Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

F8X82A - revisie

Meer
30 mrt 2013 18:58 - 30 mrt 2013 18:59 #30288 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic F8X82A - revisie
Mooi mooi mooi :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 30 mrt 2013 18:59 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 mrt 2013 18:25 - 30 mrt 2013 18:27 #30284 door admin
Beantwoord door admin in topic F8X82A - revisie
Het meubel begint het eindstadium te bereiken. Het LS doek moet nog vevangen worden, en nog wat afwerking aan de achterkant. De apparatuur die gereed stond er vandaag ingebouwd en het meubel getest.

De witte tochtstrip die tussen de binnenkant van de radiokast en de schaalplaat zat is vervangen door zwart vilt materiaal. Het is een detail, maar de radio schaalplaat staat nu echt in de kast.

En last but not least. Ik denk dat Max verbaasd zal zijn over de prestaties van het meubel. Peter en ik in ieder geval wel.

En dank aan Rene Deamen voor de revisie van de platenspeler.

Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 30 mrt 2013 18:27 door admin.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: verbeek, NGG, Robin

Meer
29 mrt 2013 13:32 - 29 mrt 2013 13:33 #30251 door NGG
Beantwoord door NGG in topic F8X82A - revisie
Paul,

Prachtige afbeelding! Die had ik nog niet in mijn collectie. Met recht een Maestro!!
Een welkome aanvulling dus.
Als je er nog meer van hebt houdt ik mij aanbevolen.

Met groet,

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Laatst bewerkt 29 mrt 2013 13:33 door NGG.

Meer
29 mrt 2013 13:00 #30248 door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic F8X82A - revisie
Heren,

Hier nog een afbeelding van "The Maestro", zoals Philips de F8X82A zelf noemt. De afbeelding komt uit de High Fidelity monitor, no. 3 van October 1958, met de introductie van Stereo.

Gr. Paul
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG

Meer
26 mrt 2013 21:42 - 26 mrt 2013 21:49 #30176 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic F8X82A - revisie
Ik heb toch even een kritische noot voor René D. en misschien ook anderen: Er wordt maar gewoon iets aangenomen zonder te verifieren of het wel klopt wat je neerschrijft. Hierdoor zet je mensen op het verkeerde been. Henk en ik weten echt wel hoe e.e.a. in elkaar steekt, dus daar hoef je ons niets over te vertellen. Het schema staat gewoon op de NVHR site, ook met blokschema. Kun je precies zien hoe alles geschakeld is. Kijk eerst hier eens naar voor je er iets over vertelt.

Het voorversterkergedeelte van de platenspeler is een aparte unit, naast de eindversterker.
Als het stereogedeelte uit staat, is het meubel in feite een luxe radio met dubbele eindtrap. De bediening vindt alleen op de radio plaats. Bij het inschakelen van de platenspeler via de toets "gram" of "pu" wordt alleen het linkerkanaal van de voorversterker gebruikt voor het element AG3021. Dit is zoals bekend een MD element.

in de stand "stereo" wordt het radiogedeelte compleet afgeschakeld, de eindversterkers worden nu op de uitgang van het stereodeel geschakeld via relais. De PU voorversterkeruitgang wordt nu (in stereo!) op de ingang van het stereodeel geschakeld. Daar het gebruikte element (toen) een kristalelement was, wordt het element afgedempt met een weerstand om de frequentiekarakteristiek recht te trekken en het signaal via een aftakking op deze weerstand (in feite zijn dat er twee) aan de ingang van de voorversterker gevoerd.
In feite is het radiodeel nu dus buiten werking, we hebben nu dus een stereoversterker gekregen met twee OTL eindtrappen.

In het stereodeel zit ook nog een APARTE voorversterker voor weergave van het rechter kanaal en een opname/weergave versterker voor het linker kanaal. De recorder kan alleen MONO opnemen, maar mono en stereo afspelen.

Al met al lijkt het allemaal wat omslachtig, maar Philips zag misschien de stereo weergave als een soort extra bij dit meubel.

Ik zie nu pas dat Henk in feite hetzelfde heeft verteld.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 26 mrt 2013 21:49 door peter1952.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Meer
26 mrt 2013 21:04 #30173 door admin
Beantwoord door admin in topic F8X82A - revisie
Het zit iets anders. De radio heeft geen eigen eindtrap (versterker) De eindtrap is een aparte unit waar de radio, platenspeler en bandrecorder op worden aangesloten. Er is een MD voorversterker aanwezig. Het schakelen tussen mono (OTL-BI-ampli voor de radio en stereo voor de bandrecorder en platenspeler gebeurt met relais. De versterker is dan stereo. De bandrecorder heeft zijn eigen opname en weergave versterker.

Henk van 't Kruis

Gemaakt door Kunena