- Berichten: 3849
De beste analoge FM tuners
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik was niet ontevreden over mijn Philips 22AH673.
Deze site ken je vast ook wel:
www.fmtunerinfo.com/
Jac
.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Over de Sansui TU-X1
Voor mij is het minimum voor een front end (waar de hoogfrequent wordt omgezet naar midfrequent) een RF kring, actief element, bandfilter met twee kringen, mixer. Ik heb een aantal tuners gebouwd met twee BF900 dual gate MOSFETs en varicap afstemming. Deden het allemaal uitstekend. Goede spiegelonderdrukking, goed grootsignaalgedrag, weinig intermod bij oversturing. De Sansui heeft maar liefst zeven secties waavan twee voor bandfilters worden gebruikt. Op de een of andere manier gebruikt de oscillator twee secties, dus het is niet helemaal eerlijk. De rest van het circuit is adembenemend, LC midfrequent filters, meerdere IF bandbreedtes. PLL AM demodulator met zijbandonderdrukking. Zeer indrukwekkend, features die ik nog nooit heb gezien in een consumentenontvanger.Cees schreef : Zeker een beest van een tuner, zowel op FM als AM.
En ook de versterker die er bij hoort. De AUX1. Klasse.
Die staat op mijn verlang lijstje, maar krijg je ook niet voor een appel en een ei.
En dan te bedenken dat die set al van af 1978 is gemaakt.
Bij goede uitzendingen kon je in de eerste helft van de jaren '80 nauwelijks
het verschil horen tussen een radio uitzending en de zelfde L P's zelf draaien.
Wat ook een goede tuner was, in die tijd, was de Sony ST-A7 of ST-A7B.
Daar bij hoorden de TA-E7 voor versterker en de TA-N7 eind versterker.
Beter dan de dure Philips typen, maar toch wel wat minder als de Sansui TUX1.
En dan heb je ook nog een Lenco tuner, de T30, ook een analoge tuner met
veel varco secties en een gevoelige FM.
De Lenco is aardig, voldoet aan mijn minimumeisen. De Sony ST-A7 heeft een drievoudig bandfilter en een high level enkelgebalanceerde mixer. Heel mooi gedaan. Heel veel discreet opgebouwd, erg ingewikkeld ding.
Zelf heb ik een Onkyo type staan. T4027. Kan geen doc vinden, maar beetje meh. RF voorversterker oscilleerde door ontwerpfout. Varco met drie secties, dus geen bandfilter.
Waardige vermelding is m'n Revox A720. Weliswaar digitaal maar heel mooi ding met nixies! Yeah!
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.