Radio's van 1950 tot 1970
onverklaarbaar bijgeluid stereo zenders (geen ruis)
21 jan 2016 07:19 #58712
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic onverklaarbaar bijgeluid stereo zenders (geen ruis)
Volkomen duidelijk. Dit is een datasignaal wat op de spiegelfrequentie van 94.8 zit, dus 21.4 MHz hoger (116 MHz). Het stuk boven de FM band wordt door de kabelboeren gebruikt voor internet of DVB-C. Zal eens kijken of ik een foto kan maken van het spectrum. Jouw probleem is dat het ECC85 frontend vrijwel geen selectiviteit heeft. Was ook altijd leuk met Hilversum 3, op 96.8 MHz. Schiphol zat ook daar precies 21.4 MHz boven en elke keer dat er een vliegtuig over m'n huis ging zat ik niet alleen in de herrie maar ik hoorde ook gekwaak door de radio... Er is een fix voor: een kwartgolf zuigkring over je antenneklemmen. Die moet dan precies op lengte gemaakt worden. Helaas is die vrij breedbandig.
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 jan 2016 02:24 #58710
door Bert Kn
In dat geval zul je de radio naar bijv. de zolder moeten zeulen, in ieder geval zover mogelijk van de kabel aansluiting af en als die de oorzaak zou zijn wat ik overigens niet geloof zou die geen invloed of amper invloed meer hebben.
En ja, zodra ik mijn kabel van de kabelexploitant tegen de lintkabel van de interne antenne of een ingestoken draadje leg kiest de radio ook voor het sterkere signaal van de kabel.
Al met al een soap met mogelijk een never ending story, ben benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak is en de oplossing daarvan
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic onverklaarbaar bijgeluid stereo zenders (geen ruis)
CEES....niet met je eens. als het aan de decoder lag had ik ook met een dipool en de eigen antenne last moeten hebben .
Maar zal het nóg eens checken. Probleem bij dipool is dat je zulke harde muziek hoort van de niet kabelzenders en dat overschreeuwd de storing. Zal op zachte passages moeten loeren.
In dat geval zul je de radio naar bijv. de zolder moeten zeulen, in ieder geval zover mogelijk van de kabel aansluiting af en als die de oorzaak zou zijn wat ik overigens niet geloof zou die geen invloed of amper invloed meer hebben.
En ja, zodra ik mijn kabel van de kabelexploitant tegen de lintkabel van de interne antenne of een ingestoken draadje leg kiest de radio ook voor het sterkere signaal van de kabel.
Al met al een soap met mogelijk een never ending story, ben benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak is en de oplossing daarvan
Mvg.
Bert
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
21 jan 2016 01:19 #58709
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic onverklaarbaar bijgeluid stereo zenders (geen ruis)
O heren sorry . Nog wat vergeten. Huub!....ja...... de ecc85 is afgeschermd en geaard op chassis .
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
21 jan 2016 01:15 - 21 jan 2016 01:17 #58708
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic onverklaarbaar bijgeluid stereo zenders (geen ruis)
CEES....niet met je eens. als het aan de decoder lag had ik ook met een dipool en de eigen antenne last moeten hebben .
Maar zal het nóg eens checken. Probleem bij dipool is dat je zulke harde muziek hoort van de niet kabelzenders en dat overschreeuwd de storing. Zal op zachte passages moeten loeren.
Laatst bewerkt 21 jan 2016 01:17 door aan-pierre.
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
21 jan 2016 01:13 #58707
door aan-pierre
CEES....Ik bestel een nieuwe old stock. Zag er 1 op ebay voor 25 euro. dit is heel zelden dat je de Graetz decoder ziet aangeboden. dus nog weer langer opblijven ....
21 jan 2016 01:04 #58706
door Cees
Beantwoord door Cees in topic onverklaarbaar bijgeluid stereo zenders (geen ruis)
@ Pierre,
Ja, zo zien en horen we weer dingen die met enkel tekst niet uit te
leggen zijn. Mooi dat filmpje en dat het je gelukt is om het te plaatsen.
Nu, dat filmpje maakt voor mijn idee duidelijk, dat het probleem in
de stereo decoder moet zitten.
Maar nu wat? Welk onderdeel in die decoder is defect?
Daar zal een, op dit gebied, heel ervaren techneut naar moeten zoeken.
Is bepaald geen routine foutje.
Cees.
Ja, zo zien en horen we weer dingen die met enkel tekst niet uit te
leggen zijn. Mooi dat filmpje en dat het je gelukt is om het te plaatsen.
Nu, dat filmpje maakt voor mijn idee duidelijk, dat het probleem in
de stereo decoder moet zitten.
Maar nu wat? Welk onderdeel in die decoder is defect?
Daar zal een, op dit gebied, heel ervaren techneut naar moeten zoeken.
Is bepaald geen routine foutje.
Cees.