Radio's van 1950 tot 1970
onverklaarbaar bijgeluid stereo zenders (geen ruis)
22 jan 2016 17:34 #58759
door Cees
Beantwoord door Cees in topic onverklaarbaar bijgeluid stereo zenders (geen ruis)
@ Pierre,
Goede kabels is belangrijk.
Toen in 1976 hier de kabel kwam, heb ik mij voorzien van die groene
dubbel bemantelde kabel.
Ondanks dat toch wel eens last van storing.
Is gewoon niet te vermeiden, helaas.
Hier zit industrie die niet alleen de AM ontvangst verpest, maar ook de
ontvangst van FM en dan vooral stereo.
Dat was ook het geval toen mijn mooie tuner nog uit de kabel zijn
signalen kreeg.
Toen ik over ging op Digitenne was het in het begin wat beter, maar
daarmee kon ik op een gegeven moment niet meer fatsoenlijk naar
luisteren of kijken.
De meeste storing komt bij mij van uit de industrie en was meestal in
het weekeinde weg of veel minder erg.
Vandaar dat ik nu alleen nog radio luister via internet radio of via
de digitale tuner van KPN Telfort.
Ik heb zelfs een tweede KPN tuner in de huur, zo dat ik mij tijdens
het wakker worden en opstaan niet hoef te ergeren aan irritante
storingen op AM, FM of Digitenne, maar lekker ontspannen kan
genieten van radio programma's in CD kwaliteit.
Zelfs in mijn knutsel schuurtje staat de oude radio daar aangesloten
een internet radio tunertje.
De ether storing puinhoop hoeft van mij niet meer.
Ik heb nu veel meer zender keus en geen bij geluiden in de stereo ontvangst.
En ik ben blij dat ik van die dure "Kabelboer"af ben.
Cees.
Goede kabels is belangrijk.
Toen in 1976 hier de kabel kwam, heb ik mij voorzien van die groene
dubbel bemantelde kabel.
Ondanks dat toch wel eens last van storing.
Is gewoon niet te vermeiden, helaas.
Hier zit industrie die niet alleen de AM ontvangst verpest, maar ook de
ontvangst van FM en dan vooral stereo.
Dat was ook het geval toen mijn mooie tuner nog uit de kabel zijn
signalen kreeg.
Toen ik over ging op Digitenne was het in het begin wat beter, maar
daarmee kon ik op een gegeven moment niet meer fatsoenlijk naar
luisteren of kijken.
De meeste storing komt bij mij van uit de industrie en was meestal in
het weekeinde weg of veel minder erg.
Vandaar dat ik nu alleen nog radio luister via internet radio of via
de digitale tuner van KPN Telfort.
Ik heb zelfs een tweede KPN tuner in de huur, zo dat ik mij tijdens
het wakker worden en opstaan niet hoef te ergeren aan irritante
storingen op AM, FM of Digitenne, maar lekker ontspannen kan
genieten van radio programma's in CD kwaliteit.
Zelfs in mijn knutsel schuurtje staat de oude radio daar aangesloten
een internet radio tunertje.
De ether storing puinhoop hoeft van mij niet meer.
Ik heb nu veel meer zender keus en geen bij geluiden in de stereo ontvangst.
En ik ben blij dat ik van die dure "Kabelboer"af ben.
Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
22 jan 2016 14:49 - 22 jan 2016 14:54 #58753
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic onverklaarbaar bijgeluid stereo zenders (geen ruis)
elkaars GOLFLENGTES column
(plaats ik uiteraard alléén op mn eigen topics nu en dan.)
offtopic Het is toch wel geweldig hoe ik hier niet alleen gelaten wordt met mn probleem. Bijzonder. Van een andere radiovriend (niet van hier) hoorde ik dat elders de cultuur wel anders is of dat je vaak totaal geen op je vraag betrekkend antwoord krijgt of afgezeken wordt. Geen wonder dat ik nog geen klap uitgevoerd heb op andere buizenradio fora. Ik zit lekker hier, waarom dan nog naar de 'buren' whisling .
Iets anders leuks en radiogerelateerd. Ik stond toevallig bij mn brievenbus en er kwam iemand iets ingooien, dacht aan verkeerd bezorgd bij buren. Maar nee, bleek iemand van de NVHR. Die niet op dit forum zit, die me een paar documentaties zomaar in de bus kwam brengen.. De man mee nar boven gevraagd, (had gelukkig tijd) en al mijn radios laten horen en erg gezellig gebabbeld over toekomst NVHR . Bleek om de hoek op mijn school gezeten te hebben. ik ben hem de gerestaureerde school van binnen laten zien. Daar was zijn radiobuizen liefde ontstaan. Hij vertelde over die leraar die er een had in de klas. Ik zit nu ook dik in de tijdschriften en heb nu ook een kleine radiobieb . tja pre....voorjaarsschoonmaak bij hem, zijn vrouw blij , ik blij. Wat een mooi toeval. Er gebeurt meer in de ether dan radio...ook gedachtengolven. dit treffen was té toevallig. Ik wens jullie ook gelukkigmakende golflengtes.
offtopic Het is toch wel geweldig hoe ik hier niet alleen gelaten wordt met mn probleem. Bijzonder. Van een andere radiovriend (niet van hier) hoorde ik dat elders de cultuur wel anders is of dat je vaak totaal geen op je vraag betrekkend antwoord krijgt of afgezeken wordt. Geen wonder dat ik nog geen klap uitgevoerd heb op andere buizenradio fora. Ik zit lekker hier, waarom dan nog naar de 'buren' whisling .
Iets anders leuks en radiogerelateerd. Ik stond toevallig bij mn brievenbus en er kwam iemand iets ingooien, dacht aan verkeerd bezorgd bij buren. Maar nee, bleek iemand van de NVHR. Die niet op dit forum zit, die me een paar documentaties zomaar in de bus kwam brengen.. De man mee nar boven gevraagd, (had gelukkig tijd) en al mijn radios laten horen en erg gezellig gebabbeld over toekomst NVHR . Bleek om de hoek op mijn school gezeten te hebben. ik ben hem de gerestaureerde school van binnen laten zien. Daar was zijn radiobuizen liefde ontstaan. Hij vertelde over die leraar die er een had in de klas. Ik zit nu ook dik in de tijdschriften en heb nu ook een kleine radiobieb . tja pre....voorjaarsschoonmaak bij hem, zijn vrouw blij , ik blij. Wat een mooi toeval. Er gebeurt meer in de ether dan radio...ook gedachtengolven. dit treffen was té toevallig. Ik wens jullie ook gelukkigmakende golflengtes.
Laatst bewerkt 22 jan 2016 14:54 door aan-pierre.
22 jan 2016 13:45 #58752
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic onverklaarbaar bijgeluid stereo zenders (geen ruis)
Zoals ik dat allemaal lees denk ik aan een combinatie van het antenne signaal en de voedingsfase (ratel C achtig). Maar als het alleen in de stereo mode voorkomt dan is dat inderdaad alleen door metingen te vinden. Nog even de zondag afwachten of het dan wel te lokaliseren is. Groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
22 jan 2016 12:39 #58751
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic onverklaarbaar bijgeluid stereo zenders (geen ruis)
O ja ....nog een misverstand met CEES en BERT.
Mijn kabel is van zulk goede kwaliteit dikte dat hij geen signaal doorgeeft aan de dipool . OOk niet als je hem parallel legt
Wat zonder antenne binnenkomt in de B7X63A is allemaal uit de lucht.
Het is dus eerder omgekeerd. ether strooit op antenne ingang in . Kan niet door de kabel tenzij een kabelte van de Hema of bouwmarkt standaart kwaliteit. Mijn kabel heeft gewoven mantel met nog zilverpapier kern extra. CATV 2013 Amphenol CTFC series 9.
Mijn kabel is van zulk goede kwaliteit dikte dat hij geen signaal doorgeeft aan de dipool . OOk niet als je hem parallel legt
Wat zonder antenne binnenkomt in de B7X63A is allemaal uit de lucht.
Het is dus eerder omgekeerd. ether strooit op antenne ingang in . Kan niet door de kabel tenzij een kabelte van de Hema of bouwmarkt standaart kwaliteit. Mijn kabel heeft gewoven mantel met nog zilverpapier kern extra. CATV 2013 Amphenol CTFC series 9.
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
22 jan 2016 12:25 - 22 jan 2016 12:27 #58750
door aan-pierre
@PEZ99 Beste Tjerk, Ik maak graag van je fantastische aanbod. volgende week of de week daarop ?
Ik heb de ecc 85 verwisseld ....geen succes
Ik heb de kabel verkort ......geen succes ( zowel met alleen draad en ook met mantel.) OOk nog metalen kapjes op de andere buizen geplaatst.
Nee, ik heb geen wifi spopcontact dingen. Mijn buren ook niet .
Ik ga zondag ook eens luisteren. Ik meende , maar kan me vergist hebben.....dat de storing op zondag vrij heeft. Dan zou het nog een bedrijf kunnen zijn . ( garage op 200 meter? en kantoor met sportcenter aan de overkant gracht .) Er staat wel een eletriciteit huisje voor de deur op straat . Maar invloed op de kabel alleen kan dat niet hebben. Ik zie 5 zend? ontvangst? masten aan de overkant van de gracht op een gebouw. zou je storing van kunnen hebben , maar dan ook toch alleen via de ether?
Cees....het is een GRAETZ 1318..... geen Grundig
ik moet nu sluiten i.v.m. andere prioriteiten. Ik kijk nog later of er aanvullingen zijn . Of correcties op misverstanden.
hart dank ieder. Pierre
Ik heb de ecc 85 verwisseld ....geen succes
Ik heb de kabel verkort ......geen succes ( zowel met alleen draad en ook met mantel.) OOk nog metalen kapjes op de andere buizen geplaatst.
Nee, ik heb geen wifi spopcontact dingen. Mijn buren ook niet .
Ik ga zondag ook eens luisteren. Ik meende , maar kan me vergist hebben.....dat de storing op zondag vrij heeft. Dan zou het nog een bedrijf kunnen zijn . ( garage op 200 meter? en kantoor met sportcenter aan de overkant gracht .) Er staat wel een eletriciteit huisje voor de deur op straat . Maar invloed op de kabel alleen kan dat niet hebben. Ik zie 5 zend? ontvangst? masten aan de overkant van de gracht op een gebouw. zou je storing van kunnen hebben , maar dan ook toch alleen via de ether?
Cees....het is een GRAETZ 1318..... geen Grundig
ik moet nu sluiten i.v.m. andere prioriteiten. Ik kijk nog later of er aanvullingen zijn . Of correcties op misverstanden.
hart dank ieder. Pierre
Laatst bewerkt 22 jan 2016 12:27 door aan-pierre.
22 jan 2016 07:16 #58748
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic onverklaarbaar bijgeluid stereo zenders (geen ruis)
@Cees: ja dat dacht ik ook... Er zijn twee redenen dat stereo zo gevoelig is voor dit soort gelispel. Allereerst is het ultrasone spectrum waarin de stereoinformatie zich bevindt dubbel zo groot als de mono bandbreedte, namelijk van 23 tot 53 kHz. Ten tweede wordt het mono signaal nog eens door de deemphasis gehaald waardoor fluitjes en dergelijke al worden verzwakt. Omdat de interferentieproducten op een veel lagere frequentie (kunnen) uitkomen is de werking van de deemphasis bij stereo veel minder.
@Bert: die powerline krengen zijn crimineel, want erger dan de meeste piratenzenders qua storing. Als je graag van midden- en kortegolfontvangst afwil moet je die dingen gebruiken (en accepteren dat de prestaties knudde zijn...). Er is zelfs geen garantie dat ze geen producten in de FM band genereren. Het zou zomaar kunnen dat de storing van Pierre hierdoor wordt veroorzaakt. Maar (gelukkig) heb ik geen ervaring met die PLC troep.
@Bert: die powerline krengen zijn crimineel, want erger dan de meeste piratenzenders qua storing. Als je graag van midden- en kortegolfontvangst afwil moet je die dingen gebruiken (en accepteren dat de prestaties knudde zijn...). Er is zelfs geen garantie dat ze geen producten in de FM band genereren. Het zou zomaar kunnen dat de storing van Pierre hierdoor wordt veroorzaakt. Maar (gelukkig) heb ik geen ervaring met die PLC troep.
Tjerk, 9ZZ