Philips B6X63A Volume FM te luid
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
De en Preemphase zijn slechts een geniale manier van ruisonderdrukking,Je zend het hoog te hard uit, en als je het in de ontvanger weer tot een normaal niveau
reduceert heb je de ruis ook mee verzwakt. (eenvoudige uitleg
De EQ80 Fm detector werkt nagenoeg vervormings vrij bij een modulatiezwaai van 25KHz en is daardoor het best geschikt voor televisie.De moeilijkheid is om bij grotere zwaai de vervorming zo gering mogelijk te houden.
(bron Leo Foreman / FM in therie en praktijk 1957)
Het lijkt mij zeker interessant om deze EQ80 detector te beluisteren.
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Het is ook heel irritant dat je de volume knop maar een heel klein beetje open kunt draaien voor de gewenste volume sterkte. Een aangenaam geluidsniveau is dan lastig in te stellen.
Ben wel benieuwd naar wat nou uiteindelijk de echte oorzaak is. Zijn het echt de huidige zenders? Is het toch nog ergens een defect of verkeerde instelling in de radio? Ik vrees dat ik er zelf niet achter kom. Zou ook kunnen dat een koppelcondensator tussen de tuner en versterker een net te grote capaciteit heeft misschien. Daar zaten allemaal teerknollen in. En die zijn allemaal vervangen door bruine/oranje polypropyleen condensatoren. Misschien net té goed gemaakt? Kleinere waarde kiezen?
De BX553A is het volgende project. Dit is geen biampli model. Hij doet het al weer. En de geluidskwaliteit is gelijk zoals ik hem (ongeveer) verwacht.
Ik zette op een gegeven moment op het werk ‘s morgens de radio aan en ik wist niet wat ik hoorde. Wat een bagger geluid ineens! Het bleek dus de nieuwe compressie methode te zijn.
Ik heb het idee dat men het dunne geluid van te kleine luidsprekers door de huidige zendmethode wil compenseren.
Ook heb ik wel gemerkt dat sommige toestellen geen moeite hebben met de huidige zenders.
Ik heb enkele jaren geleden een FX824 gedaan, een groot luxe meubel met twee maal EL84 in balans. Niks geen last van teveel lage tonen, compressie enz. De FM detectie werd verzorgd door de EQ80. Huub P. vond de EQ40/80 helemaal niets, maar eenmaal goed afgeregeld klonk het stukken beter dan een ratio detector.
De EQ80 had ook geen preemphasis nodig, kennelijk is dat een phase detector. In feite zenden de FM zenders uit met Phase Modulatie. Doet hetzelfde als FM modulatie, alleen met dit verschil dat de zwaai evenredig toeneemt met de modulatie frequentie. Vandaar dat je een deemphasis filter nodig hebt.
Het geluid van dit meubel was echt formidabel.
Ook bij sommige moderne installaties klinkt het wel goed, maar op de meeste installaties, ook moderne, klinkt het gewoon beroerd.
Ik denk nog wel eens aan de draadomroep van vroeger. Dat was tenminste kwaliteit, daar kon de FM niet tegen op.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
paulsnip schreef : Ik kan me niet voorstellen dat de radio's destijds uit de winkel zo klonken. Of de zenders waren toen echt wezenlijk anders. Dat zou nog kunnen.
Zeer juist, dat is mijn punt. Zie mijn eerdere tekst.
Zelfs het aanhoren en beoordelen van de weergave was toen geheel anders.
Zoals gezegd, het was toen een totaal andere wereld.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
De toonregeling werkt. Alleen die van de bas is erg gevoelig. Net niet helemaal dicht is de beste stand.
Ik heb de modificatie dan ook toegepast in het signaal dat vanaf de FM tuner komt. Aan de PU ingang ben ik niet geweest. Het zal vast ergens een onderliggend probleem/dingetje zijn. Maar ik kom er niet achter met mijn beperkte kennis en meetapparatuur.
De modificatie kan zo weer vervangen worden door een draadje. Dan is alles weer origineel.
Ik kan me niet voorstellen dat de radio's destijds uit de winkel zo klonken. Of de zenders waren toen echt wezenlijk anders. Dat zou nog kunnen.
Franc schreef : Mijn ervaring met de B6X63 is het volgende:
Ik heb deze radio een jaar of 35 geleden gekocht en vrijwel meteen gereviseerd.
Mij viel ook op dat de radio ook na revisie nogal veel basweergave had en dat het midden en hoog daardoor flink overstemd werd.
Ik gooide het over een heel andere boeg en verving de basluidspreker door eentje van vermoedelijk Telefunken van dezelfde grootte maar met een wat stijvere conus, de montagegaten in de korf vielen exact op de plaats van de aanwezige bouten in de Ls plank.
Wat er overbleef was een prima spelende radio met nog redelijk veel bas maar dat klonk meteen een stuk strakker en meer in evenwicht met het midden-hoog.
Die radio stond nog enkele jaren op mijn slaapkamer toendertijd.
Ik vond het een best fijne radio met ook weer die geweldige FM ontvanger!
Wat we overigens niet moeten vergeten is dat bij de voorgangers van dit toestel een heel andere midden-hoog speaker werd gebruikt met een hoger rendement dan de hier toegepaste AD3500M!
Overigens schrok ik ook van de pietleuterige kleine uitgangetjes!
Groet Frank
Zo'n uitgangstrafo en midden/hoog speaker heb ik nog! Ik zal eens gaan experimenteren als ik tijd heb. Viel mij ook al op dat de bas speaker hetzelfde is als bij de oudere biampli's. Maar de midden/hoog speaker is beduidend kleiner. Het oude type past helaas niet zo op de draadeindjes. Anders had ik dat al geprobeerd namelijk.