Radio's van 1950 tot 1970
Philips B6X63A Volume FM te luid
02 apr 2020 23:41 - 02 apr 2020 23:42 #82974
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Best mee eens hoor Paul.
Over meningen heb ik dan ook gezegd wat ik wilde en ga er verder niet op in.
Inderdaad dus back on topic.
De al dan niet hoge investering is wat de eigenaar wil.
Als het om de waarde van dergelijke radio's gaat moet je het zeker niet te duur maken.
Maar als het om de waarde van emotie gaat in de hobby omdat de radio's daardoor
zeer gewaardeerd worden, dan kan een hogere investering in de revisie het wel waard zijn.
Jij maakt van ramsj (sorry voor de term) weer bruikbare radio's en dat is zeer te respecteren.
Zou je echter arbeidsloon gaan rekenen, dan kom je altijd op een tamelijk hoog bedrag uit.
Het zit niet zozeer in de onderdelen die er in worden gestopt (op de buizen na) maar de tijd
van het werken. Als jij een door jou gereviseerde en opgeknapte radio zou doorverkopen
met arbeidsloon, zou je geen enkele koper vinden.
Over meningen heb ik dan ook gezegd wat ik wilde en ga er verder niet op in.
Inderdaad dus back on topic.
De al dan niet hoge investering is wat de eigenaar wil.
Als het om de waarde van dergelijke radio's gaat moet je het zeker niet te duur maken.
Maar als het om de waarde van emotie gaat in de hobby omdat de radio's daardoor
zeer gewaardeerd worden, dan kan een hogere investering in de revisie het wel waard zijn.
Jij maakt van ramsj (sorry voor de term) weer bruikbare radio's en dat is zeer te respecteren.
Zou je echter arbeidsloon gaan rekenen, dan kom je altijd op een tamelijk hoog bedrag uit.
Het zit niet zozeer in de onderdelen die er in worden gestopt (op de buizen na) maar de tijd
van het werken. Als jij een door jou gereviseerde en opgeknapte radio zou doorverkopen
met arbeidsloon, zou je geen enkele koper vinden.
Laatst bewerkt 02 apr 2020 23:42 door RR1957.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 apr 2020 23:32 #82973
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Ik hoop niet dat mijn geneuzel tot een ruzie leidt hier...
Ik ben maar een enthousiaste amateur.
Back on-topic. De lage tonen trafo die er nu in zit is van een BX653A. En inderdaad groter. De originele gaf overigens een beetje hetzelfde geluidsbeeld. Misschien iets minder extreem. Maar niet wat het moet zijn.
De originele hoge tonen trafo zit er nog in. Dat is een ieniemienie dingetje. Misschien die ook nog vervangen door die van de BX653A? En dan de "modificatie" weer ongedaan maken?
Qua al dan niet purist zijn. De weerstanden die ik er in soldeer zijn felblauw en lijken niet eens op de oude. De condensatoren zijn felgeel of oranje en lijken ook in niks op de originele teerdotten. Zou je het helemaal koninklijk willen doen dan moet je dit allemaal vervangen door NOS onderdelen uit die tijd.
Dat is waanzin bij radio's die niet zeldzaam zijn en waar ook niet veel voor betaald wordt. Mensen denken zelfs dat ik voor 2 tientjes hun eigen radio wel even reviseren kan. Heb al diverse aanvragen binnen via Marktplaats.
Ik vind het leuk om zo'n ding te kopen voor weinig. Liefst in niet al te mooie staat. Af en toe belandt er een op de donor hoop. Maar de meeste heb ik weer klaar kunnen krijgen. En omdat ik ze niet allemaal zelf kan houden verkoop ik ze weer door. Als ik uit de kosten ben en me weer op een nieuw toestel kan storten vind ik het al goed. Gewoon een leuke hobby voor de wintertijd en deze corona-tijd.
Ik ben maar een enthousiaste amateur.
Back on-topic. De lage tonen trafo die er nu in zit is van een BX653A. En inderdaad groter. De originele gaf overigens een beetje hetzelfde geluidsbeeld. Misschien iets minder extreem. Maar niet wat het moet zijn.
De originele hoge tonen trafo zit er nog in. Dat is een ieniemienie dingetje. Misschien die ook nog vervangen door die van de BX653A? En dan de "modificatie" weer ongedaan maken?
Qua al dan niet purist zijn. De weerstanden die ik er in soldeer zijn felblauw en lijken niet eens op de oude. De condensatoren zijn felgeel of oranje en lijken ook in niks op de originele teerdotten. Zou je het helemaal koninklijk willen doen dan moet je dit allemaal vervangen door NOS onderdelen uit die tijd.
Dat is waanzin bij radio's die niet zeldzaam zijn en waar ook niet veel voor betaald wordt. Mensen denken zelfs dat ik voor 2 tientjes hun eigen radio wel even reviseren kan. Heb al diverse aanvragen binnen via Marktplaats.
Ik vind het leuk om zo'n ding te kopen voor weinig. Liefst in niet al te mooie staat. Af en toe belandt er een op de donor hoop. Maar de meeste heb ik weer klaar kunnen krijgen. En omdat ik ze niet allemaal zelf kan houden verkoop ik ze weer door. Als ik uit de kosten ben en me weer op een nieuw toestel kan storten vind ik het al goed. Gewoon een leuke hobby voor de wintertijd en deze corona-tijd.
02 apr 2020 23:07 - 02 apr 2020 23:48 #82971
door RR1957
Dat is echt totale onzin en zal zéker aan de revisies gelegen hebben en zéker aan de slechte
akoestiek waar dergelijke spullen in stonden, bij jou. Als jij het boemelkasten noemt
waren het zeker geen schoolvoorbeelden van goede revisie en juiste akoestische opstelling.
Vele anderen hebben WEL plezier in deze radio's!!!
Ik heb het ook allemaal (gehad) hoor en je mening over dergelijke spullen is totale onzin!!!
Jouw boemelkritiek kan zonder meer naar het rijk der fabelen gewezen worden.
Ik heb die ervaring nooit gehad op één na: die was door jou 'gereviseerd' en is door
Huub P. volledig overnieuw gedaan. Daarna een uitstekend klinkende Hi-Q set geworden
waar ik een paar jaar VEEL plezier van heb gehad.
Zoals gezegd: vele anderen hebben WEL veel plezier in de genoemde radio types.
Ik ben blij nooit andermans spullen -die daar blij mee zijn en dat zijn er vele- af te hoeven
kraken omdat ik gewoon WEL goede ervaringen heb met deze radio's.
Bert Kn schreef : Het verschilt per type radio.
Van de radio’s en meubels die hier gepasseerd zijn en dat zijn er heel wat waren de BX998A de FX995A de BX642A de B6X63A en de B6X62A de grootste boemelkasten.
Dat modernere pop muziek er niet bij past verwijs ik als niet purist naar het rijk der fabelen !
Dat is echt totale onzin en zal zéker aan de revisies gelegen hebben en zéker aan de slechte
akoestiek waar dergelijke spullen in stonden, bij jou. Als jij het boemelkasten noemt
waren het zeker geen schoolvoorbeelden van goede revisie en juiste akoestische opstelling.
Vele anderen hebben WEL plezier in deze radio's!!!
Ik heb het ook allemaal (gehad) hoor en je mening over dergelijke spullen is totale onzin!!!
Jouw boemelkritiek kan zonder meer naar het rijk der fabelen gewezen worden.
Ik heb die ervaring nooit gehad op één na: die was door jou 'gereviseerd' en is door
Huub P. volledig overnieuw gedaan. Daarna een uitstekend klinkende Hi-Q set geworden
waar ik een paar jaar VEEL plezier van heb gehad.
Zoals gezegd: vele anderen hebben WEL veel plezier in de genoemde radio types.
Ik ben blij nooit andermans spullen -die daar blij mee zijn en dat zijn er vele- af te hoeven
kraken omdat ik gewoon WEL goede ervaringen heb met deze radio's.
Laatst bewerkt 02 apr 2020 23:48 door RR1957.
02 apr 2020 22:58 - 02 apr 2020 23:17 #82970
door RR1957
Tjonge jonge jonge.
ja mag niet eens je mening geven zonder weer onaardig aangevallen te worden.
Ik ben inderdaad een purist! Ik geef dat volmondig toe! En ik ben daar trots op!
Inderdaad zit er een cd speler op de radio, maar wel alleen met muziek dat
zeer zeker bij de radio past! Dat vind ik leuk. Talloze cd\s met dergelijke muziek.
De Lenco is qua type uit 1958 tot 63, dus slechts een jaar later van de B7X73A.
Bovendien is een voorloper die al aardig op de L70 leek al twee jaar eerder
op de markt gekomen. Ik gebruik bewust een element dat als eerst MD element
op de markt kwam, OOK in 1958. Een B7X73A Hi-Q was nog ruimschoots in
1958 en zelfs 1959 te koop. Ik denk dat toen zelfs de meesten ervan
verkocht zijn.
Is dat dan zo'n enorm bezwaar, een jaartje verschil.... retorische vraag uiteraard.
En als je me dan toch bekritiseerd: ik heb bij jullie hemel en aarde bewogen om de
VV van de radio te kunnen gebruiken bij de Shure M3D. Ik heb begrepen dat met
name jij daar mee bezig geweest bent. Ik heb het er vele malen met Huub over gehad
dat ik DAT graag wilde voor de authenticiteit.
Het is jullie echter gewoon niet gelukt, ondanks de pogingen en zelfs aanpassingen
in de radiokast. Terwijl ik toch echt van anderen hoor dat het mogelijk had moet zijn.
Eenmaal definitief door jou bij mij gebracht bleek meteen dat de VV onaanvaardbaar
was om te gebruiken, ondanks jullie werk er aan en de garantie van Huub dat het kon.
Gelukkig dus dat ik bij toeval de kleine losse moderne VV als noodmaatregel in huis
had. Was dat niet het geval geweest, zat ik die avond toch met een (onbruikbare)
teleurstelling. Ruim daarvoor heb ik zelfs een -aangepaste- (door John Hupse) 9005
gehad. Ging prima.
En denk NIET dat ik alle mogelijkheden heb geprobeerd met de radio's, OOK op de
eigen antenne. Ik zit hier heus niet te fantaseren hoor. Ieder heeft zo zijn eigen
ervaringen. Maar ik vind de FM gewoon makkelijk, punt uit. Een de kwaliteit is
prima hier.
Zoals ik al schreef over de toenmalige radiozenders val je hier in herhaling wat ik
al schreef. Continue muziekzenders van allerlei aard bestond toen nog niet.
Zeker geen popzenders. Er was alleen Hilversum 1 en Hilversum 2 in Nederland.
En ik schreef bewust dat de meeste muziek orkestwerken waren, dat betekende
niet alleen klassiek, maar ook big band of dansorkesten. DAT hoorde je op de radio
voornamelijk aan muziek, naast heel veel geklets (waterstanden, kerkdiensten, enz.
de beroemde hoorspelen waren ook maar marginaal te horen hoor, al lijkt dat nu
anders).
Iedere omroep had zijn eigen groot orkest.
Even naar Paul: ik begrijp je helemaal hoor. Het hoeft ook niet altijd op jouw te slaan,
maar ook opmerkingen in het algemeen kunnen zijn in een discussie.
Alle respect voor je werk hoor! Laat dat duidelijk zijn!
ja mag niet eens je mening geven zonder weer onaardig aangevallen te worden.
Ik ben inderdaad een purist! Ik geef dat volmondig toe! En ik ben daar trots op!
Inderdaad zit er een cd speler op de radio, maar wel alleen met muziek dat
zeer zeker bij de radio past! Dat vind ik leuk. Talloze cd\s met dergelijke muziek.
De Lenco is qua type uit 1958 tot 63, dus slechts een jaar later van de B7X73A.
Bovendien is een voorloper die al aardig op de L70 leek al twee jaar eerder
op de markt gekomen. Ik gebruik bewust een element dat als eerst MD element
op de markt kwam, OOK in 1958. Een B7X73A Hi-Q was nog ruimschoots in
1958 en zelfs 1959 te koop. Ik denk dat toen zelfs de meesten ervan
verkocht zijn.
Is dat dan zo'n enorm bezwaar, een jaartje verschil.... retorische vraag uiteraard.
En als je me dan toch bekritiseerd: ik heb bij jullie hemel en aarde bewogen om de
VV van de radio te kunnen gebruiken bij de Shure M3D. Ik heb begrepen dat met
name jij daar mee bezig geweest bent. Ik heb het er vele malen met Huub over gehad
dat ik DAT graag wilde voor de authenticiteit.
Het is jullie echter gewoon niet gelukt, ondanks de pogingen en zelfs aanpassingen
in de radiokast. Terwijl ik toch echt van anderen hoor dat het mogelijk had moet zijn.
Eenmaal definitief door jou bij mij gebracht bleek meteen dat de VV onaanvaardbaar
was om te gebruiken, ondanks jullie werk er aan en de garantie van Huub dat het kon.
Gelukkig dus dat ik bij toeval de kleine losse moderne VV als noodmaatregel in huis
had. Was dat niet het geval geweest, zat ik die avond toch met een (onbruikbare)
teleurstelling. Ruim daarvoor heb ik zelfs een -aangepaste- (door John Hupse) 9005
gehad. Ging prima.
En denk NIET dat ik alle mogelijkheden heb geprobeerd met de radio's, OOK op de
eigen antenne. Ik zit hier heus niet te fantaseren hoor. Ieder heeft zo zijn eigen
ervaringen. Maar ik vind de FM gewoon makkelijk, punt uit. Een de kwaliteit is
prima hier.
Zoals ik al schreef over de toenmalige radiozenders val je hier in herhaling wat ik
al schreef. Continue muziekzenders van allerlei aard bestond toen nog niet.
Zeker geen popzenders. Er was alleen Hilversum 1 en Hilversum 2 in Nederland.
En ik schreef bewust dat de meeste muziek orkestwerken waren, dat betekende
niet alleen klassiek, maar ook big band of dansorkesten. DAT hoorde je op de radio
voornamelijk aan muziek, naast heel veel geklets (waterstanden, kerkdiensten, enz.
de beroemde hoorspelen waren ook maar marginaal te horen hoor, al lijkt dat nu
anders).
Iedere omroep had zijn eigen groot orkest.
Even naar Paul: ik begrijp je helemaal hoor. Het hoeft ook niet altijd op jouw te slaan,
maar ook opmerkingen in het algemeen kunnen zijn in een discussie.
Alle respect voor je werk hoor! Laat dat duidelijk zijn!
Laatst bewerkt 02 apr 2020 23:17 door RR1957.
02 apr 2020 22:25 - 02 apr 2020 22:37 #82968
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Ik heb zelf ook een B6X63A gehad en was ook niet volledig tevreden met het geluid terwijl het toch goed (door mij zelf) gedaan was. Wat mij wel opviel was dat de uitgangstrafo’s veel kleiner zijn dan bij de BX653A. Het is nu eenmaal zo dat voor een goede lagetonen weergave de uitgangstrafo een grote kern moet hebben. De uitgangstrafo voor het laag in de B6X63A is net zo groot als de hogetonentrafo in de BX653A! Als het laag dan wat aangedikt is, treedt gauw vervorming op.
Ik heb veel van dit soort toestellen gereviseerd bij Huub Peters en daar kwamen we dit verschijnsel meermalen tegen. Ik had al eerder uitgevonden dat een condensatortje van 1000 pF in serie met de uitgang van de FM discriminator het geluid veel aangenamer doet klinken. Zelfs Huub had daar geen probleem mee.
De chassis van de BX653A en de B6X63A zijn in feite hetzelfde, op wat mechanische verschillen na.
En als je zo nodig historisch verantwoord wil doen, moet je ook geen CD speler op zo’n oud toestel aansluiten. Daar hoort een platenspeler uit die tijd aan te zitten. Maar goed daar doe ik niet lullig over. Het houdt een keer op.
Zo’n slecht klinkend toestel wordt onbruikbaar als je het zo laat.
Het is wel waar dat als het ingangssignaal van de versterker te hoog is, je de volumeregelaar niet ver genoeg open kan draaien voor normale kamersterkte. Het is ook niet prettig dat als je naar FM overschakelt je ineens een hoop herrie om je oren krijgt. Niet iedereen draait eerst de volumeregelaar dicht.
Radio 10 werd hier genoemd, dat is wel de grootste herrieschopper op de FM-band. Er wordt zeer zwaar gemoduleerd en veel radio’s weten geen raad met de daardoor veel te grote zwaai.
Ik heb er zelf ook geen enkel bezwaar tegen zo’n kleine modificatie, het kan snel weer ongedaan gemaakt worden en er raakt niets defect.
En René, we hebben bij jouw B7X73A toch ook de MD voorversterker buiten werking gezet omdat die niet goed samenwerkt met jouw element?
Daar hoort ook geen Lenco L70 bij met een Shure element, maar een AG1105 of AG2005 bij met een een AG3020/21. Je weet zelf wat de nadelen daarvan zijn.
En dan gaan we moeilijk doen over een weerstandje en condensatortje?
Het toestel moet voor hem goed zijn, jij hoeft er niet naar te luisteren.
Nog een paar laatste opmerkingen: De ingineurs bij Philips waren inderdaad niet gek, maar toen waren er nog geen FM zenders die alleen maar tegen elkaar op willen schreeuwen en waar niet kwaliteit maar kwantiteit (lees: herrie) op de eerste plaats staat. En op de kabel is de kwaliteit nu eenmaal veel beter dan via de ether. René, ga maar eens over op ontvangst op de ingebouwde antenne en stem maar eens af op bijvoorbeeld radio 10. Daar kun je niet lang naar luisteren.
Groeten,
Peter
Ik heb veel van dit soort toestellen gereviseerd bij Huub Peters en daar kwamen we dit verschijnsel meermalen tegen. Ik had al eerder uitgevonden dat een condensatortje van 1000 pF in serie met de uitgang van de FM discriminator het geluid veel aangenamer doet klinken. Zelfs Huub had daar geen probleem mee.
De chassis van de BX653A en de B6X63A zijn in feite hetzelfde, op wat mechanische verschillen na.
En als je zo nodig historisch verantwoord wil doen, moet je ook geen CD speler op zo’n oud toestel aansluiten. Daar hoort een platenspeler uit die tijd aan te zitten. Maar goed daar doe ik niet lullig over. Het houdt een keer op.
Zo’n slecht klinkend toestel wordt onbruikbaar als je het zo laat.
Het is wel waar dat als het ingangssignaal van de versterker te hoog is, je de volumeregelaar niet ver genoeg open kan draaien voor normale kamersterkte. Het is ook niet prettig dat als je naar FM overschakelt je ineens een hoop herrie om je oren krijgt. Niet iedereen draait eerst de volumeregelaar dicht.
Radio 10 werd hier genoemd, dat is wel de grootste herrieschopper op de FM-band. Er wordt zeer zwaar gemoduleerd en veel radio’s weten geen raad met de daardoor veel te grote zwaai.
Ik heb er zelf ook geen enkel bezwaar tegen zo’n kleine modificatie, het kan snel weer ongedaan gemaakt worden en er raakt niets defect.
En René, we hebben bij jouw B7X73A toch ook de MD voorversterker buiten werking gezet omdat die niet goed samenwerkt met jouw element?
Daar hoort ook geen Lenco L70 bij met een Shure element, maar een AG1105 of AG2005 bij met een een AG3020/21. Je weet zelf wat de nadelen daarvan zijn.
En dan gaan we moeilijk doen over een weerstandje en condensatortje?
Het toestel moet voor hem goed zijn, jij hoeft er niet naar te luisteren.
Nog een paar laatste opmerkingen: De ingineurs bij Philips waren inderdaad niet gek, maar toen waren er nog geen FM zenders die alleen maar tegen elkaar op willen schreeuwen en waar niet kwaliteit maar kwantiteit (lees: herrie) op de eerste plaats staat. En op de kabel is de kwaliteit nu eenmaal veel beter dan via de ether. René, ga maar eens over op ontvangst op de ingebouwde antenne en stem maar eens af op bijvoorbeeld radio 10. Daar kun je niet lang naar luisteren.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 02 apr 2020 22:37 door peter1952. Reden: Aanvullen.
02 apr 2020 22:14 #82966
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Het verschilt per type radio.
Van de radio’s en meubels die hier gepasseerd zijn en dat zijn er heel wat waren de BX998A de FX995A de BX642A de B6X63A en de B6X62A de grootste boemelkasten.
Dat modernere pop muziek er niet bij past verwijs ik als niet purist naar het rijk der fabelen !
Mvg.
Bert