij in
serie geschakelde laag ohmige sattellieten komen?
Is al eens eerder, een jaar of twee en een half, een discussie over geweest.
Simpel te begrijpen is dat door alle IN SERIE geschakelde speakers DEZELFDE stroom loopt.
Dan is het óók simpel te begrijpen dat er erg WEINIG signaal spanning over de LAAG ohmige
speakers kan ontstaan. En dan is het ook gemakkelijk te begrijpen dat er erg WEINIG
vermogen door de in serie met de rest van de hoog ohmige speakers om gaat.
Basis wetten van spanning, stroom en weerstand. Zij het dat de impedanties van speakers
geen echte ohmse weerstanden zijn, maar de weerstand die ze hebben bij een signaal van
1000Hz. Op zich maakt dat voor het begrip niets uit. Je gaat dan bij de berekening uit
van de impedantie waarden die op de speakers staan. En kun je dus gerust voor het begrip
daar voor, de Wet van Ohm toepassen, als of het gelijkstroom weerstanden zijn.
Overigens is er tussen de met de ohm meter gemeten ohmse waarden van de speakers weinig
verschil te zien in vergelijking met de impedantie waarde die op de speakers staan.
Vr gr Cees.
serie geschakelde laag ohmige sattellieten komen?
Is al eens eerder, een jaar of twee en een half, een discussie over geweest.
Simpel te begrijpen is dat door alle IN SERIE geschakelde speakers DEZELFDE stroom loopt.
Dan is het óók simpel te begrijpen dat er erg WEINIG signaal spanning over de LAAG ohmige
speakers kan ontstaan. En dan is het ook gemakkelijk te begrijpen dat er erg WEINIG
vermogen door de in serie met de rest van de hoog ohmige speakers om gaat.
Basis wetten van spanning, stroom en weerstand. Zij het dat de impedanties van speakers
geen echte ohmse weerstanden zijn, maar de weerstand die ze hebben bij een signaal van
1000Hz. Op zich maakt dat voor het begrip niets uit. Je gaat dan bij de berekening uit
van de impedantie waarden die op de speakers staan. En kun je dus gerust voor het begrip
daar voor, de Wet van Ohm toepassen, als of het gelijkstroom weerstanden zijn.
Overigens is er tussen de met de ohm meter gemeten ohmse waarden van de speakers weinig
verschil te zien in vergelijking met de impedantie waarde die op de speakers staan.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 mrt 2014 17:55 - 14 mrt 2014 20:00 #41851
door jontl
Gr, Jon
Beantwoord door jontl in topic Nieuwe aanwinsten HiQ
Ik ga het binnenwerk later doen, maar ik heb net ff geprobeerd om het vinyl weer mooi schoon te krijgen.
Dit is erg mooi gelukt met Dasty ontvetter van de wibra. Zie foto.
Ook even een foto van het typeplaatje.
Gr. Jon
Ik heb nog een vraagje, ik heb nog twee laagohmige AD5036 satellieten. Kan ik deze ook in serie plaatsen met de 400 ohm zodat het 400+400+400+5+5= 1210 OHM wordt?
Op de een of andere manier draait hij de foto's om?? Ik heb ze echt recht genomen.
Dit is erg mooi gelukt met Dasty ontvetter van de wibra. Zie foto.
Ook even een foto van het typeplaatje.
Gr. Jon
Ik heb nog een vraagje, ik heb nog twee laagohmige AD5036 satellieten. Kan ik deze ook in serie plaatsen met de 400 ohm zodat het 400+400+400+5+5= 1210 OHM wordt?
Op de een of andere manier draait hij de foto's om?? Ik heb ze echt recht genomen.
Gr, Jon
Laatst bewerkt 14 mrt 2014 20:00 door jontl.
13 mrt 2014 20:57 #41838
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Nieuwe aanwinsten HiQ
Jon,
Een mooie radio en zeker de moeite waard er een gedegen revisie aan te wagen.
:thumbsup:
Een mooie radio en zeker de moeite waard er een gedegen revisie aan te wagen.
:thumbsup:
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jontl
13 mrt 2014 20:44 #41837
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Nieuwe aanwinsten HiQ
Mooie set Jon, veel plezier ermee en we wachten op je revisie verhaal.
p.s. ik heb je foto even aangepast.
Gr. Henk
p.s. ik heb je foto even aangepast.
Gr. Henk
Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jontl
13 mrt 2014 20:20 - 13 mrt 2014 20:43 #41836
door jontl
Gr, Jon
Nieuwe aanwinsten HiQ werd gestart door jontl
Ik heb vandaag een hele mooie Philips B7X73A Hiq radio gekocht met de originele AD5036 waar ik al een tijdje naar op zoek was.
De bas luidspreker was er helaas niet meer bij.
Het eerste idee was om de satellieten te gaan gebruiken in combinatie met een AD5040 box en een AG9006.
Dit heb ik vandaag geprobeerd, en het klinkt uitstekend met de 400 ohm speakers (de satellieten + de 400 ohm in de AD5040) in serie.
Ik heb het zo gedaan dat de AD5040 zonder veel moeite naar origineel kan worden teruggezet.
Ook heb ik een klein schakelaartje buiten de kast gemaakt (uiteraard niet op de kast vast) om de 800 ohm speaker in de kast weer te laten werken. Dus ik kan de AD5040 ook gebruiken zonder de satellieten.
Ik ga de B7X73A bewaren om later te reviseren/gebruiken.
Mijn ouders en grootouders kwamen ook luisteren en vonden het ook erg mooi en warm geluid. Als je in het midden van de kamer staat 'omringt' het geluid je helemaal. Ik kreeg er kippenvel van bij een nummer van Ray Charles. :thumbsup:
Gr. Jon
De bas luidspreker was er helaas niet meer bij.
Het eerste idee was om de satellieten te gaan gebruiken in combinatie met een AD5040 box en een AG9006.
Dit heb ik vandaag geprobeerd, en het klinkt uitstekend met de 400 ohm speakers (de satellieten + de 400 ohm in de AD5040) in serie.
Ik heb het zo gedaan dat de AD5040 zonder veel moeite naar origineel kan worden teruggezet.
Ook heb ik een klein schakelaartje buiten de kast gemaakt (uiteraard niet op de kast vast) om de 800 ohm speaker in de kast weer te laten werken. Dus ik kan de AD5040 ook gebruiken zonder de satellieten.
Ik ga de B7X73A bewaren om later te reviseren/gebruiken.
Mijn ouders en grootouders kwamen ook luisteren en vonden het ook erg mooi en warm geluid. Als je in het midden van de kamer staat 'omringt' het geluid je helemaal. Ik kreeg er kippenvel van bij een nummer van Ray Charles. :thumbsup:
Gr. Jon
Gr, Jon
Laatst bewerkt 13 mrt 2014 20:43 door admin. Reden: Foto aangepast