Nieuw zelfbouw luidspreker project op stapel.
ja als extra aanvullings bommetje gaat het wel goed
succes huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Het klint mischien niet zo leuk wat ik zeg en wat mijn mening IS
Huub,
Ieder mag zijn eigen mening hebben en je bijdrages met typische Huub humor nou dat mag ik wel.
Je (eigenwijze) standvastigheid ja daar herken ik mezelf ook wel in.
Op je bijdrage terug te komen.
De bombardon is bedoeld om boem boem te doen een basspeaker dus.
Momenteel staat (de tweede A13 3 weg heeft nu ook een 9710AM en tweeweg filter) deze combi Bombardon-9710M de sterren van de hemel te spelen, kerkorgel muziek van Piet Post in de St Bavo kerk te Haarlem.
De bombardon krijgt tot 500 Hz voor zijn kiezen en dat doet ie verdomd goed de rest gaat naar de 9710M welke een bereik tot 20.000 Hz heeft, doet deze speaker ook goed.
En als ik mijn persoonlijke mening van deze setting ten opzichte van de Philips AD5055 (overigens ook een prima box welke ik waardeer) met bombardon en twee ovaaltjes mag geven.
Doe mij de combi bombardon 9710M maar met name het belangrijke midden bevalt mij beter.
De bombardon heeft inderdaad een korte maar wel strakke bas weergave, komt bijna een octaaf lager als de 9710.
En dat is nu juist waarom ik deze zestiger jaren bombardon zo waardeer en kan die wat mij betreft nog prima met de latere basspeakers mee.
En last but not least: het bouwen van een box is een erg plezierige klus, zoals Bert ongetwijfeld zal kunnen beamen.
Roel,
Zo is het en het geeft ook nog de mogelijkheid een combi te maken welke Philips wel in zijn boekjes beschreef maar nooit kant en klaar op de markt heeft gebracht.
Ouwe meuk blijft leuk en klinkt nog mooi ook :lol:
Mvg.
Bert
Huub schreef : Dat is ook zo cees
maar ik lees dat er zelf gemaakte box beter is
dan PH koop boxen dat men PH boxen wil
leeg maken voor zelf bouw
ik bezit PH boxen genoeg en vooldoen heel goed
ook met ieder sterke basse niks verkeerts aan
Het zijn ook overgens mooie koop boxen De PH .
huub
Zoals ik al schreef: ik vind de RH438 prachtig klinken. In die zin is er (voor mijn smaak) niets verkeerd aan.
Maar: niet alles wat van Philips komt is heilig, Huub. Ik heb groot respect voor de mensen van "ons" NatLab die met hun vaak superieure ontwerpen Philips internationaal beroemd hebben gemaakt.
Echter, voordat het ontwerp in productie komt, gaan de dames en heren economen er nog even overheen pissen. Elders in dit topic staat het voorbeeld van een ontwerper, die een wezenlijke verbetering in een schakeling bedacht, maar dit niet mocht doorvoeren omdat het per apparaat twee extra weerstandjes kostte.
Zelf kennen we ook allemaal de voorbeelden uit de praktijk: pertinax buisvoetjes die staan te verkolen onder hete eindbuizen, dunne pertinax printplaatjes, gammele potmeters en noem maar op. Het is deze filosofie van 'beknibbelen waar het maar enigszins mogelijk is' die Philips mede groot heeft heeft gemaakt. Maar om die reden werd het merk onder kenners ook internationaal berucht.
Terugkerend naar de RH438 zien we een luidsprekerbox van ruim vierhonderd toenmalige guldens, samengesteld uit dunne spaanplaat paneeltjes, met een gaatje in de achterwand waar doorheen een aansluitsnoertje loopt van 2 x 0,5 mm2 schemerlampsnoer. Het filter is weer gebouwd op zo'n dun pertinax printje en bevat, zelfs voor de lage waarden, bipolaire elco's.
Desondanks klinkt de box fantastisch (nogmaals, naar míjn smaak) en luister ik er graag naar.
Daarom wil ik de boxen graag houden en op 't punt van de kasten verbeteren. Inderdaad, verbeteren. Niet omdat Philips geen kast zou kunnen bouwen, maar omdat zij uit kostenoverwegingen hebben gekozen voor een andere benadering dan die ik persoonlijk prettig vind.
Ik bedoel, waar hebben we het over, een rechthoekige kist, bepaald geen raket wetenschap.
Gemaakt van stevig MDF, interne bedrading van 4 mm2, aangesloten op een XLR chassisdeel en een filter op een goeie epoxy print met -waar mogelijk- MKP condensatoren, geeft mij een kwalitatief betere box. En met kwalitatief beter bedoel ik niet perse het geluid. Dikke kans dat daar objectief geen verschil in te horen is.
Is dan alles voor niks gedaan? Nee! Muziek is emotie. Ik luister nu al met veel plezier naar deze box, en in de 'nieuwe' uitvoering zal ik er nóg blijer mee zijn. Zoals ik ook vind dat mijn auto fijner rijdt als ik hem net gewassen heb..whisling
En last but not least: het bouwen van een box is een erg plezierige klus, zoals Bert ongetwijfeld zal kunnen beamen.
Ik wil ook helemaal geen bombardon heb wel eens een alleen gehoort
Ik hoor alleen bom bom bom en meer niet
maar een goede moderne basse mid spieker laag ohmig
van gegoeden merken bvb celestion ook wel philipen
en meer van dat grote formaat en merken liest met rubber rand
dat is met torre bakken zo dat is ook een direkte enercie over dracht
er zit ook niks tussen aan trafo,s .. het komt met OTL over heen en vooral Mosfet
maar ik heb ook celestion basse met een 9710 gebruikt laag ohmig
met een beetje filter tussen de 9710 en op een 75 watts studio unitran gebruikt .. pracht geluid
de UNITRAN was ook een studio versterker ..
huub
Een bombardon is maar 20 watt en zulke speakers nieuw maken wordt een dure aangelegenheid.
Het is idd een heel andere woofer.
Sluit je hem gewoon aan dan hoor je heus wel midden en een beetje gemaakt hoog.
Daar is de unit dus echt niet voor gemaakt.
Groet Frank
basse luidsprekers is
Dat een bombardon alleen maar boemt en geen midde geeft
dus het is een dome boem .. de moderne basse luidsprekers bezitten ook
nog een mooie midde gebied daar omde zijn demoderne met rubber rand
ook goed geschikt voor twee weg boxen .. dat gaat met de bombardon NIET op
Ik heb ze ook beluistert .. boem boem meer niet geheel zgz van de dome
precies als dome tweeters ..
In Feite zijn die luidssprekers OOK achter haalt .
De Bombarnon geeft ook een korte basse
de moderne een lange basse en met baase poort die bezitten een langeren spreek spoel
geeft een nog langeren basse
ook is bvb de oude luidsprekers niet geschikt voor transitor versterkers
zij bezitten geen aluminium koker met de wikkeling op de spreekspoel
en koelen niet .. het zal met de 800 ohm LS ook wel zo zijn
Dat van deze de preek spoelen HEET worden met behoorlijk kracht gebruik
zo goed aan koeling is er ook niet aanwezig .
Het klint mischien niet zo leuk wat ik zeg en wat mijn mening IS
Dat de moderneren oude PH boxen niks verkeerts aan is zelf ZEER goed
huub