Zelfbouw
Trafo voor 2 x EL34
21 jun 2017 13:26 #67518
door Roel
Beantwoord door Roel in topic Trafo voor 2 x EL34
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 jun 2017 13:12 - 21 jun 2017 13:21 #67517
door Roel
Cees, kies je hier de ECC40 i.v.m. de Ri ?
Het wordt wel een leuk allegaartje op dat chassis: 1 x noval, 1 x rimlock, 2 x octal en 1 x B4 of B5.
De Schmitt schijnt ook al problemen met het Miller effect te geven in het klassieke ontwerp van Mullard.
De gebufferde kathodyne fasedraaier zoals Williamson die toepaste scoort hier beter:
Maar het concept waar Tjerk mee bezig is met de ECF82, zoals gebruikt in de Radford versterker, kreeg juichende kritieken in RB van sept. '70
Ik ben dus wel heel benieuwd naar Tjerks uiteindelijke bevindingen
Het is trouwens wél een raar idee: een niet- dubbeltriode als fasedraaier :lol:
Beantwoord door Roel in topic Trafo voor 2 x EL34
Cees PA1DBA schreef : @Roel,
Ter inspiratie :
(je zou ook negatief kunnen toepassen op de roosters van de eindbuizen voor meer output)
Cees, kies je hier de ECC40 i.v.m. de Ri ?
Het wordt wel een leuk allegaartje op dat chassis: 1 x noval, 1 x rimlock, 2 x octal en 1 x B4 of B5.
De Schmitt schijnt ook al problemen met het Miller effect te geven in het klassieke ontwerp van Mullard.
De gebufferde kathodyne fasedraaier zoals Williamson die toepaste scoort hier beter:
Maar het concept waar Tjerk mee bezig is met de ECF82, zoals gebruikt in de Radford versterker, kreeg juichende kritieken in RB van sept. '70
Ik ben dus wel heel benieuwd naar Tjerks uiteindelijke bevindingen

Het is trouwens wél een raar idee: een niet- dubbeltriode als fasedraaier :lol:
Laatst bewerkt 21 jun 2017 13:21 door Roel.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PE9ZZ, Cees PA1DBA
21 jun 2017 11:08 #67516
door sieme
Beantwoord door sieme in topic Trafo voor 2 x EL34
Lees in eerste regel van mijn voorgaande bericht "twee triodes " als "tweemaal twee triodes''
21 jun 2017 10:57 #67515
door sieme
Beantwoord door sieme in topic Trafo voor 2 x EL34
Twee triodes in cascade -LTP hebben denk ik genoeg versterking om de EF te laten vervallen,
dan heb je een mooie AC-opamp met plus en min ingang,vergaande symmetrie ,dus minder last van voedingsbrom.
Alleen de staart heeft wel een neg. voeding nodig als de ingangen op massa-niveau zijn.
Ooit eens gezien als audioversterkerschakeling met twee 807's erachter in een Wireless World uit de 50-er jaren en verder in bijv. de type D plug-in van Tek.
Een experimentele opstelling zag er op de scoop goed uit,maar je moet ook aardig wat vervorming hebben voor het zichtbaar wordt .Voor 2 el34-ers maakt het herrie zat in m'n hok.
Volgens mij wel een proefje waard,
Sieme
dan heb je een mooie AC-opamp met plus en min ingang,vergaande symmetrie ,dus minder last van voedingsbrom.
Alleen de staart heeft wel een neg. voeding nodig als de ingangen op massa-niveau zijn.
Ooit eens gezien als audioversterkerschakeling met twee 807's erachter in een Wireless World uit de 50-er jaren en verder in bijv. de type D plug-in van Tek.
Een experimentele opstelling zag er op de scoop goed uit,maar je moet ook aardig wat vervorming hebben voor het zichtbaar wordt .Voor 2 el34-ers maakt het herrie zat in m'n hok.
Volgens mij wel een proefje waard,
Sieme
20 jun 2017 21:44 #67514
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Trafo voor 2 x EL34
@Cees 1DBA: ik heb meer PCF80's dan '82's dus daarmee kan ik beter matchen. Ben nu aan het LTSpicen, ik ben het er nog niet mee eens. Werkt al wel stukken beter dan die vermaledijde concertina. Zobel netwerkje heb ik juist niet nodig vanwege de Miller capaciteit die ik nu niet meer heb in de bovenste triode. En die de stabiliteit om zeep helpt...
Tjerk, 9ZZ
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
20 jun 2017 13:04 #67513
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Trafo voor 2 x EL34
@Roel,
Ter inspiratie :
(je zou ook negatief kunnen toepassen op de roosters van de eindbuizen voor meer output)
Ter inspiratie :
Cees- pa1dba