Radio's van 1950 tot 1970
F8X82A - revisie
Minder
Meer
26 mrt 2013 20:48 #30172
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic F8X82A - revisie
Hoi Peter
Als de platenspeler mono gebruikt wordt gaat hij via de Radio versterker
met MD element AG3020/21 en stereo de versterker gedeelte van de bandrecorder?
neem ik aan
wat ik gezienhad was de radio uit als er stereo platen gedraait werd
van daar mijn reactie de MD versterker op het stereo gedeelte aan te sluiten
mooi met de AG3401
die is eigenlijk rond 1959 op de markt gekomen en het meubel was toen ook nog leverbaar
eigelijk had philips dat toen kunnen aanpassen en was het meubel up to date destijds
Mvg René Daemen
Als de platenspeler mono gebruikt wordt gaat hij via de Radio versterker
met MD element AG3020/21 en stereo de versterker gedeelte van de bandrecorder?
neem ik aan
wat ik gezienhad was de radio uit als er stereo platen gedraait werd
van daar mijn reactie de MD versterker op het stereo gedeelte aan te sluiten
mooi met de AG3401
die is eigenlijk rond 1959 op de markt gekomen en het meubel was toen ook nog leverbaar
eigelijk had philips dat toen kunnen aanpassen en was het meubel up to date destijds
Mvg René Daemen
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26 mrt 2013 19:07 #30169
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic F8X82A - revisie
René,
de voorversterker is wel degelijk in stereo uitgevoerd. Bij Mono wordt maar één kant gebruikt, bij stereo worden beide kanalen via een verzwakker/demper op het stereo (kristal) element geschakeld. Philips had toen nog geen stereo MD-element, dus ze moesten het wel zo doen. Een en ander wordt met een relais omgeschakeld. Als je het verzwakkertje er uit zou halen zou je een stereo MD-element kunnen gebruiken. Ik weet niet of dat zonder meer gaat. Lekker laten zo.
Groeten,
Peter
de voorversterker is wel degelijk in stereo uitgevoerd. Bij Mono wordt maar één kant gebruikt, bij stereo worden beide kanalen via een verzwakker/demper op het stereo (kristal) element geschakeld. Philips had toen nog geen stereo MD-element, dus ze moesten het wel zo doen. Een en ander wordt met een relais omgeschakeld. Als je het verzwakkertje er uit zou halen zou je een stereo MD-element kunnen gebruiken. Ik weet niet of dat zonder meer gaat. Lekker laten zo.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
26 mrt 2013 18:48 #30168
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic F8X82A - revisie
De Platen wisselaar is ook weer in Orde
wat oud vet verwijdert en gesmeerd met wat naaimachine olie
het plastick plaatje onder het lager omgedraait ivm met kuiltje
waardoor toerental niet goed meer is of de regelaar helemaal op plus zetten
om de juiste snelheid te krijgen.
Dat is natuurlijk niet goed vandaar het plaatje omgedraait en het lager gesmeerd
het tussenwiel ruw gemaakt en gereinigd alsmede de omtrek van het plateau met remmenreiniger
het spul weer in elkaar gezet en werkt als een speer
even getest met een AG3401 element en geeft een prima stereo beeld
wat ook nodig is voor het meubel
alleen Jammer de MD voorversterker Mono is
Misschien stiekum een voorversterker aan de stereo ingang zetten
dan wordt ie HiFi waardig
Mvg René Daemen
wat oud vet verwijdert en gesmeerd met wat naaimachine olie
het plastick plaatje onder het lager omgedraait ivm met kuiltje
waardoor toerental niet goed meer is of de regelaar helemaal op plus zetten
om de juiste snelheid te krijgen.
Dat is natuurlijk niet goed vandaar het plaatje omgedraait en het lager gesmeerd
het tussenwiel ruw gemaakt en gereinigd alsmede de omtrek van het plateau met remmenreiniger
het spul weer in elkaar gezet en werkt als een speer
even getest met een AG3401 element en geeft een prima stereo beeld
wat ook nodig is voor het meubel
alleen Jammer de MD voorversterker Mono is
Misschien stiekum een voorversterker aan de stereo ingang zetten
dan wordt ie HiFi waardig
Mvg René Daemen
René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG
26 mrt 2013 14:49 #30161
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic F8X82A - revisie
Hi Willem,
Ik heb deze werkwijze van Philips zelf en staat beschreven in een serviceblad F-a-4. Hierin staat beschreven hoe allerlei kast reparaties kunnen worden hersteld.
Voor herstel van grote oppervlakte wordt na wat voorberdingen aangeraden om eerst met zijdeglans te werken en tussentijds te schuren met waterproof schuurpapier 360 en zeepwater. Philips had kennelijk een hele reeks van producten om dit te doen. Men beschrijft alle schuur- en polijstpasta's, die dus niet meer bestaan. Philips maakte gebruik van nitro-synthetische lakken. Op thinner basis dus.
Het tussen de lagen schuren van zijdeglans vind ik prettiger werken. Bij hoogglans lakken wordt het totaal ook elke keer iets donkerder, althans dat is mij ervaring.
Ik kleur in met beitsen van o.a. Rambo en gebruik een PU spuitlak lak voor afwerking.
Henk
Ik heb deze werkwijze van Philips zelf en staat beschreven in een serviceblad F-a-4. Hierin staat beschreven hoe allerlei kast reparaties kunnen worden hersteld.
Voor herstel van grote oppervlakte wordt na wat voorberdingen aangeraden om eerst met zijdeglans te werken en tussentijds te schuren met waterproof schuurpapier 360 en zeepwater. Philips had kennelijk een hele reeks van producten om dit te doen. Men beschrijft alle schuur- en polijstpasta's, die dus niet meer bestaan. Philips maakte gebruik van nitro-synthetische lakken. Op thinner basis dus.
Het tussen de lagen schuren van zijdeglans vind ik prettiger werken. Bij hoogglans lakken wordt het totaal ook elke keer iets donkerder, althans dat is mij ervaring.
Ik kleur in met beitsen van o.a. Rambo en gebruik een PU spuitlak lak voor afwerking.
Henk
Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom
Minder
Meer
26 mrt 2013 13:45 #30160
door Willem Roseboom
Beantwoord door Willem Roseboom in topic F8X82A - revisie
Hallo Henk,
Ik ben altijd benieuwd hoe kasten op te knappen want ik vind dat moeilijk. Wat ik me bij jou beschrijving afvraag is waarom je eerst een paar lagen zijdeglans spuit in plaats van hoogglans en waarom je zeep gebruikt bij het nat schuren. Welke zeep en lak gebruik je?
Groeten Willem
Ik ben altijd benieuwd hoe kasten op te knappen want ik vind dat moeilijk. Wat ik me bij jou beschrijving afvraag is waarom je eerst een paar lagen zijdeglans spuit in plaats van hoogglans en waarom je zeep gebruikt bij het nat schuren. Welke zeep en lak gebruik je?
Groeten Willem
26 mrt 2013 12:02 #30158
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic F8X82A - revisie
De kast schiet nu ook op, 3 lagen zijdeglans lak en tussen elke laag natschuren met wat zeep, korrel 600.
Als laatste 2 lagen glans. Deze worden gepolijst en gepoetst.
Als laatste moet het LS doek nog vervangen worden,
Platenspeler is ook weer gereed.
Zaterdag kan het geheel afgerond worden.
Als laatste 2 lagen glans. Deze worden gepolijst en gepoetst.
Als laatste moet het LS doek nog vervangen worden,
Platenspeler is ook weer gereed.
Zaterdag kan het geheel afgerond worden.
Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG