Skip to main content
Zelfbouw

Nieuw zelfbouw luidspreker project op stapel.

Meer
12 jul 2017 09:44 - 12 jul 2017 10:05 #67811 door Huub
Ik gebruik ook PH koop boxen
en ben daar DIk tevreden over
Niks geen resonantie basse en dergelijks misgeluids
PH boxen zijn goed eigenlijk is het ZO
waar is men mee bezig met zelf knutsel
gedoe .. kan ook wel goed zijn ook niks mis mee
mits men zo ook allen spullen gebruikt .. Werk verschaffing dan
met lust . vroeger gezegt
met pluuuut en jolijt
huub
Laatst bewerkt 12 jul 2017 10:05 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 jul 2017 07:40 #67810 door Kees van Dijke
Heb je eens aan bracing gedacht?
Met een paar dwarslatten of een extra plank in de kast kan deze stijver gemaakt worden. Dit werkt vaak beter dan dikker plaatmateriaal. De kast voelt zich dan ook veel massiever aan.

Het is me ooit gelukt om bij 2 hoorngeladen subwoofers hiervan de kast zelf op te blazen. De 18 mm multiplex plank bij de compressie kamer is helemaal losgeraakt en vantevoren zag je de plank ook ca 1 cm op en neer bewegen op de muziek. Uiteindelijk viel de kast uit elkaar ondanks stevige lijmverbindingen,

groetjes,
-=Kees=-

• hermanherman
  • [hermanherman]
Meer
12 jul 2017 02:16 #67809 door hermanherman
Beantwoord door hermanherman in topic Nieuw zelfbouw luidspreker project op stapel.
Bert,

Dank.

Zou toch minimaal voor 18 mm MDF gaan.

Gr,
Herman.

Meer
12 jul 2017 02:00 #67808 door Bert Kn
Roel,
Wat is wijsheid ?
De A13 3 weg kasten zoals ze hier staan zijn van 22 mm MDF gebouwd.
Vandaar dat ze loodzwaar zijn.
Philips geeft in het zelfbouw boekje multiplex 15 mm aan.
16 mm MDF zal dan denk ik zo geen probleem zijn.

Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Roel

Meer
12 jul 2017 01:09 #67807 door Roel

Bert Kn schreef :

Bij mijn buurman op de hoek meester in houtbewerking heb ik kosteloos 16mm MDF afval gescoord waar vier voor fronten uit gehaald kunnen worden.
Ik krijg van hem de fronten op maat met gaten aangeleverd wil je het nog makkelijker hebben.

Het onderstaande is niet bedoeld als kritiek, maar meer om te zien hoe jij en anderen hierover denken, omdat ik zelf ook aan het experimenteren ben:

Is 16 mm niet een beetje aan de dunne kant in verband met resonanties? Ik heb half en half het plan opgevat om mijn Philips 22 RH 438 speakers -die ik persoonlijk prachtig vind klinken- te voorzien van nieuwe kasten. Philips heeft ze natuurlijk gemaakt van spaanplaat wat sowieso al een stuk zwabberiger is dan MDF.
Om de kasten zo 'dood' mogelijk te maken, zit ik dan te denken aan 22 mm MDF, waarbij dan natuurlijk wel de oorspronkelijke binnenmaten worden aangehouden. Voor mijn gevoel (mooie wetenschappelijke benadering hé?;) ) moet het geheel dan strakker gaan klinken.

Groeten, Roel

Meer
12 jul 2017 01:00 - 12 jul 2017 01:09 #67806 door Bert Kn

Je slaat de spijker op zijn kop, als jij op je luisterplek geniet,heb je jouw doel bereikt

Ja Cees en daar doe ik het allemaal voor.
Zojuist nog even met mijn stramme benen en een zuurstoffles op de rug :woohoo: de loodzware A13 3weg boxen naar beneden gezeuld om ze te ontmantelen.

De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat Herman (hermanherman) destijds de inspiratiebron was om zelf luidsprekers te gaan bouwen.

Wordt vervolgd, bedtime.

Mvg.
Bert
Bijlagen:
Laatst bewerkt 12 jul 2017 01:09 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA

Gemaakt door Kunena