Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips 938A

Meer
28 aug 2017 21:07 - 28 aug 2017 21:12 #68445 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 938A
Krijg nou wat. Dan was m'n indruk dus goed. Maar dan zal die 1k weerstand wel warm worden... Zal ook rustig de foto's nog effe doornemen. Ik heb wel het idee dat het met de puinhoop wel meevalt.

Overigens, waar is die 1k weerstand nu gebleven? Dat verbrande ding is nu weg maar die 1k R heb je toch echt wel nodig om ook maar iets van geluid uit het toestel te verkrijgen.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 28 aug 2017 21:12 door PE9ZZ.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc
  • [Marc]
  • Onderwerp Auteur
Meer
28 aug 2017 20:51 #68444 door Marc
Beantwoord door Marc in topic Philips 938A
Net weer even boven geweest en die dikke zwarte er tussen uit gesoldeerd en de andere doorverbonden en de radio blijft net zo draaien als met die dikke weerstand er tussen . In de tussen tijd nog een paar buizen gespoten eerst met een geleidende laag en daarna goudkleurig gespoten ,

Ook nog een paar fotos gemaakt

Meer
28 aug 2017 18:16 #68441 door PE9ZZ
Overigens klopt de Tsjechische layout wel met de Nederlandse, alleen zijn de benamingen helemaal omgegooid.

Tjerk, 9ZZ

Meer
28 aug 2017 17:54 #68440 door PE9ZZ
Kijk, dat ziet er een stuk beter uit. Je Galaxy maakt heel geen slechte plaatjes. Krijg de indruk dat die kleine 1k weerstand die enorme verbrande weerstand moet vervangen (R5). Die rooie en gele lijken R9 en C11. 't Is wel een beetje lastig om goed inzicht te krijgen omdat het een nogal hapsnap is en ik fors moet puzzelen om alles op z'n plek te krijgen. Hier moet ik echt effe voor gaan zitten en vandaag gaat het niet worden. Misschien kan je intussen nog wat closeupjes maken rond de twee weerstandsbordjes. Neem de layout als richtlijn:

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen:

• Marc
  • [Marc]
  • Onderwerp Auteur
Meer
28 aug 2017 17:11 - 28 aug 2017 17:17 #68439 door Marc
Beantwoord door Marc in topic Philips 938A
Ik ben ff naar boven gelopen om foto,s te maken hoop dat ze goed zijn ... Die rode 0,7 en die gele zitten beide beneden vast gesoldeerd aan een pootje v d E438.

Die gele draad met dat weerstandje wat tegen massa aan ligt ( komt v d Trafo af waar de massa aan ligt van C1 ) die hoort eigenlijk aan C2 te liggen sluit ik hem daarop aan dan hoor ik helemaal niks meer ....

C1 ligt los van het chassis dus de - loopt naar C2 tussen de Elko en het chassis ligt een pertinax ring ( zat eerst geen elko beker op het toestel)

Grt Marc
Laatst bewerkt 28 aug 2017 17:17 door Marc.

Meer
28 aug 2017 14:31 #68436 door PE9ZZ
Je foto's zijn niet al te duidelijk maar het is een begin. Je zegt dat een aansluiting van het condensatorblok niet is aangesloten. Dit lijkt C2 te zijn, klopt dat? Verder is R5 nogal vermoeid. Hopelijk is die nog wel goed. Wat die kleine 1k weerstand die aan C10 is vastgesoldeerd doet kan ik niet zien. Probeer je foto's eens te maken zonder flits want op zo'n korte afstand werkt dat niet. Wel extra licht erbij houden, anders zie je nog niks. Liefst met statief en een echte camera, geen fruitig speeltje ofzo. Zorg dan dat je diafragma lekker dicht zit (hoog F nummer).

Overigens, de enige weerstand die mist is R4, de schermroosterweerstand voor de C453. R5 is die half verbrande weerstand. Daar is dus wel wat fout gegaan want dat mag natuurlijk helemaal niet.

Hierbij nog het schema met de waarden erbij-

Word altijd nogal chagrijnig van schema's zonder waarden...

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena