Radio's van 1950 tot 1970
Philips B6X63A Volume FM te luid
02 apr 2020 21:59 - 02 apr 2020 22:02 #82965
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Denk dat de zenders en rand spullen ook nog met buizen was
beter aangepast met die ouden tijd
huub
beter aangepast met die ouden tijd
huub
Laatst bewerkt 02 apr 2020 22:02 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 apr 2020 21:54 #82964
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Een boemel kast was het inderdaad Huub! Terwijl de BX653A, ook een laagohmige Biampli ,er totaal geen last van had. Het zal vroeger uit de winkel vast goed geweest zijn. Anders kregen ze die dingen allemaal weer terug. Dus de zenders en de muziek waren toen anders denk ik. Of de radio is in verloop van tijd dusdanig verlopen dat het geluid veranderd is.
02 apr 2020 21:49 - 02 apr 2020 21:55 #82963
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Rene het is gewoon wat aanpassen van de zenders
ik heb dat ook wel gedaan destijds dus even de Remmerjes goed van jou ter herrinering .
somiggen biampys laag omig dat zijn ook basse jongens even tempren dan
Het is beter als men met de volumen logeritmich wat kan gebruiken
zeker zal e verschil met de ingangen zijn PU of radio .
soms is het op de FM gewoon een boemel kast . een weerstandje goed uitgekozen met
een C,tje er overheen. NIKS mis mee .. je kan ook nog bvb een delertje maken tegen te veel aan basse
een weerstand in serie met gelijk een naar massa met lageren ohmsen waardens met eventueel nog een C,tje
over de serie weerstand . ik zeg maar wat 220k serie met 220 k naar massa plus een laag. C,tje
huub
ik heb dat ook wel gedaan destijds dus even de Remmerjes goed van jou ter herrinering .
somiggen biampys laag omig dat zijn ook basse jongens even tempren dan
Het is beter als men met de volumen logeritmich wat kan gebruiken
zeker zal e verschil met de ingangen zijn PU of radio .
soms is het op de FM gewoon een boemel kast . een weerstandje goed uitgekozen met
een C,tje er overheen. NIKS mis mee .. je kan ook nog bvb een delertje maken tegen te veel aan basse
een weerstand in serie met gelijk een naar massa met lageren ohmsen waardens met eventueel nog een C,tje
over de serie weerstand . ik zeg maar wat 220k serie met 220 k naar massa plus een laag. C,tje
huub
Laatst bewerkt 02 apr 2020 21:55 door Huub.
02 apr 2020 21:46 - 02 apr 2020 21:50 #82962
door paulsnip
Dat is het antwoord van een purist.
Wat ik hier feitelijk doe is een defect/probleem in de radio wat ik niet kan vinden en dus niet kan oplossen aan de achterkant via een shortcut oplossen. Als het werkt, werkt het...
Echt lawaaierige popzenders luister ik ook niet. Radio 10 meestal. En die heeft nu juist net de slechtste geluidskwaliteit hier op de FM. Ook ben ik opgegroeid met etherpiraten muziek. En die zijn er nog steeds. Vind ik gewoon leuk op zo'n oude lampenbak. Mag ook best een beetje ruis, brom of galm in zitten. Hoort er allemaal bij.
Deze radio's zijn van eind jaren 50. Toen was er ook wel wat anders op de radio dan praten en klassiek hoor! Mijn moeder haar platencollectie is aardig lawaaieriger.
Het gaat hier ook niet om kostbare kunstschatten natuurlijk. Het zijn massaproducten. De echt mooie en originele staan bij liefhebbers zoals jij bent. De "kneusjes" komen bij mij terecht.
Ik knap ze naar eer en geweten op. Hou daarbij wel de kosten in het oog. Ze moeten uiteindelijk ook weer de deur uit. En veel meer dan 100 Euro betaalt men er niet voor. Dus als het werkt, de geluidskwaliteit goed is en het ding er netjes uit ziet hebben mensen er weer plezier van. Dat het dan niet helemaal origineel is is niet anders. Het zijn gelukkig geen Rembrandts.
Wat ik hier feitelijk doe is een defect/probleem in de radio wat ik niet kan vinden en dus niet kan oplossen aan de achterkant via een shortcut oplossen. Als het werkt, werkt het...
Echt lawaaierige popzenders luister ik ook niet. Radio 10 meestal. En die heeft nu juist net de slechtste geluidskwaliteit hier op de FM. Ook ben ik opgegroeid met etherpiraten muziek. En die zijn er nog steeds. Vind ik gewoon leuk op zo'n oude lampenbak. Mag ook best een beetje ruis, brom of galm in zitten. Hoort er allemaal bij.
Deze radio's zijn van eind jaren 50. Toen was er ook wel wat anders op de radio dan praten en klassiek hoor! Mijn moeder haar platencollectie is aardig lawaaieriger.
Het gaat hier ook niet om kostbare kunstschatten natuurlijk. Het zijn massaproducten. De echt mooie en originele staan bij liefhebbers zoals jij bent. De "kneusjes" komen bij mij terecht.
Ik knap ze naar eer en geweten op. Hou daarbij wel de kosten in het oog. Ze moeten uiteindelijk ook weer de deur uit. En veel meer dan 100 Euro betaalt men er niet voor. Dus als het werkt, de geluidskwaliteit goed is en het ding er netjes uit ziet hebben mensen er weer plezier van. Dat het dan niet helemaal origineel is is niet anders. Het zijn gelukkig geen Rembrandts.
Laatst bewerkt 02 apr 2020 21:50 door paulsnip.
02 apr 2020 21:32 #82961
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Hou je gewoon aan de authenticiteit dan komt het wel goed.
Zoals gezegd, de ingenieurs van Philips waren toen heus niet gek
ook al zijn er heel wat heren tegenwoordig die gaan klungelen
om dergelijke historische radio te 'verbeteren' naar hedendaagse
maatstaven (zoals dat de moderne lawaaierige popzenders er goed
op zouden moeten klinken. Die muziek bestond toen nog niet eens.
Het was toen hoofdzakelijk orkestwerk en heel veel praten.
Continue muziekzenders bestonden nog niet eens.
Ook moet je radio's van verschillende types niet met elkaar vergelijken.
Ook dat is niet juist.
Zoals gezegd, de ingenieurs van Philips waren toen heus niet gek
ook al zijn er heel wat heren tegenwoordig die gaan klungelen
om dergelijke historische radio te 'verbeteren' naar hedendaagse
maatstaven (zoals dat de moderne lawaaierige popzenders er goed
op zouden moeten klinken. Die muziek bestond toen nog niet eens.
Het was toen hoofdzakelijk orkestwerk en heel veel praten.
Continue muziekzenders bestonden nog niet eens.
Ook moet je radio's van verschillende types niet met elkaar vergelijken.
Ook dat is niet juist.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
02 apr 2020 21:32 #82960
door paulsnip
Speciaal voor Rene:
De volgende wordt een BX553A waar iemand aan de zijkant een gat van 10 bij 10 cm gezaagd heeft. Een andere kast is waarschijnlijk geen optie. Dus zet je maar vast schrap voor mijn oplossing
De volgende wordt een BX553A waar iemand aan de zijkant een gat van 10 bij 10 cm gezaagd heeft. Een andere kast is waarschijnlijk geen optie. Dus zet je maar vast schrap voor mijn oplossing