Ik ben niet onder de indruk van de belichting die de twee gloeilampjes in mijn BX732A teweegbrengen in de afstemschaal. Dus dacht ik: doe eens gek, koop eens wat SMD LEDjes en maak een mooie string
boven] de schaal. Zo gezegd, zo gedaan:
Holy moly, wat een rotklus! De LEDjes zijn antiparallel geschakeld en daarom heb ik zoveel draadjes nodig. Ze branden dus om en om:
Maar wat een mooi effect! Zelfs met dit korte stukje van 6 cm al een prachtresultaat:
Alleen dat solderen gaat hem niet worden. Ook het afzagen van de strip is een drama. Toen dacht ik aan die faux kooldraadLEDlampen. Die COB (Chip On Board) strips kan je ook los krijgen bij meneer Ma dus meteen een handjevol besteld:
De schaal is 44 cm lang, de strips zijn 2.5 cm lang dus zijn er 18 strips nodig. Wel wat eenvoudiger dan die losse 0603 SMD LEDs. Alleen nog effe uitzoeken hoe ik ze moet voeden. Omdat ze vrij lang zijn heft het 50 Hz geknipper niet op wat met de SMD's wel heel mooi lukt. Misschien de hele hap in serie zetten en een klein 50-60 V DC voedinkje erin beunen. Ben daar nog niet uit...