Radio's van 1950 tot 1970
Defect
27 aug 2020 19:01 #85251
door Lucky
Handtekening
Vanmiddag buis fitting gehaald en alles weer volgens het schema aangesloten. (rot klus!) lamp erin en radio aanzetten. En de brom is helemaal verdwenen, pfff eindelijk, geluid is nog niet optimaal maar op FM doet ie het prima, alleen het afstem oog werkt niet meer, deed het voorheen wel. Maar ik ben al blij dat er muziek uitkomt en dat het mij met de geweldige tips en ideeën van jullie is gelukt. Ik heb dankzij de geduldige hulp van enkele forumleden veel geleerd waarvoor mijn dank. Ik heb enkele keren op het punt gestaan op de hele zooi in de afvalbak te gooien, maar heb het gelukkig niet gedaan. Nu ga ik de radio zelf opknappen en
zoveel mogelijk in de originele staat proberen terug te brengen, misschien heeft iemand nog een goede tip hoe ik de vergeelde knoppen weer netjes kan maken. VRGR. Luc
zoveel mogelijk in de originele staat proberen terug te brengen, misschien heeft iemand nog een goede tip hoe ik de vergeelde knoppen weer netjes kan maken. VRGR. Luc
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 aug 2020 23:47 #85162
door Lucky
Handtekening
Inmiddels heb ik een elco aangesloten op C1 en daarna op C2 , beide gaven geen verandering in de brom.
Heb daarna alles nog eens doorgelopen en de weerstanden die ik heb vervangen nog eens goed gesoldeerd.
Toen ik daarbij met een schroevendraaier op pen 9 van de EL 84 drukte was plots de brom verdwenen, daar zit dus ergens iets niet goed volgens mij. Het lijkt of de buisvoet aansluiting geen goed contact maakt. Deze mogelijkheid had Cees ook al eerder aangegeven maar toen kon ik niets vinden. Ik heb inmiddels alle aansluitingen los gesoldeerd en de buisvoet verwijderd. ga dus een nieuwe buisvoet bestellen en alles weer monteren en dan hopen dat het probleem opgelost is. Ik houd jullie op de hoogte!
Heb daarna alles nog eens doorgelopen en de weerstanden die ik heb vervangen nog eens goed gesoldeerd.
Toen ik daarbij met een schroevendraaier op pen 9 van de EL 84 drukte was plots de brom verdwenen, daar zit dus ergens iets niet goed volgens mij. Het lijkt of de buisvoet aansluiting geen goed contact maakt. Deze mogelijkheid had Cees ook al eerder aangegeven maar toen kon ik niets vinden. Ik heb inmiddels alle aansluitingen los gesoldeerd en de buisvoet verwijderd. ga dus een nieuwe buisvoet bestellen en alles weer monteren en dan hopen dat het probleem opgelost is. Ik houd jullie op de hoogte!
Handtekening
21 aug 2020 12:23 #85125
door Franc
Ik krijg de indruk dat je niet teveel aan de radio wilt (ver)prutsen.
Niks negatief bedoeld hoor!
Je zou eigenlijk zo’n zelfde soort radio moeten hebben in sloop staat met hetzelfde euvel.
En je dan daarop helemaal loslaten.
Leer je tevens nog heel veel mee!
Mvg Frank
Niks negatief bedoeld hoor!
Je zou eigenlijk zo’n zelfde soort radio moeten hebben in sloop staat met hetzelfde euvel.
En je dan daarop helemaal loslaten.
Leer je tevens nog heel veel mee!
Mvg Frank
Minder
Meer
20 aug 2020 20:19 #85124
door skandiluxe
Beantwoord door skandiluxe in topic Defect
Een ontploffing hoef je niet bang voor te zijn.Plus hoort nu eenmaal aan plus en min aan
massa verbinden.Eerst deze methode aan C1 monteren en als dit helpt is dat de oplossing.
Zo niet dan de elco aan C2 monteren.Een van beide zal de brom doen afnemen.
In het ergste geval kunnen ze beide slecht zijn.
Is de vervangen gelijkrichtbuis een nieuwe?Ook New Old Stock buizen zijn niet altijd te vertrouwen.Zet desnoods de oude buis er eens in en meet dan de spanningen.
Als je iets niet begrijpt gewoon vragen,het zal wel goed komen.
VR grt Andries.
massa verbinden.Eerst deze methode aan C1 monteren en als dit helpt is dat de oplossing.
Zo niet dan de elco aan C2 monteren.Een van beide zal de brom doen afnemen.
In het ergste geval kunnen ze beide slecht zijn.
Is de vervangen gelijkrichtbuis een nieuwe?Ook New Old Stock buizen zijn niet altijd te vertrouwen.Zet desnoods de oude buis er eens in en meet dan de spanningen.
Als je iets niet begrijpt gewoon vragen,het zal wel goed komen.
VR grt Andries.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
20 aug 2020 19:46 #85122
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Defect
Jazeker, leg wel de minpool van de elko aan massa, anders krijg je een flinke ontploffing....
Met een externe (print) elko 47uf/450 volt elimineer je een eventuele afvlak fout.
Met een externe (print) elko 47uf/450 volt elimineer je een eventuele afvlak fout.
Cees- pa1dba
20 aug 2020 19:43 #85121
door Lucky
Handtekening
het begint me langzaam toch wat te ingewikkeld te worden, een elco paralel aan C1 of C2 ??? betekent dat ik de elco enerzijds aan de C1 leg en de andere kant aan massa?
Handtekening