Zelfbouw
Weer een stap verder met de Jadis JP200 en Goldline phono
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
20 aug 2017 18:29 - 20 aug 2017 18:34 #68301
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Weer een stap verder met de Jadis JP200 en Goldline phono
@ Peter,
Wat Huub misschien bedoeld is dat je met één enkele triode niet red 1 per kanaal.
En die 3 ecc's zijn slechts bedoeld als lijn niveau versterker bedoeld 0dB naar + 8dB
De MM Platenspeler voorversterker staat hier helemaal buiten , en is al uitvoerig besproken op dit fijne forum.
1X ECC83 & 1X ECC81 actieve Riaa's kunnen verzwakken en ophalen
Die ECC81 is alleen maar een impedantie aanpasser, met een beetje verstrerking ....
Wat Huub misschien bedoeld is dat je met één enkele triode niet red 1 per kanaal.
En die 3 ecc's zijn slechts bedoeld als lijn niveau versterker bedoeld 0dB naar + 8dB
De MM Platenspeler voorversterker staat hier helemaal buiten , en is al uitvoerig besproken op dit fijne forum.
1X ECC83 & 1X ECC81 actieve Riaa's kunnen verzwakken en ophalen
Die ECC81 is alleen maar een impedantie aanpasser, met een beetje verstrerking ....
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 20 aug 2017 18:34 door Cees PA1DBA.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20 aug 2017 17:02 #68300
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Weer een stap verder met de Jadis JP200 en Goldline phono
Vandaag had ik een afspraak met Cees om in Driebergen tijdens de reparatie dag de Goldline GV240 DIY versterker in ontvangst te nemen.
Zodra ik met de versterker begin zal ik er een topic over starten.
Daar ik dan toch voor de eerste maal op een reparatie dag was besloot ik een tweetal radio's waar ik nog niet aan toe was gekomen mee te nemen.
Met dank aan Piet van Dort welke de B2X71U heeft gerepareerd, teercondensatoren een weerstandje en de UL84 vervangen die aan zijn laatste rit bezig was.
En aan Cees welke de B4X61A heeft gerepareerd, een aansluiting op de volume regelaar welke niet goed was en een elco in de uitgang als ik me goed herinner.
Zodra ik met de versterker begin zal ik er een topic over starten.
Daar ik dan toch voor de eerste maal op een reparatie dag was besloot ik een tweetal radio's waar ik nog niet aan toe was gekomen mee te nemen.
Met dank aan Piet van Dort welke de B2X71U heeft gerepareerd, teercondensatoren een weerstandje en de UL84 vervangen die aan zijn laatste rit bezig was.
En aan Cees welke de B4X61A heeft gerepareerd, een aansluiting op de volume regelaar welke niet goed was en een elco in de uitgang als ik me goed herinner.
Mvg.
Bert
20 aug 2017 13:11 #68299
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Weer een stap verder met de Jadis JP200 en Goldline phono
Ik bedoel 1x Ecc 83 per kant voor stereo
met meer ecc 83 op een zacht pitje is ook mischien stiller
ik vind de Ecc 83 wel ook een mooie buis voor geluid
huub
met meer ecc 83 op een zacht pitje is ook mischien stiller
ik vind de Ecc 83 wel ook een mooie buis voor geluid
huub
20 aug 2017 10:46 #68295
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Weer een stap verder met de Jadis JP200 en Goldline phono
Hoezo tekort aan versterking? Een enkele triode van de ECC83 versterkt bij de "krapste" instelling (anodeweerstand 47 kΩ) 44 x volgens het buizenboek. Twee achter elkaar is dan 44 x 44 = 1936 x.
Als een element dan bijvoorbeeld slechts 2 mV afgeeft, wordt dat versterkt tot 3872 mV. Dan is er in principe nog versterkingsreserve genoeg voor tegenkoppeling.
Groeten,
Peter
Als een element dan bijvoorbeeld slechts 2 mV afgeeft, wordt dat versterkt tot 3872 mV. Dan is er in principe nog versterkingsreserve genoeg voor tegenkoppeling.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
20 aug 2017 09:41 #68292
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Weer een stap verder met de Jadis JP200 en Goldline phono
Ja een ecc 83 is voor de moderne elmenten ook
wat tekort voor de versterking kan mij ook
wel wat zo als wat hier gezegt is bij voorstellen
huub
wat tekort voor de versterking kan mij ook
wel wat zo als wat hier gezegt is bij voorstellen
huub
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
19 aug 2017 23:05 #68288
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Weer een stap verder met de Jadis JP200 en Goldline phono
@ Huub,
3 X ECC83 per kanaal lijkt inderdaad heel veel, maar als je beide triode helften parallel zet , voor oa. een lagere Ri
heb je nog maar 3 trioden achter elkaar, met een enorme tegenkoppeling breng je de versterking weer naar beneden,
en ook de vervorming.
Die Fransen van Jadis waren best wel handig met buizen. voor een set 2 X mono met 2 voedingen rekende ze 20.000$ ............
3 X ECC83 per kanaal lijkt inderdaad heel veel, maar als je beide triode helften parallel zet , voor oa. een lagere Ri
heb je nog maar 3 trioden achter elkaar, met een enorme tegenkoppeling breng je de versterking weer naar beneden,
en ook de vervorming.
Die Fransen van Jadis waren best wel handig met buizen. voor een set 2 X mono met 2 voedingen rekende ze 20.000$ ............
Cees- pa1dba