Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Philips B7X44A/01 en Siera SA 8011A/19

Meer
21 dec 2020 20:56 #87648 door RSB
Beantwoord door RSB in topic Philips B7X44A/01 en Siera SA 8011A/19
Dank voor toelichting.

Voor het inkasten toch nog maar even metalen rooster aangepakt, behoorlijk verschil.

Waar een tandenborstel wel niet goed voor is.
Ergens moet ik nog een nieuwe hebben liggen, anders na het poetsen met een vettige nicotinelucht de vrouw een nachtzoen geven ;)

Roel.
Gisteren was niet altijd beter, maar vaak wel goed. Vandaag is vaak niet goed, maar soms wel beter.
Morgen moeten we geleerd hebben van onze fouten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 dec 2020 10:00 #87627 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B7X44A/01 en Siera SA 8011A/19
Ja Bert het zijn heeel goede tafeltjes
naald druk niet minder als 6.gr
ja ik gebruik ook de lift niet
voorheen heb ik eens opgemerkt
van wat speelt het tafeltje schorrig maar dat was de lift
het pennetje daalde niet voldoende in en het dat met de
Finger na gedrukt en het geluid was weer goed
soms loopt de draden aan onder de platou rand
als men was hoort en schokkend loopt met de muziek
de draden zitten hoog aan de platou onder rand en loopt aan
huub

Meer
21 dec 2020 02:02 - 21 dec 2020 02:26 #87625 door Bert Kn

Ja, zag al dat de lift niet helemaal soepel verloopt, daar moet nog een druppeltjeolie bij de stift die omhoog/laag schuift tijdens bediening.

Vooropgesteld dat ik deze spelers geweldig vind, eigenlijk nooit veel mis mee en niet voor niets dat ik er vier in gebruik heb waarvan een in een koffergrammofoon vind ik de lift van deze spelers knullig, het bedienen gaat zonder demping en daarom gebruik ik die nooit.
Mijn fingerspitzengefühl werkt beter. :lol:

Naalddruk is natuurlijk ook nog een dingetje, die moet wel voldoende zijn om de naald in de groef te houden, maar ben altijd een voorstander geweest om deze zo licht mogelijk te houden binnen de toelaatbare grenzen van de weergave.

Ik denk daar anders over.
Een te lage naaldkracht ook al klinkt het voor je binnen de toelaatbare grenzen van de weergave richt net zoals bij een te hoge naaldkracht schade aan je plaat aan, en wellicht nog meer dan bij een iets te hoge naaldkracht.
Deze spelers gebruik ik met een Phillips AG3401 element aanbevolen naaldkracht 4-6 gram en heb ik op 4,5 gram afgesteld.

Het inbouwen van dat Pfanstiehl element gaat je wel lukken en je zult merken dat het dan stukken beter gaat klinken.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 21 dec 2020 02:26 door Bert Kn.

Meer
20 dec 2020 23:51 #87623 door RSB
Ja, zag al dat de lift niet helemaal soepel verloopt, daar moet nog een druppeltjeolie bij de stift die omhoog/laag schuift tijdens bediening. Naald die ik gebruikt heb van oude element heb ik iets moeten bijbuigen om zo recht mogelijk op plaat te krijgen.
Naalddruk is natuurlijk ook nog een dingetje, die moet wel voldoende zijn om de naald in de groef te houden, maar ben altijd een voorstander geweest om deze zo licht mogelijk te houden binnen de toelaatbare grenzen van de weergave. Dan moet ik natuurlijk ook wel een element hebben met aanvaardbare kwaliteit voor dit systeem.
Dat is dan ook het volgende projectje:

Ben benieuwd of ik dit voor elkaar krijg, het word iig weer een leermoment (zeker ten aanzien van het lijmen en fijnsolderen).

Roel.
Gisteren was niet altijd beter, maar vaak wel goed. Vandaag is vaak niet goed, maar soms wel beter.

Meer
20 dec 2020 23:16 - 20 dec 2020 23:18 #87620 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B7X44A/01 en Siera SA 8011A/19
even goed opletten dat het lift pennetje onder het arm goed indaalt
die liften werken vaak niet goed dan blijft het arm wat te hoog
en komt de naald niet goed in de groeven komt door de lift pen
soms blijft het halver wegen om hoog staan doe er een drupje olie op
schurent aanlopen kan ook het rem schijfje zijn me de magneten
de veren afstelleng moet zo zijn dat het wieltje goed horizontaal
op de platou loopt zo niet dan krijg je een remmend verschijnsel
met het toerental ja je kan het regelen met beperking
huub
Laatst bewerkt 20 dec 2020 23:18 door Huub.

Meer
20 dec 2020 22:46 - 20 dec 2020 22:50 #87619 door RSB
Gaat weer tijd worden om alles weer in de kast te monteren.
De platenspeler weer werkende gekregen (schoonmaak motor en de rest deed het hem) en het probleem bij het testen van eerder bleek gelukkig geen nadelige gevolgen te hebben. De ophanging van motor moest nog wel wat "uitgelijnd" worden middels de 3 stelschroeven (bleek bij test een iets een schavend geluid te produceren tijdens de loop). Daarna een grondige poetsbeurt gegeven.

Goed spul, maar helaas niet meer te koop (kan het met google iig niet meer vinden)

Resultaat is dan ook verbluffend. Helaas krijg ik de dieper gelegen minieme bruine putjes niet verwijderd. Denk dat dit enige roestvorming is geweest, dit zit namelijk ook op die lock van het draaiplateau (ook zoveel mogelijk verwijderd).

Is het aankijken weer waard.
Draaiplateau komt van een AG2210. Via MP heb ik er 2 voor weinig gekocht. 1 voor donaties, de ander om ook weer mooi , compleet en draaiende te krijgen via de ander.
Bij een van de 2 zat gelukkig een element waarvan een naald nog inzetbaar is, dus kon ook nog even controleren of er nog herrie uit de platenspeler van de Siera kwam en dat komt er. Helaas niet van die kwaliteit die ik verwachte (voor die tijd), maar goed, alles werkt en hoop dat een nieuw element (volgend projectje) dit verbeterd.
Hoorde bij radio- of platenspelergeluid dat de oorspronkelijke luidspreker AD3700 AM scheller klinkt dan die van de sloopradio, dus ga nu beide AD3700 AM van de sloper gebruiken.

Roel.
Laatst bewerkt 20 dec 2020 22:50 door RSB. Reden: fotoos zijn niet geplaatst

Gemaakt door Kunena