Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips B6X63A Volume FM te luid

Meer
05 jan 2021 12:51 #87984 door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Even een oud topic opschudden:

Ik ben momenteel bezig met een B6X62A (High Quality) toestel. Dit is hetzelfde chassis als de B6X63A.
Deze zou gereviseerd zijn. Ik heb er, voor mijn doen, ook best serieus geld voor betaald. Uiteindelijk blijkt dat ook allemaal heel erg tegen te vallen. Ik zal hier nog een apart topic voor aan maken. 

Opvallend is dat deze B6X62A ook op de FM veel te luid is. Zeker op de kabel of met een goede buitenantenne. De bas is erg "boemerig". Ik hoorde deze klacht ook van een andere bezitter van zo'n toestel. 
Het geluid op de PU ingang is gewoon goed. 
Ook hier heb ik weer de tip van Huub toegepast. Weerstand van in totaal 1,3 MOhm in de signaalleiding vanaf de FM detector naar de versterker gezet met daar overheen een condensator van 1,2 nF. Het geluid wordt een stuk rustiger. Er is nog steeds ruim voldoende bas aanwezig. En het volume niveau ligt iets boven dat van de pick-up ingang. Prima werkende oplossing al met al. 

Ik heb bij de B6X62A ook nog een BX642A gekregen. De voorganger. Deze is nog niet gereviseerd maar speelt nog wel. Deze heeft van dit fenomeen geen last. 
De vraag is nu, ligt het aan het toestel? Of reviseren we ze te goed? De BX642A krijgt ook allemaal nieuwe condensatoren. En waar nodig nieuwe weerstanden. Ik ben benieuwd of hij dan ook zo luid wordt op de FM. Zo ja, dan ligt het dus aan het te goed reviseren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 apr 2020 23:10 #83026 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips B6X63A Volume FM te luid

Overigens vind ik zelf dat de meubelvariant van de BX998A mooier klinkt dan het giga tafelmodel zelf, gehoord bij Bert.

Dag Frank,
Toen jij het FX995A meubel hier hoorde was hij bij onze kroegbaas geweest om een nieuw afstemtouwtje te leggen omdat die gebroken was.
De basweergave heeft Henk toen ook wat aangepast voor me.
Dit meubel speelde inderdaad alle BX998’s die ik tot dan gehoord had weg.
Uiteindelijk werd mij een hele vette prijs voor dat meubel geboden en met de hartenwens ooit het F9X38A meubel aan te schaffen ben ik toen overstag gegaan.
Dat laatste heeft toen nog wel even geduurd.

Mvg.
Bert

Meer
03 apr 2020 16:04 #83004 door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Ik ben nu met de BX553A bezig. Dit is een oudere restauratie zo te zien. Wel opvallend dat hier ook "iets" gedaan is met weerstanden in de FM signaalleiding. Zal er eens op gaan studeren. Maar de kleine fel gekleurde weerstandjes horen daar niet.

Meer
03 apr 2020 14:25 #83002 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Sorry Huub, de draadomroep klonk veel en veel beter dan de middengolf. Misschien is dat in het begin zo wel geweest, maar later niet. Uit zeer betrouwbare bron hoorde ik dat de karakteristiek in elk geval recht moest zijn van 50 - 10.000 Hz. In de praktijk was het veel beter. Ik kon toen gebruik maken van de bandrecorder van mijn vader (EL3541 van Philips) en die ging tot 14 kHz. Ik hoorde duidelijk verschil tussen het origineel en de bandopname, over dezelfde versterker en luidspreker. Ik kon zelfs de ruis van de microfoonversterkers horen, ik wist precies wanneer de presentator aan het woord kwam.
Ik vertelde dit aan een technicus die ooit bij de omroep had gewerkt en die bevestigde lachend dat de toen gebruikte microfoonversterkers ruisten (EF86).

En ja, mijn oren waren toen beduidend beter, ik kon tot over 20 kHz horen, nu nog amper tot de helft daarvan.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
03 apr 2020 13:12 #83001 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
@Cees: er zit een EQ80 in de TX400/500 TV's. Volgens mij is het wel een gewone frequentiediscriminator en heb je nog altijd de-emphasis nodig. Fasemodulatie is veel agressiever in het frequentiebereik, de Europese 50 µs de-emphasis is alleen voor de hogere frequenties actief (vanaf 1/(2*pi*RC)=3.2 kHz).

Ben het er wel mee eens dat als een radio een foutief ontwerp heeft dit wordt rechtgezet. Philips had daar wel een handje van ("concept apparaat") en dat werd dan niet aangepast. Welnu, dan doen we dat zelluf wel. Wel vreemd dat de radio veel teveel output heeft op FM. Dat moet toch ook een oorzaak hebben? En dat ligt niet aan de Optimods die worden ingezet want die passen alleen het volume (eigenlijk: luidheid) aan, niet de zwaai. Die is wettelijk vastgelegd op maximaal 75 kHz. De bandbreedte wordt dan 2x75+2*53=256 kHz voor FM stereo. En als ik op mijn spectrum analyzer kijk klopt dat vrij aardig. Zal voor de gein weleens een paar plaatjes maken in een apart topic.

Tjerk, 9ZZ

Meer
03 apr 2020 12:24 #82998 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
De draad omroep hoort aan als de Middegolf zenders
dat is de 100 volt lijn.. goed verstaanbaar ook
en onze OREN waren in die tijd jonger ,,
huub

Gemaakt door Kunena