Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Philips 640A

Meer
15 mei 2021 01:00 - 15 mei 2021 01:01 #90555 door Ben Dijkman
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Philips 640A
@Ben.
De door jou perfect gemaakte spanningsplaatjes zitten op alle nieuwe 30's achterwanden die ik in de loop der jaren gemaakt heb .
Soms worden ze ook afzonderlijk  besteld.
Jou werk wordt dus ook in het buitenland zeer gewaardeerd :)

Handtekening
Laatst bewerkt 15 mei 2021 01:01 door Ben Dijkman.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 mei 2021 18:52 #90545 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips 640A
statig toestel ! , mooi hersteld.

Cees- pa1dba

Meer
14 mei 2021 16:17 #90539 door Ben
Beantwoord door Ben in topic Philips 640A
Zie dat mijn spanningsplaatje het goed doet op jouw radio.
(Heb destijds het ontwerp gemaakt voor Ben Dijkman)
Mooi toestel en weer in nieuwstaat.
Groet, (andere) Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben Dijkman

Meer
14 mei 2021 15:36 - 14 mei 2021 15:38 #90536 door leemhuis01
Beantwoord door leemhuis01 in topic Philips 640A
Dag allen,

Alweer een hele tijd geleden  zag ik. Inmiddels heb ik enkele rotte condensatoren  vervangen.en met dank aan ben dijkman heb ik de voedingskabels en luidsprekerkabels weten te vervangen.ook heb ik een mooi nieuw luidsprekerdoekje op de radio  gelijmd.

De radio functioneerd weer naar behoren. Met een klein AM zendertje (huiszender) ook goede resultaten behaald. En via de PU ook alles goed. De radio weer mooi in elkaar gezet en toegevoegd aan de collectie.

Iedereen die mee heeft gedacht erg bedankt voor alle hulp. 

met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Laatst bewerkt 14 mei 2021 15:38 door leemhuis01.

Meer
25 mrt 2021 15:20 #89683 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Philips 640A
Dag Nick,

De 640A die ik parallel aan die van jou heb gerestaureerd speelt inmiddels weer in alle glorie.   Ik vond het erg leuk om het samen met jou "op afstand" te kunnen doen en daarom was het ook zo fijn dat we met een zelfde toestel bezig waren.   
Alleen op die manier kun je goed met elkaars toestel meekijken en komen de over en weer geplaatste foto's tot leven.  

Ik heb de beide afvlak elco's gereviseerd door er nieuwe elco's van 33 uF /450 V in te zetten en alle condensatoren ( C3, C4, C5, C6 en C43)  in het hoogspannings gedeelte los gesoldeerd van het chassis en gemeten op lek en capaciteit.
Uiteindelijk heb ik alleen de C43 vervangen omdat die sluiting veroorzaakte maar daarna zweeg de radio  nog steeds in alle toonaarden.  
Dus heb ik eerst maar mijn oude TK5 bandrecorder aangesloten op de platenspeler ingang van de radio om de eindversterker trap te controleren  en die werkte prima en klonk er de oudejaarsconference uit 1962 van Wim Kan,  ooit eens door mijn vader van de radio opgenomen .  12 Miljoen oliebollen op aardgas............  Toen was geluk nog heel gewoon..........

Uiteindelijk bleek  ook een van de twee AF2 buizen overleden en dan is het fijn als je een voorraadje oude 30-jarenbuizen hebt.   In inmiddels speelt de radio al weer de hele middag  via mijn AM minizendertje .

Nick,   begin allereerst eens om bij jouw radio de C5 te vervangen want die maakt volle kortsluiting..... Geen wonder dat je dan op de eindbuis geen anodespanning meet    .

Groeten,  Hans

Meer
22 mrt 2021 09:16 - 22 mrt 2021 09:19 #89623 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Philips 640A
Uit jouw meting blijkt dat alle genoemde condensatoren lekken. Gewoon vervangen die ouwe zooi, hoe lastig het ook is.  Want sommige zijn echt moeilijk bereikbaar.  
De condensatoren C3, C4, C5 en C6 hebben oorspronkelijk een capaciteit gehad van 100 nF.  Het feit dat jouw meter een veelvoud van die waarde laat zien  geeft aan dat ze lek zijn.  Dat komt omdat zo'n capaciteitsmeter (multimeter) niet in staat is om de capaciteit van een lekke condensator te meten:  hij geeft dan veel te veel aan.

Probeer maar eens een goede condensator (die niet lekt) van 100 nF te meten. Jouw meter geeft dan netjes 100 nF aan.  Zet vervolgens een weerstand van bijv. 10M ohm parallel aan de C.  Dan merk je dat jouw meter veel te veel aangeeft. 

Ik moet bij mijn 640A dezelfde condensators vervangen en die zijn erg slecht bereikbaar in het toestel.  Het is helaas niet anders......
misschien kan Tom Poes een list bedenken......  .

Laatst bewerkt 22 mrt 2021 09:19 door Johannes.

Gemaakt door Kunena