Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips B6X63A Volume FM te luid

Meer
03 apr 2020 10:06 - 03 apr 2020 10:22 #82990 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Met de radio ontvangst daar heb ik geen probleem mee
gebruikt dat niet het zijn mijn zenders niet rot herry
ik heb ook nog wel eens een kleine instel potmetertje gebruikt van 1.meg
met een C,tje over de loper en rooster kant buis dan kan men
met ook regelen naar behoeven .. wat PU betreft het maakt uit
wat ,men er aan hangt .. tja het orcinelen is er niet meer zo
zo heb ik ook nog een buizen vvst MONO met ecc83 daar heb ik de
riaa instelbaar gemaakt met een pot meter dat gaat ook luik
je kan het goed aan het DYN pu element aanpassen zo is er nog wel
veel te expirimeteren en dat doe ik veel ik heb daar de denk tijd genoeg voor
zo iets kan men het besten op de WC en in bed uit denken
het poept ook wel lekker . maar geen slaap denk daar wel aan ..Haha
en daarna heeft men dan ook haast om het te maken
vandaar ook het zeer goeden bruinen geluid
huub
Laatst bewerkt 03 apr 2020 10:22 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 apr 2020 09:24 #82989 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Dat een oude radio niet geschikt zou zijn voor het huidige zenderaanbod bestrijdt ik.
De overgestuurde en gecomprimeerde zenders van tegenwoordig klinken op een modernere dure tuner net zo goed k.....t!
En wat Kees zojuist aangaf, daar ga ik volkomen in mee.

Het radiodeel van de duurdere radio’s destijds doen niet veel anders dan wat moderne goede tuners doen, alleen dan in mono.
En over de zenders gesproken, Hilversum 3 klonk begin jaren 80 al beroerd!
Alleen kwamen er steeds meer beroerd klinkende zenders bij, Radio 2 klonk in de 90er jaren ook soms slecht, soms goed.
Ik dacht toen dat er wat aan de tuner mankeerde omdat ik altijd naar Radio 2 luisterde.
Ik vermoed dat er geëxperimenteerd werd met compressie destijds door het soms wel en soms niet te doen.
En als je dan luisterde naar de BRT zenders had je ineens een high end toestel in huis!
En ja die ellende van het comprimeren hoor je net zo goed op een goede buizenradio.
Ik heb ook nog een tijdje geluisterd naar Veronica een jaar of 10 terug op een BX653A.
Dat klonk niet eens heel slecht ondanks de compressie!
Misschien was dat bij die zender wat milder ingesteld.
Heden ten dage is Veronica nog redelijk om aan te horen, staat op het werk altijd aan op een moderne Sony receiver.

Groet Frank

Meer
03 apr 2020 09:09 #82988 door admin
Beantwoord door admin in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
De kroegbaas vind in ieder geval de toonzetting van deze discussie de verkeerde kant op gaan. Ook de kroegbaas heeft in de loop der jaren 100-den toestellen op de werkbank gehad, en ben ook na goede revisies
van mening dat de philip-sen soms te veel bas of laagweergave hebben. De B6x62A en BX998A en nog een paar andere om deze reden ook weer weg gedaan. Kleine aanpassingen om een aantal bezwaren zoals in dit topic aangevoerd te verbeteren kunnen dit deels oplossen. Mijn beste radio tot nu toe de Philips BX732A, een Grundig 5088 en Saba Meersburg 8.

En als we het gerommel hier ook een beetje rustig houden klinkt dat ook stukken beter.

Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tcante, RR1957

Meer
03 apr 2020 08:55 - 03 apr 2020 09:14 #82987 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Ieder zijn mening Frank en ieder zijn ervaringen.
Dat is te respecteren, als het maar niet georeerd wordt vanwege rancune.
Maar goed, in het kader van mijn vorige bijdrage, zie ik het zeker anders
omdat ik niet behept ben om van het historisch materiaal moderne eisen te
stellen, wat over het algemeen velen wel doen. Doordat ik er met enigszins
midden vorige eeuw opvattingen naar kijk (en luister) valt er juist veel te
genieten. TOEN waren het wondertjes van techniek en zo benader ik het.
Net als de tv uit 1957: de flatscreen is een noodzakelijk en vanzelfsprekend
ding voor deze tijd, de historische tv is een wonder van techniek in de jaren
vijftig en zo zie ik hem ook en kan ik er mateloos van genieten, alleen al
omdat hij er staat en functioneel is. Prachtig gewoon.
En nogmaals, bijpassende akoestiek doet ook het een en ander (dat geldt
zelfs voor moderne installaties) en daar ontbreekt het in veel gevallen nog
wel eens aan.
En uiteraard zijn losse luidsprekers in een eigen kast altijd in het voordeel.

Ik laat het hierbij.

Zoals gezegd, respect voor Paul, als TS, zijn werk.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 03 apr 2020 09:14 door RR1957.

Meer
03 apr 2020 08:51 #82986 door Kees van Dijke
Ik heb bij de Philips FM radio's eens wat testjes gedaan met een PLL zendertje en ter controle een RTLSDR stickje. Frequentiezwaai bij de meeste FM stations is 75 kHz. Bij WDR4 is dat 30 kHz. WDR4 klinkt nog het beste. Om na te gaan of het FM gedeelte gaat vervormen, heb ik de frequentiezwaai opgevoerd tot 150 kHz. Geen vervorming te bespeuren, dus het MF deel en de ratio detector kan heel veel hebben.

Als de FM te hard klinkt, waardoor de loudness regeling in de verdrukking komt, dan pas ik eenzelfde spanningsdeler toe als in de Philips A5X83 tuner, en wel 1:3. In dit geval omdat er geen kathode volger is, neem ik weerstanden van 100K en 220K en plaatst deze nog voor de scheidingscondensator van meestal 10 nF.

De ploppende lage tonen weergave wordt vaak veroorzaakt omdat de parameters van de luidspreker units verlopen. Meestal is de resonantie frequentie te laag, wat resulteert in een te soepele conus ophanging. Dit is wel te verhelpen.

Ander punt is dat vooral Philips uitgangstrafo's slecht zijn. Meestal zijn deze slechts 5H, terwijl bij Grundig en Graetz van 15H of meer is, immers voor goede lage tonen heb je een hoge zelfinductie nodig.

De buizenradio's die ik heb opgeknapt, geven goed geluid, maar je kunt er niet mee op party niveau draaien.

groetjes,
-=Kees=-

Meer
03 apr 2020 08:35 #82985 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Hoe groot is de UGT dan die in de hogetonenpot zit van de BX998A?
Overigens vind ik zelf dat de meubelvariant van de BX998A mooier klinkt dan het giga tafelmodel zelf, gehoord bij Bert.
Ik heb eens de BX998A gereviseerd met helaas een defecte UGT pot.
Dus een andere UGT erin, weet niet meer welke.
Het laag vond ik ook niet best, het was een beetje zoals bij de B6X63A maar dan met meer vermogen!
Maar wat verwacht je van de demping in de laagsectie versterkers van al deze Bi Ampli radio’s?
Die is gewoon bar slecht!
Sluit al die luidsprekers maar aan op bv een AG9000 uit diezelfde periode en dan doen die speakers het in ieder geval beter.
Verder is de resonantie van al die Ls door al dat geklapper door de jaren heen uiteraard flink naar beneden gegaan.
Niet gek dat in die opzet de BX750A misschien wel de beste radio is, mede door de 9710 die van zichzelf het geklapper al dempt door de constructie.
Verder is de hogetonen speaker hiervan een krachtige jongen die ook een heel gedeelte van het middengebied goed weergeeft, en ja beter dan de AD3500M.

Althans, zo ervaarde ik het altijd.
Ik vond de BX750A in ieder geval erg goed zoals ik het al eerder aangaf.
Maar wel een beetje vreemde gewaarwording destijds omdat het toen mijn eerst gehoorde Bi Ampli was.

En helaas voor René, wat ik ook al eerder aanhaalde; de B6X62A combi is ook niet echt mijn ding, en daarvan heb ik 3 set ups gehoord.
Ik vind een grote gesloten kast om een 9710 heen geen echt succes, die hoort in een deels open kast te zitten.

Groet Frank
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Gemaakt door Kunena