Skip to main content
Algemeen

weerstand loopt warm in een b7x72a

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
20 jul 2012 13:06 #19551 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic weerstand loopt warm in een b7x72a
Nico, in het eerste bericht meld Arjen al dat de voedingd c's vernieuwd zijn. Ik ga er vanuit dat het ook goed uitgevoerd is.

het wordt moeilijk om op afstand zonder meetinstrumenten en het chassis voor je neus de oorzaak precies te kunnen achterhalen. Het lijkt mij zondermeer verstandig om dit toestel te ontdoen van alle teercondensatoren die er inzitten.Ook al kan een enkele nog een juiste capacitieve waarde hebben, dan is meestal de ESR waarde heel slecht.

begin met alle koppel- en ontkoppel condensatoren. Ook de schermrooster weerstanden verdienen aandacht. ook hier kan de Ohmse waarde op tilt slaan als er spanning op komt.

Misschien dat Arjen even kan aangeven wat er ondertussen allemaal aan gebeurt is.

Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 jul 2012 10:52 #19549 door Ouwe Schipper
Kijk zulke schermrooster stromen passen in het geheel. Nou kun je proberen erachter te komen of je voedings elco's inderdaad zo lekken als de meetresultaten doen vermoeden. Bij het verlagen van de netspanning zou dat meteen minder moeten worden. Maar de spanningsval die je hebt gemeten over die weerstanden lijkt me niet voldoende om te verklaren waarom ze zo warm worden.
Worden die elco's ook warm op de duur? Als je geluk hebt wordt dat na verloop van tijd minder, dan raken die elco's opnieuw geformeerd maar het veiligste is natuurlijk om er goede voor in de plaats te zetten.
Nico

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
19 jul 2012 21:35 #19537 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic weerstand loopt warm in een b7x72a
Hi Arjen, je meetwaarden lijken goed te zijn. C69 kan de mogelijke boosdoener zijn, gewoon even vervangen.

Meer
19 jul 2012 19:29 #19532 door arjenm
Beantwoord door arjenm in topic weerstand loopt warm in een b7x72a
NICO/HENK
EERST EVEN MIJN HUISWERK VAN NICO
B6 PEN 9 62,5:18 K OHM =3,4 mA
B9 31:10 K OHM = 3,1 mA
HENK ik heb de drie draden los gemaakt
draden door gemeten liggen niet aan massa
groene weer aan gesloten de 260 v staat er op
weerstanden blijven koud
dan c2 weerangesloten worden weerstand lauw er staat dan 1,46 volt over
als ik die weer los doe en c1a aansluit zelfde effect
dus als c2 en c1a weer aangesloten zitten dan word hij weer heet zou het kunnen dat c69 niet meer goed is die gaat via r54 naar c1a
graag weer wat hulp aub
alvast bedankt gr arjen

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden

Meer
17 jul 2012 20:50 #19467 door Ouwe Schipper
Nee Arjen
Niet zo:
pen 9 buis 6 215 volt :18kohm =12,9 mA
pen 9 buis9 260 volt:10 kohm= 26mA

Maar de spanningsval óver de weerstand. Die is vermoedelijk veel kleiner
Daaruit bereken je de stroom dóór de weerstand
Nico

Meer
17 jul 2012 19:45 #19462 door arjenm
Beantwoord door arjenm in topic weerstand loopt warm in een b7x72a
hoi henk, bedankt ik ga er weer mee aan de gang
gr arjen

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden

Gemaakt door Kunena