Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Alternatieve schaalverlichting BX732A (en anderen)

Meer
19 jan 2020 11:58 #81666 door Johannes
Nadat ik het verhaal van Tjerk over de knullige schaalverlichting en de vele reacties die er op volgden nog eens heb gelezen, ben ik eens kritisch gaan kijken naar de schaalverlichting van mijn Philips BX462A .

Het 72 jaar oude toestel dat ondanks zijn leeftijd nog altijd zuiver en kraakvrij speelt, heeft een zenderschaal die verlicht wordt door twee lampjes. Die lampjes zitten niet achter de glasplaat maar verlichten de schaal tegen de zijkant. Omdat glas een licht-geleidende eigenschap heeft worden de zendernamen helder verlicht, evenals de contouren van de zenderschaal.

Tenminste.........zo hoort het te zijn . Maar door de jaren heen is de zenderschaal aangetast door nicotine aanslag en is de gebruikte verf verouderd en zag de schaal verlichting er op het laatst uit zoals op de foto:

Je kunt er dan nog zo veel extra led stripjes bij plaatsen, maar het wordt nooit meer zoals het was. Daarom heb ik een nieuwe schaal besteld bij Ben Dijkman & Co en het resultaat was werkelijk verbluffend:

Precies zoals het toestel 72 jaar geleden werd geleverd. Dus absoluut geen knullig ontwerp van Philips maar door ouderdom knullig geworden. Radio's zijn soms net als mensen....... schoonheid vergaat ;)

M.vr.gr. Hans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 jan 2020 21:21 #81631 door PE9ZZ

RR1957 schreef : Het effect van de verlichting is alleen goed te bepalen als de schaalplaat in
de radio zit. Bij Tjerk is dat niet zo en vindt er te veel verstrooiing van de
lampjes plaats, die anders in de kast opgesloten zitten

Dat is wel zo maar ik heb ze afgeplakt met zwarte duct tape die aan de binnenkant wit is. Simuleert prima de ronde gaten in het frontpaneel waar de lampjes in vallen. Hoe dan ook, het licht wordt steeds zwakker hoe verder het de glasplaat inkomt. Daarom zijn de lijnen om de knoppen zo helder en de afstemschaal zelluf donker. Met verlichting van boven is dat probleem verdwenen wat al is gedemonstreerd met mijn proefstripje. In 1954 kon Philips dat niet zo realiseren anders hadden ze dat zeker gedaan. En ik vind dat er helemaal geen reden is om het nu te laten. Tenslotte zijn de EZ80's ook vervangen door BY127's. Zeer vintage, ja. Als ik het stroomverbruik met 20 W wil opkrikken naar 110 W (!) kan ik ze er wel weer inzetten...

Tjerk, 9ZZ

Meer
15 jan 2020 19:33 - 15 jan 2020 19:34 #81630 door RR1957
Het effect van de verlichting is alleen goed te bepalen als de schaalplaat in
de radio zit. Bij Tjerk is dat niet zo en vindt er te veel verstrooiing van de
lampjes plaats, die anders in de kast opgesloten zitten.
Bij Henk ziet het er daarom goed uit en bij Tjerk minder.
Zoals Thijs stelde: bij hem ziet het er ook goed uit.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 15 jan 2020 19:34 door RR1957.

Meer
15 jan 2020 18:37 - 15 jan 2020 18:42 #81626 door Cees PA1DBA
@Tjerk,
in he midden is het erg vaag, Ina.
Edoch een lampje op het middenboven kan het probleem oplossen.

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 15 jan 2020 18:42 door Cees PA1DBA.

Meer
15 jan 2020 18:14 #81625 door PE9ZZ
Hier alvast hoe de 8045D lampjes presteren in mijn radio:

Je kan mooi zien dat het in het donker is want je ziet de kathode van de EM34 (ex-EM4) op het schermpje.

Tjerk, 9ZZ

Meer
15 jan 2020 15:43 #81620 door admin

PE9ZZ schreef :
De Chinezen hebben intussen de COB LED strips opgestuurd. Ben razend benieuwd!

Ik ook

Henk van 't Kruis

Gemaakt door Kunena