Reparatie en Restauratie tip's
Philips BX750A geen geluid
13 apr 2020 15:39 #83214
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Philips BX750A geen geluid
Kijk, dat wist ik dan weer niet.
Maar door veel te repareren herken ik inmiddels patronen. Weerstanden rechtstreeks op de buisvoet (meestal roosterweerstanden?) zijn vaak verlopen. Dit geeft een slechte of helemaal geen ontvangst.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet gekeken heb naar de functie van deze weerstand. Ik vervang gewoon alles wat vér buiten de norm ligt. Vanaf 20-30% afwijking gooi ik er een nieuwe in.
Teercondensatoren vervang ik sowieso.
Ik heb gewoon de kleine weerstandjes van Aliexpress. Wel doe ik vaak 2 van 200kohm parallel. Dan kunnen ze wat meer vermogen hebben. Dit deed Philips destijds zelf ook wel. Ook heb ik nog een zooi van die wat dikkere blauwe weerstanden. Beide werkt prima. De blauwe heb ik wat minder waardes van.
Zijn weerstanden ook nog eens verkleurd dan zit er verderop in het circuit geheid kortsluiting. Meestal een condensator. Of zoals laatst bij de BX533A een buisvoet.
Maar door veel te repareren herken ik inmiddels patronen. Weerstanden rechtstreeks op de buisvoet (meestal roosterweerstanden?) zijn vaak verlopen. Dit geeft een slechte of helemaal geen ontvangst.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet gekeken heb naar de functie van deze weerstand. Ik vervang gewoon alles wat vér buiten de norm ligt. Vanaf 20-30% afwijking gooi ik er een nieuwe in.
Teercondensatoren vervang ik sowieso.
Ik heb gewoon de kleine weerstandjes van Aliexpress. Wel doe ik vaak 2 van 200kohm parallel. Dan kunnen ze wat meer vermogen hebben. Dit deed Philips destijds zelf ook wel. Ook heb ik nog een zooi van die wat dikkere blauwe weerstanden. Beide werkt prima. De blauwe heb ik wat minder waardes van.
Zijn weerstanden ook nog eens verkleurd dan zit er verderop in het circuit geheid kortsluiting. Meestal een condensator. Of zoals laatst bij de BX533A een buisvoet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 apr 2020 13:51 #83212
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Philips BX750A geen geluid
Voor Paul heb ik nog een opmerking over de weerstand die 2,7 kOhm meet ipv 1 kOhm. Belangrijk is de functie hiervan: Dit is een zgn stopweerstand. Steile eindbuizen zoals de EL84 hebben de neiging om te gaan genereren op zeer hoge frequentie tot ver in het mHz gebied. Dit wordt voorkomen door een weerstand te plaatsen aan het rooster en vaak ook het schermrooster. Samen met de buiscapaciteiten van de EL84 wordt een laagdoorlaatfilter gevormd. Het kantelpunt van dit filter ligt ver boven het hoorbare gebied. Vrij algemeen wordt een weerstand van 1 kOhm gebruikt, maar je ziet ook hogere waarden (ook in HiFi-versterkers). Hij kan met gemak vele malen hoger zijn zonder dat het toonspectrum aangetast wordt. In sommige eenvoudige Philips U-tjes is deze weerstand zelfs 680 kOhm. Daarom heeft het vervangen van deze weerstand nu absoluut geen prioriteit.
- leemhuis01
- [leemhuis01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 apr 2020 13:29 - 13 apr 2020 13:31 #83211
door leemhuis01
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Beantwoord door leemhuis01 in topic Philips BX750A geen geluid
maakt het nog uit of het carbon composiet of koolstoffilm weerstanden zijn? maar de spanningen van B3 lijken ook niet echt correct, heeft dat dan ook iets te maken met B5? of is dat weer een ander probleem?
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Laatst bewerkt 13 apr 2020 13:31 door leemhuis01.
13 apr 2020 12:47 #83209
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips BX750A geen geluid
Nou dat is dus nu wel duidelijk: Daar R21 onderbroken is, krijgt B5 geen schermroosterspanning. De hele MF is dan dood.
Je meet geen spanning op pen 5 van B5 en R21 meet oneindig. Doordat de buis geen stroom trekt meet je een hogere anodespanning.
R21 vervangen door een weerstand van 100 kΩ en je hebt als er verder niets aan de hand is ontvangst.
Indien dat het geval is dan de boel verfijnen, papiercondensatoren alsmede te ver verlopen weerstanden vervangen.
Voor de meeste weerstanden is 1/2 W. voldoende en voor de condensatoren 630 V.
Nu zie je ook dat het maar domweg onderdelen vervangen zonder te meten in feite zinloos is.
En als je condensatoren gaat vervangen doe dat in stapjes en controleer tussendoor of het toestel nog goed werkt. Maak desnoods foto’s.
Groeten,
Peter
Je meet geen spanning op pen 5 van B5 en R21 meet oneindig. Doordat de buis geen stroom trekt meet je een hogere anodespanning.
R21 vervangen door een weerstand van 100 kΩ en je hebt als er verder niets aan de hand is ontvangst.
Indien dat het geval is dan de boel verfijnen, papiercondensatoren alsmede te ver verlopen weerstanden vervangen.
Voor de meeste weerstanden is 1/2 W. voldoende en voor de condensatoren 630 V.
Nu zie je ook dat het maar domweg onderdelen vervangen zonder te meten in feite zinloos is.
En als je condensatoren gaat vervangen doe dat in stapjes en controleer tussendoor of het toestel nog goed werkt. Maak desnoods foto’s.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
- leemhuis01
- [leemhuis01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 apr 2020 11:55 - 13 apr 2020 12:01 #83205
door leemhuis01
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Beantwoord door leemhuis01 in topic Philips BX750A geen geluid
jan bus, inderdaad gaan er alarm bellen rinkelen. met mijn multimeter niks meten beteken >50 Mohm. dus deze moet worden vervangen. C50 kan ik geen weerstand van meten. wel meet ik 11nF.
hoeveel watt moeten deze weerstanden zijn?
ton mijnster ik heb de spanningen aan de hand van het schema gemeten, zie hieronder de uitkomsten.
hoeveel watt moeten deze weerstanden zijn?
ton mijnster ik heb de spanningen aan de hand van het schema gemeten, zie hieronder de uitkomsten.
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Laatst bewerkt 13 apr 2020 12:01 door leemhuis01. Reden: iets vergeten
13 apr 2020 10:16 #83204
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips BX750A geen geluid
overbrug met 100 k tussen test pennen
een moment weerstanden met de radio aan .
mischien komt er geluid..
huub
een moment weerstanden met de radio aan .
mischien komt er geluid..
huub