Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips B6X63A Volume FM te luid

Meer
03 apr 2020 07:40 #82983 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
En met de opmerkingen naar mij toe ben ik het ook niet eens. Het verhaal over die extra onderdelen is in feite hetzelfde als het verhaal met die voorversterker: Nood breekt wet.
Ik heb zelf ondertussen ook de nodige ervaringen opgedaan met bijvoorbeeld de BX998. Ik heb wel meegemaakt dat de basluidspreker stond te klapperen op de lage tonen. We hebben toen ook dezelfde aanpassing gedaan als Paul heeft gedaan en dat gaf een veel aangenamere weergave. We hebben zelfs met een toongenerator en scoop gemeten. Het bleek toen dat er een enorme ophaling van het laag plaatsvond ergens beneden 100 Hz. Als dat nou ongeveer samenvalt met de resonantiefrequentie van de luidspreker dan krijg je dat geklapper.
Frappant is ook dat de uitgangstrafo voor het hoog vele malen groter is dan de uitgangstrafo voor het laag van de B6X63A. En kijk ook maar eens naar de opzet van bijvoorbeeld de BX750A. In mijn optiek is die vele malen beter, ook vanwege de grotere hogetonen luidspreker en de 9710.

Nogmaals: Hoewel ik voorstander ben van origineel, heb ik tegen dat soort aanpassingen geen bezwaar. En je moest eens weten wat voor aanpassingen de fabrikant wel niet heeft gedaan in de loop der tijd. Er staan een aantal in de wijzigingsbladen maar niet alle zijn bekend.

Laten we dus niet al te pietluttig doen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 apr 2020 07:34 - 03 apr 2020 08:11 #82982 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Frank,
zoals jij het beschrijft is natuurlijk een goede omschrijving van je ervaring.
Er is echter iemand die toptoestellen van Philips gelijk maar over één kam scheert,
zoals de BX998A en (natuurlijk weer) de B6X62A. Types die niets met deze discussie
van Paul te maken hebben. Doelbewust genoemd om, van vele anderen die wel blij zijn
met deze radio's, ook meteen maar eens af te kraken als 'boemerig'.
Daarnaast waren de zenders in de jaren vijftig qua weergave TOTAAL anders dan
de huidige zenderweergave. Dan kan je er inderdaad voor kiezen om de historische
radio's aan te passen op het HUIDIGE zenderaanbod. Maar daar waren de historische
radio's uiteraard niet op gemaakt. Ze waren ontworpen op de zenderklanken van de
jaren vijftig (om nog maar te zwijgen van de MG, wat uiteindelijk in die tijd altijd nog
de belangrijkste was) en toen klonk het veel kariger om het maar zo te omschrijven.
Er zat veel minder lage tonen in de zenderweergave in die tijd en daar speelden de
ontwerpers op in. Zet een goede enigszins bijpassende platenspeler op dergelijke
toptoestellen en draai er muziek mee uit die tijd (kunnen verdomd goede mono
opnames zijn) en dergelijke toptoestellen klinken gewoon uitstekend. Sterker nog:
in midden jaren vijftig hadden heel veel mensen nog schellak platen (het was lang
altijd nog de grootste markt van verkoop van platen omdat vinyl voor velen nog
veel te duur was) en daar moesten de ontwerpers ook rekening mee houden. Men
vergeet wel eens dat de jaren vijftig in vrijwel alles een totaal andere wereld was
dan zoals die in deze eeuw is. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld dat de televisie nog
zwart-wit was (geniaal wonder bevonden in die tijd) en we nu niet meer zonder
die veel perfectere kleurenflatscreens kunnen. We leven nu wat de techniek aangaat
in een veel perfectere wereld en het is totale onzin om dat ook te verlangen van
bijvoorbeeld de radio's uit midden vorige eeuw. Het is alsof men gaat roepen dat de
televisies uit die tijd slecht waren omdat ze alleen zwart-wit konden weergeven...
Midden vorige eeuw vergelijken met de huidige tijd is als met een deux-chevaux over
een hedendaagse drukke tienbaansweg rijden.

En er zit altijd nog een toonregeling op de radio's die uitstekend kunnen functioneren
om de historische radio's op het huidige zenderaanbod aan te passen. Dat die dan
niet neutraal meer staan (helemaal geen schande, ze zijn er voor) ala.
En zoals Huub terecht omschreef: alles was toen met buizentechniek, ook de zender-
parken.

Om even terug te komen op authenticiteit: ik denk dat een cd speler op een historische
radio waar men dan alléén muziek mee afspeelt uit de tijd dat de radio nieuw op de
markt kwam (midden vorige eeuw dus) heel wat authentieker is dan met deze radio
luisteren naar de het huidige zenderaanbod met muziek en weergave waar de radio
nooit voor ontworpen is.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 03 apr 2020 08:11 door RR1957.

Meer
03 apr 2020 04:58 - 03 apr 2020 05:37 #82981 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips B6X63A Volume FM te luid

Dat is echt totale onzin en zal zéker aan de revisies gelegen hebben en zéker aan de slechte
akoestiek waar dergelijke spullen in stonden, bij jou. Als jij het boemelkasten noemt

Op deze opmerking van je wil ik ook nog even reageren.
Hier klinkt het velen malen beter dan in menig klein K.. kippenhokje ! ;)
Je kunt alles wel afschuiven op zogenaamde slechte revisies en akoestiek, maar ik weet wel beter.
Met deze aantijgingen speciaal aan mij gericht naar mij moet je echt ophouden!!!!!!

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 03 apr 2020 05:37 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: peter1952

Meer
03 apr 2020 02:01 #82980 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Mijn ervaring met de B6X63 is het volgende:
Ik heb deze radio een jaar of 35 geleden gekocht en vrijwel meteen gereviseerd.
Mij viel ook op dat de radio ook na revisie nogal veel basweergave had en dat het midden en hoog daardoor flink overstemd werd.
Ik gooide het over een heel andere boeg en verving de basluidspreker door eentje van vermoedelijk Telefunken van dezelfde grootte maar met een wat stijvere conus, de montagegaten in de korf vielen exact op de plaats van de aanwezige bouten in de Ls plank.
Wat er overbleef was een prima spelende radio met nog redelijk veel bas maar dat klonk meteen een stuk strakker en meer in evenwicht met het midden-hoog.
Die radio stond nog enkele jaren op mijn slaapkamer toendertijd.
Ik vond het een best fijne radio met ook weer die geweldige FM ontvanger!

Wat we overigens niet moeten vergeten is dat bij de voorgangers van dit toestel een heel andere midden-hoog speaker werd gebruikt met een hoger rendement dan de hier toegepaste AD3500M!

Overigens schrok ik ook van de pietleuterige kleine uitgangetjes!

Groet Frank

Meer
03 apr 2020 00:45 - 03 apr 2020 01:09 #82977 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips B6X63A Volume FM te luid

Dat is echt totale onzin en zal zéker aan de revisies gelegen hebben en zéker aan de slechte
akoestiek waar dergelijke spullen in stonden, bij jou.

Nou,
Dan heb ik toch nieuws voor je!
Het radiodeel van het Philips FX997A wat ik voor mijn zwager en schoonzus als wederdienst had gekocht heb ik destijds volledig door Huub Peters laten reviseren.
Kosten maakte mij niet uit het moest gewoon goed zijn!
Op die revisie heb ik helemaal niets aan te merken dat was gewoon goed gedaan.
Punt blijft wel dat ook dat meubel in hun in 1948 gebouwde boerderij met een geheel andere akoestiek dan mijn woning op de FM net zo beroerd (boemelig) klonk.
Momenteel wonen ze in een zeventiger jaren vrijstaande woning en hetzelfde laken en pak.
Mijn eerste BX998A heb ik destijds door onze kroegbaas laten reviseren waarbij kosten geen probleem waren en ook prima gedaan maar ook die had op de FM overdreven veel bas weergave.

Maar weet je jij bent natuurlijk de allesweter zelfs beter tegen weten in!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Edit.

Ik ben blij nooit andermans spullen -die daar blij mee zijn en dat zijn er vele- af te hoeven
kraken omdat ik gewoon WEL goede ervaringen heb met deze radio's.

het is nooit mijn insteek geweest om andermans spullen af te kraken ik ben op mijn eigen ervaringen afgegaan en dat was een van de redenen dat ik die spullen destijds vaarwel heb gezegd.
Enne met de wetenschap dat met de oplossingen die me nu bekend zijn de FM ontvangst te verbeteren is, nou dan ben ik geneigd om weer zoiets aan te schaffen.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 03 apr 2020 01:09 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
03 apr 2020 00:05 #82975 door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Klopt. Zit minimaal 10 uur werk in. Maar met een muziekje op de achtergrond en af en toe een bakje koffie is dat pure ontspanning.

De BX553A speelt ook al weer. Er zat sluiting in een lampvoet naar massa. En hierdoor waren alle vermogensweerstanden bij de bekerelco eruit gefikt. Verder nog 1 composietweerstand en een buiscondensator met kortsluiting eruit gehaald. Nu preventief alle teercondensatoren vervangen en de kast weer opknappen. Zal een aparte topic hiervoor aanmaken.

Gemaakt door Kunena