Algemeen
weerstand loopt warm in een b7x72a
08 jul 2012 13:22 #19170
door arjenm
mvg arjen meulmeester
ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden
Beantwoord door arjenm in topic Re: weerstand loopt warm in een b7x72a
hallo heren ,
ben aan het meten r55 en 42 zijn goed
maar r44 is kapot is geheel onder broken
ik ga deze eerst maar eens vernieuwen ,ik hou jullie op de hoogte
gr arjen
ben aan het meten r55 en 42 zijn goed
maar r44 is kapot is geheel onder broken
ik ga deze eerst maar eens vernieuwen ,ik hou jullie op de hoogte
gr arjen
mvg arjen meulmeester
ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 jul 2012 09:05 #19137
door arjenm
mvg arjen meulmeester
hallo, bedankt mannen het is moeilijk voor mij maar ik ga er mee aan de gang
ik kijk wel hoever ik kom
ik hou jullie op de hoogte
gr arjen
ik kijk wel hoever ik kom
ik hou jullie op de hoogte
gr arjen
mvg arjen meulmeester
08 jul 2012 08:34 #19131
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Re: weerstand loopt warm in een b7x72a
Het probleem bij deze en afgeleide toestellen zit hem vaak in de weerstanden die de instelling van de bovenste eindbuis bepalen. Mijn ervaring is dat meestal de weerstanden R44, R42 en R55 ernstig verlopen zijn. Deze weerstanden bepalen de instelling van de bovenste eindbuis.
Ook de kathodeweerstand van B10' wil nog wel eens verlopen. Doordat de schakeling is gebaseerd op de combinatie tegen - en meekoppeling zijn de juiste weerstandswaarden in dit circuit zeer belangrijk.
Ruwweg verdeelt de voedingsspanning zich over de beide eindbuizen, je moet ongeveer de halve voedingsspanning meten over de beide eindbuizen (tussen kathode en anode).
Groeten,
Peter
Ook de kathodeweerstand van B10' wil nog wel eens verlopen. Doordat de schakeling is gebaseerd op de combinatie tegen - en meekoppeling zijn de juiste weerstandswaarden in dit circuit zeer belangrijk.
Ruwweg verdeelt de voedingsspanning zich over de beide eindbuizen, je moet ongeveer de halve voedingsspanning meten over de beide eindbuizen (tussen kathode en anode).
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Minder
Meer
08 jul 2012 06:34 - 08 jul 2012 07:16 #19127
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: weerstand loopt warm in een b7x72a
Wel daar klopt dus zowat niets van
Meetpunten volgens het schema zijn:
B6 Kathode (3) 15 volt (zodat de i K uitkomt op 56 mA; daarvan zou G2 ongeveer 3 mA opnemen)
Stuurrooster (2) 0 volt
Schermrooster (5) 200 volt
Anode (7) 125 volt
Anode B6 en kathode B9 zijn regelrecht doorverbonden, dus die spanningen kunnen niet verschillen.
B9 Kathode (3) 125 volt
stuurrooster (2) 115 volt
Schermrooster (5) 225 volt
Anode (7) 280 volt
Alles tov aarde
Vooral de veel te lage spanning op het stuurrooster van B9 is het eerste om uit te zoeken. Wat gebeurt er bij B10 (voornamelijk de bovenste helft)? Wat is de spanning op de anode daarvan(pen 6)? Die hoort 180 volt te zijn. De weerstanden R44 en R55 moeten dan + 115 volt op het stuurrooster van B9 brengen.
N.
Edit:
Dit is een uitvoering van een trafo- loze eindtrap waarbij het goede functioneren (vooral de DC instelpunten) erg afhankelijk is van de ECC83. Daarvan is de bovenste helft niet alleen de fasedraaier maar die moet ook flink versterken. Het stuurrooster van B6 heeft genoeg aan omstreeks 10 volt, maar op het stuurrooster van B9 moet daar de uitgangsspanning van die eindtrap bij opgeteld worden!
In latere uitvoeringen van dit soort eindtrappen werd de stuurspanning voor de bovenste buis betrokken van de kathodeweerstand tussen beide buizen in
N.
Meetpunten volgens het schema zijn:
B6 Kathode (3) 15 volt (zodat de i K uitkomt op 56 mA; daarvan zou G2 ongeveer 3 mA opnemen)
Stuurrooster (2) 0 volt
Schermrooster (5) 200 volt
Anode (7) 125 volt
Anode B6 en kathode B9 zijn regelrecht doorverbonden, dus die spanningen kunnen niet verschillen.
B9 Kathode (3) 125 volt
stuurrooster (2) 115 volt
Schermrooster (5) 225 volt
Anode (7) 280 volt
Alles tov aarde
Vooral de veel te lage spanning op het stuurrooster van B9 is het eerste om uit te zoeken. Wat gebeurt er bij B10 (voornamelijk de bovenste helft)? Wat is de spanning op de anode daarvan(pen 6)? Die hoort 180 volt te zijn. De weerstanden R44 en R55 moeten dan + 115 volt op het stuurrooster van B9 brengen.
N.
Edit:
Dit is een uitvoering van een trafo- loze eindtrap waarbij het goede functioneren (vooral de DC instelpunten) erg afhankelijk is van de ECC83. Daarvan is de bovenste helft niet alleen de fasedraaier maar die moet ook flink versterken. Het stuurrooster van B6 heeft genoeg aan omstreeks 10 volt, maar op het stuurrooster van B9 moet daar de uitgangsspanning van die eindtrap bij opgeteld worden!
In latere uitvoeringen van dit soort eindtrappen werd de stuurspanning voor de bovenste buis betrokken van de kathodeweerstand tussen beide buizen in
N.
Laatst bewerkt 08 jul 2012 07:16 door Ouwe Schipper.
07 jul 2012 19:12 #19122
door arjenm
mvg arjen meulmeester
hallo ben aan het meten geweest
ik heb eerst op b6 gemeten :
op pin 7 25v-dc
op 9 147 v-dc
op 2-0,2 v
op buis9
op9 263 v-dc
op7 286 v-dc
op 2 2v-dc
op 3 22v -dc
ik heb de weerstanden rond die buizen gekontroleerd
zou het aan c75 kunnen liggen ???
gr arjen
ik heb eerst op b6 gemeten :
op pin 7 25v-dc
op 9 147 v-dc
op 2-0,2 v
op buis9
op9 263 v-dc
op7 286 v-dc
op 2 2v-dc
op 3 22v -dc
ik heb de weerstanden rond die buizen gekontroleerd
zou het aan c75 kunnen liggen ???
gr arjen
Ouwe Schipper schreef : Begin met spanningen meten aan beide eindbuizen. Let vooral op de juiste stuurrooster spanningen
Als B9 niet genoeg stroom trekt gaat zowat alle kathodestroom van B6 naar diens schermrooster.
Nico
mvg arjen meulmeester
06 jul 2012 19:22 #19095
door arjenm
mvg arjen meulmeester
hoi nico, bedankt ik ga het proberen
gr arjen
gr arjen
mvg arjen meulmeester