Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

De beste analoge FM tuners

Meer
20 jan 2015 04:49 #50015 door Franc
Beantwoord door Franc in topic De beste analoge FM tuners
Cees,

Je hebt een punt.
Maar veel hoogwaardigs kan er zo uit je kabelnet ook niet komen.

En een echte antenne zal binnen moeten blijven.
Op het dak zal wellicht nu verboden zijn.

Groet Frank

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 jan 2015 23:59 #50012 door Cees
Beantwoord door Cees in topic De beste analoge FM tuners
@ Frank,
Een hoogwaardige tuner vraagt ook om een hoogwaardig signaal en dat komt helaas niet van een stukje
draad.
Vr gr Cees.

Meer
19 jan 2015 23:08 #50011 door thijs
Beantwoord door thijs in topic De beste analoge FM tuners
Interessante site om te lezen. Eventueel te vertalen met Google voor diegene die het Italiaans niet machtig is.

www.tubesound.it/Grundig_RT50_55_Impr.htm

Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!

Meer
19 jan 2015 21:53 #50009 door Franc
Beantwoord door Franc in topic De beste analoge FM tuners
Hoi Cees,

Met een stuk draad kun je op een hoogwaardige tuner best veel leuks ontvangen.
En zeker met een echte antenne.
Er is veel te vinden op net www over antennes.

De kabel gebruik ik nooit en is zeker 20 jaar bij mij niet meer op een tuner aangesloten.
En ik lach me suf dat ik met een stukje draad de dagelijkse uitzendingen beluister met een schitterend geluid!
Ik heb helaas geen TU-X1!

Groet Frank

Meer
19 jan 2015 20:55 - 19 jan 2015 20:57 #50007 door Cees
Beantwoord door Cees in topic De beste analoge FM tuners
Ik lees weer heel veel theorie, zo als het in theorie goed is, maar de weerbarstige praktijk is in de
praktijk dan weer heel wat anders.
Ook de beste en duurste tuners kunnen van de "kabel FM brij" niet een goed LF signaal tevoorschijn
toveren.
Het signaal aan de bron, of dicht bij de bron is dan wel o.k, maar verderop is het dan al dusdanig
verpest door slecht onderhoud,dat het een hele grote ergernis is, om daar naar te moeten luisteren.
Kabel FM zou juist beter moeten zijn dan door de lucht. De praktijk is dat dat zelfs per huizenblok
of straat erg verschild.De meeste mensen hebben hun plastic radiotje niet aan de kabel zitten.
In mijn straat is zo'n 30 jaar geleden de bliksem in de verdeelkast geslagen en tijdens het
vervangen daarvan is ook de straat open geweest.
Hebben ze de kabel naar mijn huis vernield en het weer "gerepareerd" door er een verleng mofje
tussen te maken, dat ze niet goed waterdicht hebben gemaakt, pruts werk!
Klachten werden afgedaan, met u woont meer dan 100 meter van de verdeel kast. ??? Dat kastje zit
ongeveer op 15 meter afstand. En nu zeggen ze, u moet overstappen op Digitaal.
Nee van de ouderwetse service van die goeie ouwe tijd, hebben ze daar geen kaas gegeten.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 19 jan 2015 20:57 door Cees.

Meer
19 jan 2015 20:48 - 19 jan 2015 20:51 #50006 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic De beste analoge FM tuners
Meetresultaten zeggen lang niet alles over de eigen klank van het apparaat. Een meettechnisch goeie ontvanger zal altijd wel 'best goed' klinken, maar meetresultaten zijn geen garantie voor het hoogst haalbare weergaveniveau.

Ik geloof er in dat alle verschillen die in een andere klank resulteren (als je bijvoorbeeld iedere digitale sample met elkaar vergelijkt met voldoende bitdiepte en samplerate) meetbaar zijn maar niet dat kanaalscheiding, frequentiebereik binnen 1dB en vervormingsniveau voldoende detail leveren om de klank van een apparaat in cijfers te vangen en op basis daarvan te stellen dat het een beter klinkt dan het ander.

Ik denk dat correcte weergave in het tijdsdomein een zeer belangrijk punt is, wat voor een aanzienlijk deel zou kunnen dragen aan de ruimtelijkheid van het geluid. Hoe dat uit te drukken zou zijn in cijfers, weet ik niet. Fasevervorming in procenten, kan dat?

.
Laatst bewerkt 19 jan 2015 20:51 door Laurens.

Gemaakt door Kunena