Skip to main content
Algemeen

weerstand loopt warm in een b7x72a

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
17 jul 2012 19:38 - 17 jul 2012 19:45 #19460 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic weerstand loopt warm in een b7x72a
Arjen, koppel nu eens 1 voor 1 de aansluitingen los van de Elco die als voeding de radio in gaan en kijk dan of de weerstanden nog als kachels werken. Meet dan de voedings draden een door t.o.v. het chassis, wat is per draad dan je weerstands waarde, sluiting. Dan 1 draad weer op de elco, wat doet de weerstand nu, dan de andere. het kan zijn dat de R weer warm wordt als je een draad weer aansluit. Dan ga je die verder onderzoeken.

Henk

EDIT, wilde ik nog schrijven, Als de beide voedingdraden losgenomen zijn meet dan ook even de spanning VDC op de Elco aalsluitingen.
Laatst bewerkt 17 jul 2012 19:45 door hkruis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 jul 2012 19:03 #19457 door arjenm
Beantwoord door arjenm in topic weerstand loopt warm in een b7x72a
hoi nico,
ben weer aan het meten en rekenen gewweest
dit zijn mijn bevindingen weet niet of ik het allemaal goed begrijp :duizelig:
pen 9 buis 6 215 volt :18kohm =12,9 mA
pen 9 buis9 260 volt:10 kohm= 26mA
weet niet of dit goed is dan
de radio speelt prima alle teer c heb ik ook vervangen
maar weerstant r 50 en r 46 worden toch echt bloed heet je verbrand je vingers er aan
toch staat er maar 4,65 volt over r 50 en r 46 ook zo iets ik heb de ez 81 ook verangen maar maakt niet uit
weet niet goed meer waar ik h4et moet zoeken graag wat hulp
alvast bedankt gr arjen

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden

Meer
15 jul 2012 18:59 #19367 door arjenm
hoi nico ,ik ga er zeker weer mee aan de gang het laaste is wel moeilijk voor me maar ik ga het proberen
gr arjen

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft

Meer
15 jul 2012 07:39 #19343 door Ouwe Schipper
Inderdaad Arjen
Dat pen- nummer van de schermroosters moet 9 zijn. Heb ik verkeerd gelezen, kwam door de slechte kwaliteit van de scan. Stom van mij want pennen 4 & 5 zijn bij noval buizen altijd de gloeidraad, had ik even niet bij nagedacht, terwijl ik dat al 50 jaar weet. :banghead:
In het schema staat dat de spanning op pen 3 van B6 15 volt hoort te zijn; over 270 ohm is dan de kathodestroom bijna 56 mA (had ik je al 's voorgerekend)
Op dezelfde manier kun je dan uitrekenen hoeveel schermrooster stroom er in B6 loopt. De rest is dan de kathodestroom van B9 en ook daar kun je dan uitrekenen hoeveel schermroosterstroom die trekt.
Meetpunten checken en ook spanningen meten over de bekende weerstanden, daarmee kun je uitzoeken of die eindtrap helemaal werkt zoals de fabrikant het bedoeld had. Ook in het buizenboek kijken of de verhouding tussen anode- en schermrooster stromen (default 20 : 1) klopt.
De toleranties van spanningen tov aarde zijn nogal ruim, afwijkingen van +7 % zijn geen probleem, komen voort uit de hogere netspanning van tegenwoordig.
Nico

Meer
14 jul 2012 19:39 #19325 door arjenm
nico ben nog bezig geweest
wat betreft 125 volt op de A-K klopt nu 125 volt de radio stond nog op de variac ik heb de voedings spanning nu
precies op 220volt gezet bij de vorige metingen stond hij nog wat laag denk ik
wat betref de schermroosterspanning op b6 en 9 stond in jou posting dat ik die op
pin 5 moet meten maar daar staat 6,3 volt wisselsp op dat is vogens mij de gloeispanning van de buis
bij een el86.
dus dat klopt dat ik 0 meet mijn meter stond toen op dc
is de schermroosterspanning niet op pen 9
gr arjen

Ouwe Schipper schreef : Wat er intussen veranderd is blijft onduidelijk Arjen
In je posting #19215 staat het helemaal ànders, daar meldde je dat er 125 volt op die A - K verbinding staat
Met die 90 mA heb ik geen moeite, met dat heet worden van R46 zal 't dan wel meevallen.
Maar met 0 volt op het schermrooster van B6 en ook 0 volt op het stuurrooster van B9 kan die radio helemaal niet werken, dan zou die weerstand R65 inmiddels verbrand zijn. Vraag me af of je wel helemaal goed meet?
Nico

mvg arjen meulmeester

Meer
14 jul 2012 14:46 #19302 door arjenm
hoi nico, tsja ik ga het nog een keer stap voorstap meten
gr arjen

mvg arjen meulmeester

Gemaakt door Kunena