- Berichten: 3849
Radio's van 1970 tot heden
De beste analoge FM tuners
27 jan 2015 08:01 #50228
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic De beste analoge FM tuners
Maar da's logisch. De standaard frontendjes en altijd dezelfde chipsets kom ik ook m'n bed niet voor uit...
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26 jan 2015 23:28 #50226
door Cees
Beantwoord door Cees in topic De beste analoge FM tuners
Kreeg ik twee jaar geleden op de koninginnedag vrijmarkt.
Analoge tuners aangeboden, prijs? Van af E1,-.
Aan het einde van de middag vroeg een mevrouw die mij kent als
radio hobbyist of ik de tuners die zij te koop had gratis wilde mee
nemen. Niemand had er enige belangstelling voor.
Maar ja, mijn huis stond al (te) vol om er nog meer bij te proppen.
Dus ik heb ze daar maar laten staan.Als het bijzondere typen waren geweest
dan had ik ze wel mee genomen.
Afgelopen keren stond er van dat spul bijna niets meer op de vrij markt.
Onverkoopbaar.
Aan de tuners die ik al had, heb ik genoeg.
Er moet tenslotte ook nog wat ruimte over blijven om aan het buizenspul
te kunnen werken.
Gr Cees.
Analoge tuners aangeboden, prijs? Van af E1,-.
Aan het einde van de middag vroeg een mevrouw die mij kent als
radio hobbyist of ik de tuners die zij te koop had gratis wilde mee
nemen. Niemand had er enige belangstelling voor.
Maar ja, mijn huis stond al (te) vol om er nog meer bij te proppen.
Dus ik heb ze daar maar laten staan.Als het bijzondere typen waren geweest
dan had ik ze wel mee genomen.
Afgelopen keren stond er van dat spul bijna niets meer op de vrij markt.
Onverkoopbaar.
Aan de tuners die ik al had, heb ik genoeg.
Er moet tenslotte ook nog wat ruimte over blijven om aan het buizenspul
te kunnen werken.
Gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26 jan 2015 17:56 - 26 jan 2015 18:06 #50224
door Huub
Beantwoord door Huub in topic De beste analoge FM tuners
Geen een henk
Dat is niet mijn Ding meer .
Omede dat er voor mij op de FM toch niks meer
aan muziek is voor mij in ieder geval dus niet
Als er iemand intresse heeft .De kring loop in uitgeest
Achter de spoor lijn viaduckt onder door .
dan weer naar de spoorlijn toe rijden rechts
grote mooi gebouw en het staat er net bij alles
De prijzen zijn Goed voor alles niet over vraagt .
Toch nog wel een Tip van mij
Rij nooit te ver naar de deur van de afgiten plaatsen
Er word nog wel eens wat gesloopt een kastje of palet
Dan kan je een spijker in de band gratis krijgen
Dat heb ik al eens een keer meegemaakt
Pas op bij de kring lopen Ja er word geveegt maar met een Lekke bezem
Huub
Dat is niet mijn Ding meer .
Omede dat er voor mij op de FM toch niks meer
aan muziek is voor mij in ieder geval dus niet
Als er iemand intresse heeft .De kring loop in uitgeest
Achter de spoor lijn viaduckt onder door .
dan weer naar de spoorlijn toe rijden rechts
grote mooi gebouw en het staat er net bij alles
De prijzen zijn Goed voor alles niet over vraagt .
Toch nog wel een Tip van mij
Rij nooit te ver naar de deur van de afgiten plaatsen
Er word nog wel eens wat gesloopt een kastje of palet
Dan kan je een spijker in de band gratis krijgen
Dat heb ik al eens een keer meegemaakt
Pas op bij de kring lopen Ja er word geveegt maar met een Lekke bezem
Huub
Laatst bewerkt 26 jan 2015 18:06 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
26 jan 2015 15:36 - 26 jan 2015 15:36 #50222
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic De beste analoge FM tuners
En welke heb je aangeschaft?
Laatst bewerkt 26 jan 2015 15:36 door hkruis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26 jan 2015 15:19 - 26 jan 2015 15:21 #50219
door Huub
Beantwoord door Huub in topic De beste analoge FM tuners
Ik was venmorgen in de kring loop in uitgeest
Daar regent het van de mooie tuners met de prijs van tussen de 10 E
En minder allen goede merken en zien er mooi uit zeker al zo,n 6 stuks
Dat komt door de verkabeling en anderen ontvang mogen lijk heden En DAB.
Zoo gaat het zoo wel regenen met der tijd met meer van deze soort
ontvangst toestellen bvb Draagbaren radio,s auto radio,s en dergelijke
Toch zonde ik heb zoo ook nog wel wat staan ....Ja het Zij zoo .
Huub
Daar regent het van de mooie tuners met de prijs van tussen de 10 E
En minder allen goede merken en zien er mooi uit zeker al zo,n 6 stuks
Dat komt door de verkabeling en anderen ontvang mogen lijk heden En DAB.
Zoo gaat het zoo wel regenen met der tijd met meer van deze soort
ontvangst toestellen bvb Draagbaren radio,s auto radio,s en dergelijke
Toch zonde ik heb zoo ook nog wel wat staan ....Ja het Zij zoo .
Huub
Laatst bewerkt 26 jan 2015 15:21 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20 jan 2015 07:13 #50016
door PE9ZZ
Wat de fasevervorming betreft: daarvoor is een perfecte eigenschap, namelijk groeplooptijd. De TU-X1 heeft een faselineair LC IF filter naast een veel scherper SAW filter. Het is een keuze: of geluid met fasevervorming (SAW) of interferentie (LC). Maar ook met een supertuner zijn de resultaten op een draadje beroerd. Je hebt echt een goede antenne nodig. Die mag zeker het dak wel op (art. 10 verdrag van Rome).
Een slecht kabelsignaal is gewoon te meten. Zoals ik hierboven reeds betoogde, bij een goed kabelsignaal is een uitstekende FM ontvangst mogelijk. Bij instraling ("ingress") of wat dan ook door bijvoorbeeld slechte lassen of ontplofte kassies houdt het natuurlijk al snel op.
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic De beste analoge FM tuners
Een apparaat (FM tuner) met goede meetresultaten zou in theorie wel "slecht" kunnen klinken. Een tuner met slechte meetresultaten zal nooit goed klinken tenzij er wat mis is met je oren... Wat me natuurlijk bij het volgende punt brengt: hoe meet je de mysterieuze eigenschap "klinken"?Laurens schreef : Meetresultaten zeggen lang niet alles over de eigen klank van het apparaat. Een meettechnisch goeie ontvanger zal altijd wel 'best goed' klinken, maar meetresultaten zijn geen garantie voor het hoogst haalbare weergaveniveau.
Wat de fasevervorming betreft: daarvoor is een perfecte eigenschap, namelijk groeplooptijd. De TU-X1 heeft een faselineair LC IF filter naast een veel scherper SAW filter. Het is een keuze: of geluid met fasevervorming (SAW) of interferentie (LC). Maar ook met een supertuner zijn de resultaten op een draadje beroerd. Je hebt echt een goede antenne nodig. Die mag zeker het dak wel op (art. 10 verdrag van Rome).
Een slecht kabelsignaal is gewoon te meten. Zoals ik hierboven reeds betoogde, bij een goed kabelsignaal is een uitstekende FM ontvangst mogelijk. Bij instraling ("ingress") of wat dan ook door bijvoorbeeld slechte lassen of ontplofte kassies houdt het natuurlijk al snel op.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.