Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

De beste analoge FM tuners

Meer
17 jan 2015 15:52 - 17 jan 2015 15:52 #49921 door Huub
Beantwoord door Huub in topic De beste analoge FM tuners
Ik vond het grundig transitor apperatuur
Veel ste Hoog klinken Echt de duitsen DIN
Zeer onatuurlijk De Jappen zijn ook veel beter
Gemaakt
ook in klank .
Huub
Laatst bewerkt 17 jan 2015 15:52 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 jan 2015 15:17 #49920 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic De beste analoge FM tuners
Begin jaren zeventig had ik een tuner Grundig RT100 plus versterker SV140.
Beide ook transistor-apparaten.
De laatste heb ik nog steeds, ook al staat die al zo'n 35 jaar stof te verzamelen op zolder.
Beide kregen toendertijd lovende kritieken.
Hoewel electronisch gezien ze uitstekend waren, was, naar mijn idee, de mechanische kwaliteit toch minder dan de Japanners. Daarom heb ik ze na een tijdje ingeruild voor een Kenwood.

Een afbeelding staat al een hele tijd in het Foto Album op dit forum (transistor radio's).
Samen met met mijn toen ook 41 jaar jongere echtgenote :)

Als radio gebruik ik nu de B7X44A. Boven de 9kHz hoor ik toch niks meer.
Waar blijft de tijd?

Groet,
Han beer

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 jan 2015 05:29 - 17 jan 2015 05:31 #49914 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic De beste analoge FM tuners

Cees schreef : En we mogen geen grote antennes meer op het dak hebben en de analoge kabel is een grote brij

Da's niet waar. Vergunningsvrij mag je tot vijf meter boven de nok van je dak. Dat geldt voor zendamateurs en ook voor luisteramateurs. Tenzij je natuurlijk een lastige woningbouw hebt ofzo.

Brij op kabel valt ook wel mee, tenzij je allerlei tussenversterkertjes ertussen prakt of je tuner over de zeik gaat (maar dan heb je een slechte).

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 17 jan 2015 05:31 door PE9ZZ. Reden: Kabel erbij

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 jan 2015 23:46 #49910 door Cees
Beantwoord door Cees in topic De beste analoge FM tuners
@ Han en Henk,
Daar hoef je echt geen super gehoor voor te hebben om het verschil goed te kunnen horen.
Is gewoon een kwestie van de verschillende tuners naast elkaar te zetten en om beurten te luisteren
en dan wel blind. Je hoort het verschil echt goed, ten zij je een ruisend en piepend gehoor
apparaat aan je oren hebt zitten.Er van uit gaande dat de kwaliteit van de uitzending goed is.
Maar nu met al die over gemoduleerde uitzendingen, en het eind van analoog in zicht heeft het weinig
zin om er zo veel geld voor over te hebben.
En we mogen geen grote antennes meer op het dak hebben en de analoge kabel is een grote brij.
Gevolg, we worden voor een redelijk goede ontvangst gedwongen om nu al over te stappen op digitaal,
internet radio of b.v via een digitenne tuner.
En die goedkope voor F999,- was die laatste, maar die aanbieding heeft maar heel erg kort geduurd.
Later stond die er óók weer voor F2000,-.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 jan 2015 21:43 #49909 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic De beste analoge FM tuners
@Verdicom: Dat klopt, het zijn allemaal torrentuners. Ik beschouw een zelfoscillerend ECC85 front end als slecht. Beroerd grootsignaalgedrag, slechte spiegelonderdrukking, slecht ruisgetal, slechte limiting. Ik heb ooit eens wat extra RF versterking toegevoegd aan een Grundig. Die knapte daar nogal van op. Vergeet ook niet dat bijvoorbeeld die Sansui dertig jaar ontwikkeling bevat dus het is nogal wiedes dat de beste tuners relatief jong zijn.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • hkruis
  • [hkruis]
Meer
16 jan 2015 20:36 #49906 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic De beste analoge FM tuners
@ Han, voor mij wel hoor. gebruik nu een Toshiba SA400 receiver en een Aristona SA5029.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena