Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Alternatieve schaalverlichting BX732A (en anderen)

Meer
15 jan 2020 13:28 - 15 jan 2020 13:31 #81619 door PE9ZZ
@Henk: had jouw foto's helemaal gemist! Tegelijkertijd gepost. Ik denk dat jij hetzelfde hebt als ik. Duidelijk is dat het midden van de schaal erg donker is en de zijkanten wel goed belicht worden.

Verder vind ik het zonder meer afwijzen van moderne technieken vreemd. In wat jongere vintage stereo's (70-er/80-er jaren) worden LEDs ook volop toegepast. Ook al omdat de 3W buislampjes het plastic van de afstemschaal doen vervormen. Wat hier natuurlijk niet van toepassing is. Maar toch.

De Chinezen hebben intussen de COB LED strips opgestuurd. Ben razend benieuwd!

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 15 jan 2020 13:31 door PE9ZZ.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 jan 2020 12:45 - 15 jan 2020 12:54 #81618 door RR1957
Goed gemaakte foto's.

Het is mij duidelijk dat de verlichting bedoeld is bij ondersteuning als er weinig licht is,
wat in de jaren vijftig nog veel voorkwam in bijvoorbeeld de huiskamers. Dit in
tegenstelling tot tegenwoordig. Philips maakte ook nog eens paginagrote advertenties
om de mensen te stimuleren meer licht in de huiskamer te maken.
Op de foto's is duidelijk te zien dat de schaal bij daglicht zelfs zonder verlichting heel
duidelijk is. Overdag zou je bij wijze van spreken de verlichting niet nodig hebben.
Verder is op foto 2 goed te zien dat de schaalplaat bij duisternis in zijn geheel mooi
oplicht, heel fraai in twee kleuren.
Henk laat zelfs zien (Nog niet gezien hier, chapeau!) dat de twee lampjes perfect af
te stellen zijn ten opzichte van de glasplaat. Dat is niet voor niets gedaan.

Dit geheel in tegenstelling tot het latere systeem met verlichting achter de schaalplaat
waarbij de verlichting overdag ook noodzakelijk is.
Twee totaal verschillende systemen dus en koos men kennelijk uiteindelijk definitief
voor het laatste als standaardisatie.

Aanpassing met moderniteiten is dus helemaal niet nodig, maar ik wens TS uiteraard
succes met de aanpassing (overdag ook fel verlicht), wat Philips niet bedoeld had.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 15 jan 2020 12:54 door RR1957.

Meer
15 jan 2020 12:26 #81617 door admin
Tjerk, zie hierboven wat ik heb kunnen bereiken. Philips heeft wel een soort reflectie toegepast op het middendeel van de schaal, die licht in kleur duidelijk anders op en dat is dan wel weer leuk..

Ik werk in een ruimte waar weinig daglicht binnenkomt. Ik ga ook nog even een experiment doen met de ledstrook die ik nog heb liggen.

Ben benieuwd naar jouw oplossing.

Henk van 't Kruis

Meer
15 jan 2020 12:20 #81616 door PE9ZZ
Het is heel simpel. De schaal is 44 cm breed en 8 cm hoog. De lampjes moeten dus 22 cm overbruggen en de LEDjes maar 8 cm. Geen punten als je kan aangeven wat het beste werkt. Het lampje is bovendien een rondstraler en de LEDs stralen alleen naar beneden. Zelfs met voeding uit de hoogspanning is het veel efficienter. Als ik de COB LEDstrips binnenheb zal ik vergelijkend warenonderzoek doen.

Tjerk, 9ZZ

Meer
15 jan 2020 12:18 - 15 jan 2020 12:21 #81615 door admin
Zoals beloofd, hierbij mijn experiment met de verlichting. Ik neem in ieder geval de opmerking mislukt terug. Het lijk op de foto's heel aardig, maar bij normaal daglicht is het toch een stuk minder.

Ik heb de oude lampjes 8045D verwijderd (erg zwart) en er nieuwe ingezet. Ook de spanning nog even gecontroleerd.

De lamphouder is verstelbaar in een horizontale beweging. De gloeidraad goed afgestemd op de schaalplaat.

Hieronder wat foto's van het resultaat.

Overdag met omgevingsverlichting van TL's.

Overdag met alle omgevings verlichting uit

Radio uit met omgevingslicht.

Henk van 't Kruis
Bijlagen:
Laatst bewerkt 15 jan 2020 12:21 door admin.

Meer
15 jan 2020 10:54 - 15 jan 2020 10:55 #81614 door Huub
Ja ik heb de radio,s ook gehad twee stuks
met goed licht gewoon de fittings richten
zo dat de gloeidraad op het glas richt
niks mis mee wel moet de zijkant van het
schaal glas goed schoon zijn
huub
Laatst bewerkt 15 jan 2020 10:55 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Gemaakt door Kunena