Reparatie en Restauratie tip's
Condensatoren vernieuwen TX 400
27 apr 2020 14:05 #83458
door onderdeel
Handtekening
Beantwoord door onderdeel in topic Condensatoren vernieuwen TX 400
Vandaag eindelijk alle teer condensatoren vervangen en eindelijk sneeuw te zien,enkel zit er een soort glas gerinkel als ik iets aan raak ik probeer het geluidje hier op het forum te zetten,en als ik de verticale synchr dan wil het beeld in z,n geheel inklappen met een plop geluid en dat ziet er niet goed uit .
Dat geluid bestandje lukt me jammer genoeg niet ,misschien later.
Dat geluid bestandje lukt me jammer genoeg niet ,misschien later.
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 apr 2020 19:48 #83298
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Condensatoren vernieuwen TX 400
X1 en X2 zijn X-klasse condensatoren. Die zijn bedoeld voor gebruik als ontstoorcondensator direct over de netspanning (voldoende isolatie, voldoende spanningsvastheid, faalt veilig dus vol in sluiting of onderbroken en zijn vlamdovend). Je kunt volstaan met een X2 type, die zijn goedkoper en beter verkrijgbaar. Voor andere toepassingen zijn ze in principe niet geschikt tenzij door de fabrikant anders vermeld.
Y1 en Y2 zijn Y-klasse condensatoren. Die zijn bedoeld van netspanning naar aarde of van netspanning naar aanraakbare delen. De isolatiesterkte is twee keer zo hoog als van X-klasse condensatoren en bovendien mogen ze niet in sluiting gaan bij defecten (in verband met de aanraakveiligheid). Die gebruik je in een televisie meestal aan de antenne-ingang om deze van het net te scheiden.
Y1 en Y2 zijn Y-klasse condensatoren. Die zijn bedoeld van netspanning naar aarde of van netspanning naar aanraakbare delen. De isolatiesterkte is twee keer zo hoog als van X-klasse condensatoren en bovendien mogen ze niet in sluiting gaan bij defecten (in verband met de aanraakveiligheid). Die gebruik je in een televisie meestal aan de antenne-ingang om deze van het net te scheiden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: onderdeel
19 apr 2020 19:18 #83296
door onderdeel
Handtekening
Dat X1 waar staat dat voor,ik kan dat nergens vinden,
Mvg MJ
Mvg MJ
Handtekening
16 apr 2020 18:43 - 16 apr 2020 18:50 #83252
door onderdeel
Handtekening
Sorry de kast is zo goed als weg ik heb enkel het voorkantje maar daar mis ik de rechtse sierlatjes nog niet.
En ik begin bij de teerpotten daarna kijk ik of dat geholpen heeft en anders alles maar meten.
En ik begin bij de teerpotten daarna kijk ik of dat geholpen heeft en anders alles maar meten.
Handtekening
Laatst bewerkt 16 apr 2020 18:50 door onderdeel. Reden: extra info
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
16 apr 2020 18:16 #83251
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Condensatoren vernieuwen TX 400
@Onderdeel,
Heb je van die donor nog de bovenkast over ? bij mij ontbreekt die.
Denk dat je het raster wel goed krijgt met nieuwe C's of als je de verlopen weerstanden vervangt.
Heb je van die donor nog de bovenkast over ? bij mij ontbreekt die.
Denk dat je het raster wel goed krijgt met nieuwe C's of als je de verlopen weerstanden vervangt.
Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: onderdeel
16 apr 2020 11:38 #83245
door onderdeel
Handtekening
Hier mijn TX 400 eerst was de schakelaar kapot gelukkig had ik nog een donor tv deze werkte wel ok,en daarna was de rastertrafo defect omdat ik een dunne streep had.Uit de donor kwam een nieuwe vervanger de ronde uitvoering.Nu is het beeld groter dus denk ik nu tijd om de teerpotten te doen.
Handtekening
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957