Radio's van 1950 tot 1970
Philips 938A
29 aug 2017 20:01 #68461
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 938A
Tja, zonder het toestel voor m'n neus te hebben is het lastig om te duiden wat er aan de hand is. Maar 10 V op C7 is de dood van je eindlamp. Kan je tot de reparatiedag in november wachten? Anders kan je hem medenemen naar Amsterdam. Chatten via Skynet/Koobface doe ik niet aan. Eventueel stuur je een mail aan <m'n callsign>@xs4all.nl
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc
- [Marc]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
29 aug 2017 17:21 #68458
door Marc
Beantwoord door Marc in topic Philips 938A
Goedenmiddag Tjerk en Cees , Ik heb nu net gemeten Plus op Chassis en Min pen op de C7 en ik meet daar rond de -8 a -10 volt .
Inmiddels heb ik c1 aan c2 vastgemaakt en deze met een weerstand tegen Chassis aangesoldeerd dan heb ik geluid en reageert de radio ook . Wel de hierboven beschreven stromen blijven gelijk !! ???
Ik word gek van de radio desnoods stuur ik hem op naar iemand die hem in orde wil maken want ik kom er echt niet uit !!
Tjerk ik heb jou een Facebook verzoek gestuurd misschien is dat makkelijker om te chatten
Mvgr Marc
Inmiddels heb ik c1 aan c2 vastgemaakt en deze met een weerstand tegen Chassis aangesoldeerd dan heb ik geluid en reageert de radio ook . Wel de hierboven beschreven stromen blijven gelijk !! ???
Ik word gek van de radio desnoods stuur ik hem op naar iemand die hem in orde wil maken want ik kom er echt niet uit !!
Tjerk ik heb jou een Facebook verzoek gestuurd misschien is dat makkelijker om te chatten
Mvgr Marc
29 aug 2017 13:11 #68456
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Je kan ook nog even meten wat de spanning over C7 is. Moet rond de -20 V zijn. Als dat minder negatief is (-10 V ofzo) is het foute boel.
Tjerk, 9ZZ
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
29 aug 2017 09:34 #68454
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips 938A
@Marc,
De spanningsval over de weerstand zorgt dat je eindbuis negatief krijgt op zijn 1e rooster,
zodoende wordt hij in zijn ideale werkgebied gezet, waardoor je max. volume en minimale buisslijtage krijgt.
Voor die C2 zou ik een condensator van 0,47 uF /630 volt tijdelijk zwevend inbouwen.
C16 zou je preventief kunnen vervangen voor 1500 PF /630 volt, dan is je eindpit beschermd.
De spanningsval over de weerstand zorgt dat je eindbuis negatief krijgt op zijn 1e rooster,
zodoende wordt hij in zijn ideale werkgebied gezet, waardoor je max. volume en minimale buisslijtage krijgt.
Voor die C2 zou ik een condensator van 0,47 uF /630 volt tijdelijk zwevend inbouwen.
C16 zou je preventief kunnen vervangen voor 1500 PF /630 volt, dan is je eindpit beschermd.
Cees- pa1dba
29 aug 2017 07:15 #68452
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Doorverbonden? Zit er nu nul ohm tussen? Dat gaat je je eindlamp kosten.
Tjerk, 9ZZ
- Marc
- [Marc]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
28 aug 2017 21:35 #68447
door Marc
Beantwoord door Marc in topic Philips 938A
Hallo Tjerk ,
Ik heb gewoon muziek uit de radio ik heb die weerstand er tussen uit gehaald en door verbonden en werkt
Ps zie jou FACEBOOK
Ik heb gewoon muziek uit de radio ik heb die weerstand er tussen uit gehaald en door verbonden en werkt
Ps zie jou FACEBOOK