- Berichten: 3849
Radio's van 1970 tot heden
De beste analoge FM tuners
17 jan 2015 21:21 #49933
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic De beste analoge FM tuners
Nee! Sec de technologie van een analoge tuner! Hooguit de antenne die je eraan hangt telt nog mee. Ga er desnoods vanuit dat er een volkomen transparante versterker met ditto speakers aanhangt. Of peperdure headphones. Mijn criterium is puur de beste tuner met mechanische afstemming en niks anders. Die Sansui is een goede kanshebber, maar is het de beste? Kweenie. Heb ooit een zeer professionele FM ontvanger in m'n handen gehad met high level mixer en dubbele conversie. Beest van een ding. Zat alleen een simpele stereodecoder chip in. Fail, dus. Dat heeft Sansui beter opgelost. Evengoed hoop ik nog altijd deze supertuner (sorry Sansui) ooit in handen te krijgen. Ding had overigens een digitale synthesizer. Telt dus niet...Verdicom schreef : M.a.w. wat is de beste analoge FM-tuner? Hangt helemaal af wat er verder aanhangt
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 jan 2015 20:21 #49931
door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic De beste analoge FM tuners
@Cees,
Opnieuw blijkt hoe strikt persoonlijk het is hoe we eea beoordelen.
De audiorama bollen van Grundig kregen bepaald geen positieve beoordeling.
Maar we vergeten altijd weer hoe ze klonken in verschillende luister-ruimtes.
Kan een wereld van verschil zijn.
In die tijd, eind 60, begin 70 was de AR3 van Acoustical Research toch de best beoordeelde luidspreker.
In combinatie tuner, versterker, speelde dat evengoed mee.
De ketting is/was net zo sterk als de zwakste schakel.
M.a.w. wat is de beste analoge FM-tuner? Hangt helemaal af wat er verder aanhangt
Groet,
Han
Opnieuw blijkt hoe strikt persoonlijk het is hoe we eea beoordelen.
De audiorama bollen van Grundig kregen bepaald geen positieve beoordeling.
Maar we vergeten altijd weer hoe ze klonken in verschillende luister-ruimtes.
Kan een wereld van verschil zijn.
In die tijd, eind 60, begin 70 was de AR3 van Acoustical Research toch de best beoordeelde luidspreker.
In combinatie tuner, versterker, speelde dat evengoed mee.
De ketting is/was net zo sterk als de zwakste schakel.
M.a.w. wat is de beste analoge FM-tuner? Hangt helemaal af wat er verder aanhangt
Groet,
Han
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 jan 2015 19:45 #49929
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic De beste analoge FM tuners
@Cees: ik heb mijn voormalige werkgever Fuck UPC er al dik tien jaar geleden uitgeschopt en pluk alles gewoon uit de ether (FM en Digi-uche-tenne) en van Usenet. Toen ik bij de KTA wegging was de FM pico bello in orde. Het kanalenraster was door mij opgezet en geoptimaliseerd voor Amsterdam. Nu komt het van de Klote PTT Nederland. Misschien is het daarom zo beroerd. Vergeet ook niet dat de Zero Base eroverheen is gegaan, dat heeft alles omgegooid.
Qua antenne: ik heb niks te maken met een huurdersvereniging (eh?) want ik heb een koophuis.
Qua antenne: ik heb niks te maken met een huurdersvereniging (eh?) want ik heb een koophuis.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 jan 2015 19:02 #49926
door Cees
Beantwoord door Cees in topic De beste analoge FM tuners
@ Huub,
Ik vond die transistor installaties van Grundig juist te veel bonkig laag hebben.
Alleen de erg dure top installaties van Grundig met de bekende audiorama bollen hadden wel een
goed geluid. Maar het klonk in combinatie met Sonab boxen er aan, in een grote kamer duidelijk
nog beter.
Duitsers hebben wat met dikke vette bassen.
Grundig heeft wel heel mooie buizen radio's gemaakt, de duurdere dus.
Vr gr Cees.
Ik vond die transistor installaties van Grundig juist te veel bonkig laag hebben.
Alleen de erg dure top installaties van Grundig met de bekende audiorama bollen hadden wel een
goed geluid. Maar het klonk in combinatie met Sonab boxen er aan, in een grote kamer duidelijk
nog beter.
Duitsers hebben wat met dikke vette bassen.
Grundig heeft wel heel mooie buizen radio's gemaakt, de duurdere dus.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 jan 2015 18:52 - 17 jan 2015 18:54 #49925
door Cees
Beantwoord door Cees in topic De beste analoge FM tuners
@ Tjerk,
Krijg je subiet last mee met huurders vereniging. Alle antennes zijn al zo'n dikke 50 jaar geleden
verwijdert toen er centrale antenne kwam. Tja, schotels in de achtertuin of aan de achtergevel
gedoogt men.De bewoners commissie is daar niet blij mee.
En je wil niet weten wat voor een analoge brij puinhoop de kabel van UPC hier in dit huizenblok er
van maakt. Puinzooi!
Klachten daarover worden afgescheept met: Uw kabels deugen niet, de oorzaak is Digitenne en u moet
de kabels van uw boxen afschermen.
En dan sturen ze je een klein stukje kabel toe als voorbeeld, voor wat je gebruiken moet.
De verdeelkasten zijn uit 1976 en daar is werkelijk NIETS aan onderhouden.
Gevolg, steeds meer mensen gaan digitaal, maar glasvezel is hier nog niet, dus is ook digitaal hier
ook niet wat je noemt.
En de meeste oude mensen hier die geen computer hebben kijken TV met digitenne, luisteren geen
radio, of hebben zo'n plastic ding met een FM pook er op en GSM telefoon en ook nog heel veel de
te dure ouderwetse analoge telefoon.
Gr Cees.
Krijg je subiet last mee met huurders vereniging. Alle antennes zijn al zo'n dikke 50 jaar geleden
verwijdert toen er centrale antenne kwam. Tja, schotels in de achtertuin of aan de achtergevel
gedoogt men.De bewoners commissie is daar niet blij mee.
En je wil niet weten wat voor een analoge brij puinhoop de kabel van UPC hier in dit huizenblok er
van maakt. Puinzooi!
Klachten daarover worden afgescheept met: Uw kabels deugen niet, de oorzaak is Digitenne en u moet
de kabels van uw boxen afschermen.
En dan sturen ze je een klein stukje kabel toe als voorbeeld, voor wat je gebruiken moet.
De verdeelkasten zijn uit 1976 en daar is werkelijk NIETS aan onderhouden.
Gevolg, steeds meer mensen gaan digitaal, maar glasvezel is hier nog niet, dus is ook digitaal hier
ook niet wat je noemt.
En de meeste oude mensen hier die geen computer hebben kijken TV met digitenne, luisteren geen
radio, of hebben zo'n plastic ding met een FM pook er op en GSM telefoon en ook nog heel veel de
te dure ouderwetse analoge telefoon.
Gr Cees.
Laatst bewerkt 17 jan 2015 18:54 door Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 jan 2015 17:56 - 17 jan 2015 17:57 #49922
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic De beste analoge FM tuners
@Han: effe de doc van de RT100 erbij gehaald. Ook dit is een volledig discreet opgebouwde tuner. Uit de doc kan ik de robuustheid niet goed beoordelen maar het lijkt me geen slecht ding. Het predicaat "beste tuner" zal-ie evenwel niet krijgen... :lol:
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 17 jan 2015 17:57 door PE9ZZ.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.