Algemeen
weerstand loopt warm in een b7x72a
Minder
Meer
14 jul 2012 14:41 - 14 jul 2012 14:42 #19300
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic weerstand loopt warm in een b7x72a
Wat er intussen veranderd is blijft onduidelijk Arjen
In je posting #19215 staat het helemaal ànders, daar meldde je dat er 125 volt op die A - K verbinding staat
Met die 90 mA heb ik geen moeite, met dat heet worden van R46 zal 't dan wel meevallen.
Maar met 0 volt op het schermrooster van B6 en ook 0 volt op het stuurrooster van B9 kan die radio helemaal niet werken, dan zou die weerstand R65 inmiddels verbrand zijn. Vraag me af of je wel helemaal goed meet?
Nico
In je posting #19215 staat het helemaal ànders, daar meldde je dat er 125 volt op die A - K verbinding staat
Met die 90 mA heb ik geen moeite, met dat heet worden van R46 zal 't dan wel meevallen.
Maar met 0 volt op het schermrooster van B6 en ook 0 volt op het stuurrooster van B9 kan die radio helemaal niet werken, dan zou die weerstand R65 inmiddels verbrand zijn. Vraag me af of je wel helemaal goed meet?
Nico
Laatst bewerkt 14 jul 2012 14:42 door Ouwe Schipper.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 jul 2012 11:24 #19292
door arjenm
mvg arjen meulmeester
ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden
Beantwoord door arjenm in topic Re: weerstand loopt warm in een b7x72a
hoi nico, heb mijn huiswerk gemaakt hie de resultaten
r 46 99,7 ohm
v over de weerstand 9 v i=u:r =9:100= 0,09 amp
b9 kathode 3 110 volt
stuurrooster 2 113 volt
schermrooster 5 0 volt????
anode 7 282 volt
b6 stuurooster 3 0 volt
schermrooster 5 0 volt?????
b10 6 180 volt
na nico ik denk dat die 0 volt op het stuuroostervan b9 en 0 volt op schermrooster van b6
niet de bedoeling is weet niet precies wat ik nu moet doen
en 0,09 amp gaat er door r46 ?
gr arjen
r 46 99,7 ohm
v over de weerstand 9 v i=u:r =9:100= 0,09 amp
b9 kathode 3 110 volt
stuurrooster 2 113 volt
schermrooster 5 0 volt????
anode 7 282 volt
b6 stuurooster 3 0 volt
schermrooster 5 0 volt?????
b10 6 180 volt
na nico ik denk dat die 0 volt op het stuuroostervan b9 en 0 volt op schermrooster van b6
niet de bedoeling is weet niet precies wat ik nu moet doen
en 0,09 amp gaat er door r46 ?
gr arjen
mvg arjen meulmeester
ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
11 jul 2012 20:12 #19256
door arjenm
mvg arjen meulmeester
hoi nico bedankt voor je advies ik heb van het weekend weer meer tijd dan ga ik de metingen uitvoeren
je hoort nog van mij mvg arjen
je hoort nog van mij mvg arjen
mvg arjen meulmeester
Minder
Meer
11 jul 2012 19:35 - 11 jul 2012 19:35 #19255
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: weerstand loopt warm in een b7x72a
Nee Arjen
Maar:
Je hebt nog niet gemeten/gemeld hoeveel spanning er over die R46 staat
En of die weerstand inderdaad 100 ohm is
Zodra je die twee zaken weet kun je uitrekenen hoeveel stroom er loopt. Dat zou naar mijn idee hooguit 90 milli ampere moeten zijn. Dan gaat er nog niet één Watt aan warmte in die weerstand weg! Uitzoeken dus en eventueel een andere EZ81 erin. Die dingen willen nog wel 's raar doen ten gevolge van hun extreem lange kathode
En nu ook graag àlle meetpunten kontroleren die ik eerder op 'n rijtje had gezet
Nico
PS Als je het chassis van die radio aan aarde legt hoort het prikkelen over te zijn, maar misschien slaat de aardlek- schakelaar wel uit. In dat laatste geval is de voedings trafo niet best meer
N.
Maar:
Je hebt nog niet gemeten/gemeld hoeveel spanning er over die R46 staat
En of die weerstand inderdaad 100 ohm is
Zodra je die twee zaken weet kun je uitrekenen hoeveel stroom er loopt. Dat zou naar mijn idee hooguit 90 milli ampere moeten zijn. Dan gaat er nog niet één Watt aan warmte in die weerstand weg! Uitzoeken dus en eventueel een andere EZ81 erin. Die dingen willen nog wel 's raar doen ten gevolge van hun extreem lange kathode
En nu ook graag àlle meetpunten kontroleren die ik eerder op 'n rijtje had gezet
Nico
PS Als je het chassis van die radio aan aarde legt hoort het prikkelen over te zijn, maar misschien slaat de aardlek- schakelaar wel uit. In dat laatste geval is de voedings trafo niet best meer
N.
Laatst bewerkt 11 jul 2012 19:35 door Ouwe Schipper.
11 jul 2012 16:20 #19246
door arjenm
mvg arjen meulmeester
hoi nico, je heb helemaal gelijk ik zit te bazelen
ik zie hem zitten r46 zit inderdaad tussen c1 en c1a deze word ook bloed heet
dit is niet goed hoor !!!
wat ik ook op merk is als ik met de rug van je vinger langst de chassis vrijf of langst de weerstanden dan voel je het ligt prikkelen als je de stekker om draait in het stopcontact is dat niet over
gr arjen
ik zie hem zitten r46 zit inderdaad tussen c1 en c1a deze word ook bloed heet
dit is niet goed hoor !!!
wat ik ook op merk is als ik met de rug van je vinger langst de chassis vrijf of langst de weerstanden dan voel je het ligt prikkelen als je de stekker om draait in het stopcontact is dat niet over
gr arjen
mvg arjen meulmeester
Minder
Meer
10 jul 2012 20:47 #19229
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: weerstand loopt warm in een b7x72a
Nog eens gòèd gekeken naar de versie waar ik over beschik: De weerstand waar ik 't over heb heet vermoedelijk R46.
Je had het over C1, C1a en C2; in "mijn" schema komt vanaf de kathode van de EZ81 eerst R 50, dan C1 naar aarde. De stroom gaat verder via die R46 (100 ohm) naar C1a en dan via R2 naar C2
Het voedingspunt ++ staat op de plus van C1a, het voedingspunt + staat op de plus van C2
Wat zit er op jouw schema tussen C1 en C1a?
Nico
Je had het over C1, C1a en C2; in "mijn" schema komt vanaf de kathode van de EZ81 eerst R 50, dan C1 naar aarde. De stroom gaat verder via die R46 (100 ohm) naar C1a en dan via R2 naar C2
Het voedingspunt ++ staat op de plus van C1a, het voedingspunt + staat op de plus van C2
Wat zit er op jouw schema tussen C1 en C1a?
Nico