Reparatie en Restauratie tip's
Philips 640A
08 mrt 2021 14:29 #89268
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Philips 640A
Dat rood-blauw-zwarte snoer ziet er idd niet zo fris meer uit. En omdat je het chassis nu uit de kast hebt en de loodzware luidspreker er aan bungelt wordt dat snoer nog eens extra zwaar belast. Gewoon vervangen die ouwe zooi.
Dan kun je meteen mooi de spanningen aan de diverse tussenstations meten in het traject tussen de gelijkrichtbuis en de uitgangstrafo.
Dan kun je meteen mooi de spanningen aan de diverse tussenstations meten in het traject tussen de gelijkrichtbuis en de uitgangstrafo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- leemhuis01
- [leemhuis01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 mrt 2021 14:14 #89267
door leemhuis01
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Beantwoord door leemhuis01 in topic Philips 640A
Hier nog foto's van de bedrading.
deze zijn er heel slecht aan toe.
ik denk dat het verstandig is deze te vervangen, ofniet?
deze zijn er heel slecht aan toe.
ik denk dat het verstandig is deze te vervangen, ofniet?
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes
08 mrt 2021 14:05 - 08 mrt 2021 14:19 #89266
door Johannes
Als de S22 320 ohm meet is de primaire winding van de UGT gelukkig in orde, want deze mag volgens de doc. 280 - 350 ohm zijn.
Wees maar blij want van zo'n trafo vind je niet gauw een tweede......
De S27 zal ook wel in orde zijn. Dat is een smoorspoel en daar zijn geen ohmse waarden van gegeven.
En als je de 3-aderige kabelbundel die naar de UGT loopt heen en weer beweegt verandert de waarde. Dat is wel raar en zou het betekenen dat er een sluiting in die kabelbundel kan zijn.
Eén van de drie draden - de zwarte - is met aarde verbonden. Het is tenslotte een 86 jaar oude kabel......
Als je de rode en de blauwe draad aan de UGT los soldeert kun je met je universeelmeter meten of de primaire niet onderbroken is. Als het goed is hoor je dan meteen een kraakgeluidje uit de luidspreker. Alweer een zorg minder want dan is de UGT in orde.
Daarna kun je de spanningen op diverse punten van de stroomweg naar de eindbuis meten, zoals de spanning aan de plus van de C1 en C2.
Het zal me niks verbazen als er sluiting zit in het drie-aderige snoer dat naar de UGT loopt. Daar zitten ook de draden van de toonregeling in. We zijn benieuwd!!!
Hans
Wees maar blij want van zo'n trafo vind je niet gauw een tweede......
De S27 zal ook wel in orde zijn. Dat is een smoorspoel en daar zijn geen ohmse waarden van gegeven.
En als je de 3-aderige kabelbundel die naar de UGT loopt heen en weer beweegt verandert de waarde. Dat is wel raar en zou het betekenen dat er een sluiting in die kabelbundel kan zijn.
Eén van de drie draden - de zwarte - is met aarde verbonden. Het is tenslotte een 86 jaar oude kabel......
Als je de rode en de blauwe draad aan de UGT los soldeert kun je met je universeelmeter meten of de primaire niet onderbroken is. Als het goed is hoor je dan meteen een kraakgeluidje uit de luidspreker. Alweer een zorg minder want dan is de UGT in orde.
Daarna kun je de spanningen op diverse punten van de stroomweg naar de eindbuis meten, zoals de spanning aan de plus van de C1 en C2.
Het zal me niks verbazen als er sluiting zit in het drie-aderige snoer dat naar de UGT loopt. Daar zitten ook de draden van de toonregeling in. We zijn benieuwd!!!
Hans
Laatst bewerkt 08 mrt 2021 14:19 door Johannes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leemhuis01
- leemhuis01
- [leemhuis01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 mrt 2021 13:28 - 08 mrt 2021 13:40 #89265
door leemhuis01
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Oke vanaf de gelijkrichter buis nu gemeten.
Van de buis tot S27 is de verbinding goed.
S27 meet 529 Ohm.
Van S27 naar S22 is de verbinding goed.
van S22 naar de anode E463 is de verbinding goed.
S22 meet 320,1 Ohm.
Als ik met de kabel beweeg die naar de luidspreker trafo gaat.
Krijg ik af en toe een waarde <250 Ohm.
En als ik C35 in Ohm's meet.
Dan veranderd de waarde naarmate ik aan de toonregeling draai.
Hij veranderd dan van 320 Ohm tot 76K Ohm
Van de buis tot S27 is de verbinding goed.
S27 meet 529 Ohm.
Van S27 naar S22 is de verbinding goed.
van S22 naar de anode E463 is de verbinding goed.
S22 meet 320,1 Ohm.
Als ik met de kabel beweeg die naar de luidspreker trafo gaat.
Krijg ik af en toe een waarde <250 Ohm.
En als ik C35 in Ohm's meet.
Dan veranderd de waarde naarmate ik aan de toonregeling draai.
Hij veranderd dan van 320 Ohm tot 76K Ohm
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Laatst bewerkt 08 mrt 2021 13:40 door leemhuis01.
- leemhuis01
- [leemhuis01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 mrt 2021 13:15 #89264
door leemhuis01
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Heb de uitgangs trafo bekeken.
De bedrading is in hele slecht staat.
Ik raakte deze maar net aan, en toen viel er een groot stuk isolatie vanaf.
Dus daar zou de sluiting dan ook maar zo eens in kunnen zitten.
Is het verstandig deze te vervangen voor ik verder ga?
De bedrading is in hele slecht staat.
Ik raakte deze maar net aan, en toen viel er een groot stuk isolatie vanaf.
Dus daar zou de sluiting dan ook maar zo eens in kunnen zitten.
Is het verstandig deze te vervangen voor ik verder ga?
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
08 mrt 2021 12:58 - 08 mrt 2021 12:59 #89263
door Johannes
Heel knap opgemerkt Nick, want er zit een stomme fout in de tekening. De eindbuis E463 moet buis 5 zijn en de E438 is de B6.
De stroom- en spanningstabel op blz 10 van de documentatie is wel correct en die kun je aanhouden:
Als je de stroomweg volgt vanaf de gelijkrichtbuis, loopt de anodestroom door de primaire wikkeling van de luidsprekertrafo. En als je een anodespanning van 0 volt meet is die stroomweg ergens onderbroken. Het kan zijn dat de primaire wikkeling van de uitgangstrafo is onderbroken. Dat kun je meten. Eigenlijk moet je de hele stroomweg volgen vanaf de gelijkrichtbuis >> via de smoorspoel S27 >> via de primaire wikkeling S22 naar de anode van de eindbuis E463 .
De stroom- en spanningstabel op blz 10 van de documentatie is wel correct en die kun je aanhouden:
Als je de stroomweg volgt vanaf de gelijkrichtbuis, loopt de anodestroom door de primaire wikkeling van de luidsprekertrafo. En als je een anodespanning van 0 volt meet is die stroomweg ergens onderbroken. Het kan zijn dat de primaire wikkeling van de uitgangstrafo is onderbroken. Dat kun je meten. Eigenlijk moet je de hele stroomweg volgen vanaf de gelijkrichtbuis >> via de smoorspoel S27 >> via de primaire wikkeling S22 naar de anode van de eindbuis E463 .
Laatst bewerkt 08 mrt 2021 12:59 door Johannes.