Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

onverklaarbaar bijgeluid stereo zenders (geen ruis)

Meer
05 apr 2016 21:58 #60111 door PE9ZZ
Da's waar ook, en daarom zo frustrerend dat ik met die kabeltester niks kon vinden. Maar als-ie bij mij staat zal ik hem eens zwaar aan de tand voelen. Dit is onacceptabel. Gelukkig kan ik alles meten wat ik wil. Intussen ook doc van Graetz (1314, lijkt er vast errug op) bij de NVHR gevonden. Rechttoe-rechtaan stereodecoder. Makkelijk. Maar ik ben heel benieuwd waar het nu aan ligt. RDS is toch echt zo ontworpen dat het minimaal interfereert. En het zit ook in de etherzenders...

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 apr 2016 21:34 #60108 door aan-pierre
ik wil alle meelezers er nog eens op wijzen dat het bedoelde effect uitsluitend te horen is via stereo via de kabelantenne.! De anti birdies waren voor de antenne ontvangst bedoeld. (en..laten we reëel zijn deze radio dus ook !!) Echter gezien de vele rotzooi op de ether. Wil ik de kabelontvangst liever goed hebben, waar ik dan ook 5 klassieke zenders kan krijgen!.....Mijn Philips plano's doen het prima op de kabel! Ook de Saba . Ik wil niet dat een ander straks met dit probleem zit mocht ik de radio nalaten.. Bovendien zit er een aanmerkelijke investering in de radio renovatie qua new old stock buizen alleen al Euro 90 voor 3 . Tja ....dan wil je hem ook goed hebben of doorgeven. Heel fijn dat Tjerk me daar mee helpen wil. De Graetz speelt overigens heel mooi en gevoelig op de ether met een breed stereoplaatje en pittig volume ..

Meer
05 apr 2016 17:57 #60102 door thijs
Om er nog even op terug te komen.
In de begintijd van stereo ontvangers hadden diverse Japanse tuners een zgn. "Anti Birdie" filter tegen het getsilpte vogelgeluid.
Die hadden daar dus ook al problemen mee.

Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!

Meer
05 apr 2016 13:09 #60084 door peter1952
Ik heb zelf de "vissenoog"-tuner gehad. Die had een prima AM gedeelte, maar het FM gedeelte vond ik qua stereo weergave gewoon slecht. Er zat altijd veel ruis en gelispel op de achtergrond, ondanks dat het signaal sterk genoeg was. Het was geen kruismodulatie o.i.d.

Een bekende tuner- versterker van Philips werd op een gegeven moment uitgerust met een stereo decoder met een i.c. in plaats van transistors. Ik vond het geen verbetering. De tuner uit de serie mengpaneel modules was met hetzelfde i.c. uitgerust. Ik had grote moeite het geluid goed te krijgen.

Wat me op valt is dat de plano's qua stereo weergave erg goed klinken, daar zit een simpele recht-toe-recht-aan decoder in met transistors. Het lijkt ook wel of deze decoders het "harde" geluid van de FM zender wat verzachten.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
05 apr 2016 12:45 #60080 door thijs
Dat gelispel zit waarschijnlijk in de decoder. Meerdere decoders hadden er in die tijd last van.
Indertijd kocht ik een Philips tuner A6X38AT nieuw. Deze is diverse malen terug geweest vanwege dit gelispel.
Ze kregen het er niet uit. Had volgens hen te maken met het sub-carrier kanaal als ik me goed herinner (50 jaar geleden)

Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!

Meer
05 apr 2016 10:26 #60072 door PE9ZZ
Effe oud onderwerp bumpen. Van 't weekend bij Pierre langsgeweest om uitsluitsel te verkrijgen over de Graetz. Met SAT tester de kabel onderzocht op vreemde frequenties maar niks gevonden. The plot thickens... Besloten dat ik het ding bij mij thuis moet onderzoeken en provoceren om de bron van het gelispel te vinden en om een fix te vinden.

Later bedacht ik me dat het wellicht toch aan de radio zelluf ligt, en wel aan het RDS datasignaal op 57 kHz. Ik weet alleen niet hoe dit klinkt als het gedemoduleerd wordt. We wachten even af hoe de radio naar mij (of naar Henk) komt.

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena