Radio's van 1950 tot 1970
Philips B6X63A Volume FM te luid
02 apr 2020 17:29 #82941
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Zoiets had ik ook al aan zitten denken inderdaad. Hij doet het te goed
. Misschien ergens een weerstand in de signaalleiding vanaf de tuner naar versterker zetten? Of gewoon zo laten en de bas wat naar beneden draaien met de toonregeling.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 apr 2020 16:47 - 02 apr 2020 16:51 #82938
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Te luid op de PU goed
dat komt meer voor met de ouden radio,s
passen niet goed bij de zenders .
daar kan je niet veel mee .Je heeft de radio ook te goed gemaakt
met de nieuwe C,s en weerstanden dat hoort zo
ook nog de nieuwe buizen .
huub
dat komt meer voor met de ouden radio,s
passen niet goed bij de zenders .
daar kan je niet veel mee .Je heeft de radio ook te goed gemaakt
met de nieuwe C,s en weerstanden dat hoort zo
ook nog de nieuwe buizen .
huub
Laatst bewerkt 02 apr 2020 16:51 door Huub.
02 apr 2020 16:35 - 02 apr 2020 16:36 #82934
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Philips B6X63A Volume FM te luid
Laatst bewerkt 02 apr 2020 16:36 door paulsnip.
02 apr 2020 16:25 #82933
door paulsnip
Philips B6X63A Volume FM te luid werd gestart door paulsnip
Ik heb momenteel een B6X63A onder handen. Deze was aardig in om geknutseld. De beide speakers waren op 1 uitgangstrafo aangesloten bijvoorbeeld.
Ik heb hem inmiddels nagenoeg klaar. Alle teerdotten vervangen. Heel veel verlopen weerstanden vervangen.
Buizen ECC83, EL84, EM80 en de EABC80 (FM detector volgens mij) zijn nieuw.
Er is nog 1 probleempje waar ik mijn hoofd over breek:
Het volume op FM is te luid. Je hoeft de volume regelaar maar net open te draaien om al een behoorlijk niveau te krijgen. Op de PU ingang is hij beduidend zachter. (Licht niet aan het apparaat wat ik daar op aan sluit, bij andere radio's is het volume wel nagenoeg gelijk aan dat van de FM namelijk).
Doordat de FM veel te luid is werkt de loudness regeling ook te fanatiek. Voornamelijk te veel bas. Op de PU ingang is dit veel gebalanceerder.
Iemand die mij op weg kan helpen? Ik denk zelf aan een condensatortje of weerstand rondom de EABC80 buis. De ontvangst is zelfs met de ingebouwde antenne goed. Het groene oog komt nagenoeg vol met sterke zenders. En zenders van veraf zijn ook goed te ontvangen.
Ik heb hem inmiddels nagenoeg klaar. Alle teerdotten vervangen. Heel veel verlopen weerstanden vervangen.
Buizen ECC83, EL84, EM80 en de EABC80 (FM detector volgens mij) zijn nieuw.
Er is nog 1 probleempje waar ik mijn hoofd over breek:
Het volume op FM is te luid. Je hoeft de volume regelaar maar net open te draaien om al een behoorlijk niveau te krijgen. Op de PU ingang is hij beduidend zachter. (Licht niet aan het apparaat wat ik daar op aan sluit, bij andere radio's is het volume wel nagenoeg gelijk aan dat van de FM namelijk).
Doordat de FM veel te luid is werkt de loudness regeling ook te fanatiek. Voornamelijk te veel bas. Op de PU ingang is dit veel gebalanceerder.
Iemand die mij op weg kan helpen? Ik denk zelf aan een condensatortje of weerstand rondom de EABC80 buis. De ontvangst is zelfs met de ingebouwde antenne goed. Het groene oog komt nagenoeg vol met sterke zenders. En zenders van veraf zijn ook goed te ontvangen.