Reparatie en Restauratie tip's
Philips B7X44A/01 en Siera SA 8011A/19
14 mei 2021 22:38 - 14 mei 2021 22:41 #90552
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Philips B7X44A/01 en Siera SA 8011A/19
Hoi Roel,
Het element zit er wel degelijk netjes en ook recht in!
En ook de afstand tot de voorkant is keurig hetzelfde!
Maar het lijkt idd op een wat scheef zittende naalddrager in het nieuwe element.
Vaak is het aanzien op een element of zelfs de hele arm gezichtsbedrog.
Wat recent ook hier eens ter sprake kwam met een dure Hi-fi draaitafel.
groet Frank
Het element zit er wel degelijk netjes en ook recht in!
En ook de afstand tot de voorkant is keurig hetzelfde!
Maar het lijkt idd op een wat scheef zittende naalddrager in het nieuwe element.
Vaak is het aanzien op een element of zelfs de hele arm gezichtsbedrog.
Wat recent ook hier eens ter sprake kwam met een dure Hi-fi draaitafel.
groet Frank
Laatst bewerkt 14 mei 2021 22:41 door Franc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 mei 2021 20:51 - 14 mei 2021 21:27 #90551
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips B7X44A/01 en Siera SA 8011A/19
Ik denk dat je je om de fouthoek niet al te druk moet maken. De arm is vrij kort en een goede afstelling stelt bij deze armpjes niet zo veel voor. De vervorming door een te grote fouthoek zou ook nog wel eens mee kunnen vallen. Bij dit soort elementen komt het allemaal niet zo nauw.
Bij de meeste van dit soort armen kun je het element niet eens verschuiven.
Er zijn betere naalden voor deze elementen met een metalen naalddrager in plaats van plastic, dit is de naald van JVC/Nivico DT-51, Sanyo STG6, ook verkrijgbaar bij Jukebox Revival.
Ook is een dubbele naald verkrijbaar waar ook een 78 t. naald op zit.
De afslag treedt pas in werking als de naald in de uitloopgroef komt en dan een grotere verplaatsing maakt. Op het afslaan zal de plaats van de naald nauwelijks invloed hebben.
Ik heb nog een flink aantal van deze elementen, ook de latere met 5-polige aansluiting.
Toch maar eens een aantal gaan maken. Het is een stuk goedkoper dan een replica GP230/235.
Groeten,
Peter
Bij de meeste van dit soort armen kun je het element niet eens verschuiven.
Er zijn betere naalden voor deze elementen met een metalen naalddrager in plaats van plastic, dit is de naald van JVC/Nivico DT-51, Sanyo STG6, ook verkrijgbaar bij Jukebox Revival.
Ook is een dubbele naald verkrijbaar waar ook een 78 t. naald op zit.
De afslag treedt pas in werking als de naald in de uitloopgroef komt en dan een grotere verplaatsing maakt. Op het afslaan zal de plaats van de naald nauwelijks invloed hebben.
Ik heb nog een flink aantal van deze elementen, ook de latere met 5-polige aansluiting.
Toch maar eens een aantal gaan maken. Het is een stuk goedkoper dan een replica GP230/235.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 14 mei 2021 21:27 door peter1952.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RSB
14 mei 2021 20:47 #90550
door RSB
Roel.
Gisteren was niet altijd beter, maar vaak wel goed. Vandaag is vaak niet goed, maar soms wel beter.
Morgen moeten we geleerd hebben van onze fouten.
Beantwoord door RSB in topic Philips B7X44A/01 en Siera SA 8011A/19
Ik zal eens kijken wat hieraan nog aan te passen valt.
Mijn systeem is nu wel zodanig dat element er kaarsrecht inzit en dat ik hierin geen speling heb.
Misschien is elementhouder van de Pfanstiehl nog te verschuiven tussen boutjes als ik die gaatjes minimaal aanpas, zal eens kijken
Het lijkt mij dat die "rubberen" wig die in element zit en de naalddrager richt net niet centraal zit waardoor de naalddrager iets scheef wordt geduwd.
Met een volgende modificatie van een elementhouder (een GP3304) ga ik proberen hiermee rekening houden om dit soort problemen aan te kunen passen.
Feit blijft wel dat als Pfansthiel element 100% in orde was, dit probleem niet bestond.
Mijn systeem is nu wel zodanig dat element er kaarsrecht inzit en dat ik hierin geen speling heb.
Misschien is elementhouder van de Pfanstiehl nog te verschuiven tussen boutjes als ik die gaatjes minimaal aanpas, zal eens kijken
Het lijkt mij dat die "rubberen" wig die in element zit en de naalddrager richt net niet centraal zit waardoor de naalddrager iets scheef wordt geduwd.
Met een volgende modificatie van een elementhouder (een GP3304) ga ik proberen hiermee rekening houden om dit soort problemen aan te kunen passen.
Feit blijft wel dat als Pfansthiel element 100% in orde was, dit probleem niet bestond.
Roel.
Gisteren was niet altijd beter, maar vaak wel goed. Vandaag is vaak niet goed, maar soms wel beter.
14 mei 2021 19:47 - 14 mei 2021 19:49 #90549
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B7X44A/01 en Siera SA 8011A/19
Verdraai het zo
dat de naald punt op het kop cel voor punt richt
en zo niet schuif het dan op
dat aan bijden kanten de zelf de ruimte zit
hou er vulling tussen op maat en zet
het element dan vast
Het gaat ook om de out hoek van het arm
voor de laatste plaat nummers het behoort te richten
Zo als he nu is slaat ook de plaat eind afslag eerder af
de motor
dat de naald punt op het kop cel voor punt richt
en zo niet schuif het dan op
dat aan bijden kanten de zelf de ruimte zit
hou er vulling tussen op maat en zet
het element dan vast
Het gaat ook om de out hoek van het arm
voor de laatste plaat nummers het behoort te richten
Zo als he nu is slaat ook de plaat eind afslag eerder af
de motor
Laatst bewerkt 14 mei 2021 19:49 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RSB
14 mei 2021 19:45 #90548
door RSB
Roel.
Huub.
Die boutjes wil ik nog veranderen met meer geschikte zodra ik deze heb.
Of het daardoor lichter wordt weet ik niet, maar naalddruk bedraagt nu 5 gram met deze configuratie (lager krijg ik hem niet ingesteld op de arm).
Die boutjes wil ik nog veranderen met meer geschikte zodra ik deze heb.
Of het daardoor lichter wordt weet ik niet, maar naalddruk bedraagt nu 5 gram met deze configuratie (lager krijg ik hem niet ingesteld op de arm).
Roel.
14 mei 2021 19:40 #90547
door RSB
Roel.
Dank je Frank.
De naaldafstand lijkt mij wel te kloppen. Zie foto.
Wat mij opviel was dat, ondanks dat element er recht inzit, de naalddrager niet parallel verloopt met de lengte-as van de Pfanstiel.
Volgens mij kan ik hier niets aan veranderen omdat "probleem" in de naalddrager zit (deze zit goed in element gemonteerd), zit een lichte kromming in.
De naaldafstand lijkt mij wel te kloppen. Zie foto.
Wat mij opviel was dat, ondanks dat element er recht inzit, de naalddrager niet parallel verloopt met de lengte-as van de Pfanstiel.
Volgens mij kan ik hier niets aan veranderen omdat "probleem" in de naalddrager zit (deze zit goed in element gemonteerd), zit een lichte kromming in.
Roel.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Franc