Radio's van 1950 tot 1970
Philips 938A
- Marc
- [Marc]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
24 aug 2017 18:13 #68387
door Marc
Beantwoord door Marc in topic Philips 938A
Ik heb de trafo vervangen helaas geen verandering grrrr
Straks C2 en C1 en R5 nakijken ben nu ff klaar ermee voordat ik hem in de hoek smijt
Straks C2 en C1 en R5 nakijken ben nu ff klaar ermee voordat ik hem in de hoek smijt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 aug 2017 16:55 #68386
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 938A
Nee, ik bedoelde die handgetekende schema's waar je vervangende trafo's op liggen. Niet het kattebelletje met je metingen.
Tjerk, 9ZZ
- Marc
- [Marc]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
24 aug 2017 16:05 #68384
door Marc
Beantwoord door Marc in topic Philips 938A
Tjerk ,
Dat kladje is van mij dat heb ik geschreven .... inmiddels thuis vanuit Borculo en 3 trafo,s meegenomen ( gekocht van Henk mijn dank daarvoor) Wwant ik heb nog 1 radio waar geen trafo inzit dus die heb ik nu wel gelukkig .
Ik ga nogmaals proberen te meten maar je komt bijna nergens bij het zit allemaal verstopt en dicht op elkaar gepropt.
Je hoort van mij.
Grt Marc
Dat kladje is van mij dat heb ik geschreven .... inmiddels thuis vanuit Borculo en 3 trafo,s meegenomen ( gekocht van Henk mijn dank daarvoor) Wwant ik heb nog 1 radio waar geen trafo inzit dus die heb ik nu wel gelukkig .
Ik ga nogmaals proberen te meten maar je komt bijna nergens bij het zit allemaal verstopt en dicht op elkaar gepropt.
Je hoort van mij.
Grt Marc
24 aug 2017 15:41 #68383
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Da's een goeie. Eigenlijk meet je altijd alles ten opzichte van chassis behalve stromen en verschilspanningen. Dat wordt dan aangegeven.
Valt me op dat de doc karig is met meetwaarden. Oftewel: ze staan er niet in. Zag op de foto's wel een kladje met spanningen maar da's geen Philips doc.
Valt me op dat de doc karig is met meetwaarden. Oftewel: ze staan er niet in. Zag op de foto's wel een kladje met spanningen maar da's geen Philips doc.
Tjerk, 9ZZ
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
24 aug 2017 14:01 #68381
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips 938A
Even ter aanvulling, die 310 volt is gelijkspanning (DC) ,en meet je ten opzichte van massa (het chassis)
Cees- pa1dba
24 aug 2017 13:03 #68380
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Wacht even met die trafo loshalen. Je hebt het toch niet helemaal goed begrepen. Je meting zonder 1823 leerde dat er gewoon 240 volt wissel op die buis staat. Duhhus, je trafo is waarschijnlijk helemaal niet stuk. Je moet nu dus de volgende stap doen, namelijk kijken of je 1823 goed is. Flip je chassis en meet op de gloeidraad van de 1823. Daar moet een volt of 310 staan. Gezien het feit dat er geen hoogspanning lijkt te zijn zou R5 defect kunnen zijn (zie doc: BELANGRIJKE STORINGSGEVALLEN punt I-5). Dit kan je meten met je ohmmeter. Net als de twee hoogspanningswikkelingen. Uiteraard met je radio stroomloos.
Tjerk, 9ZZ