Reparatie en Restauratie tip's
Alternatieve schaalverlichting BX732A (en anderen)
14 jan 2020 14:45 - 14 jan 2020 14:46 #81597
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Alternatieve schaalverlichting BX732A (en anderen)
@Cees 1DBA: Da's een goeie! Tussen 125 en 220 V staat 95 V. Heb ongeveer 50 V (DC) nodig. Ben alleen niet zo'n fan van primaire spanningen in de radio zelluf... Misschien heb ik nog een geschikt klein trafootje liggen ergens.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 14 jan 2020 14:46 door PE9ZZ.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
14 jan 2020 14:12 - 14 jan 2020 14:17 #81596
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Alternatieve schaalverlichting BX732A (en anderen)
@Tjerk,
Kan je de benodigde spanning niet tussen 2 primaire tappen afpakken?
daar kan genoeg stroom lopen, wel gelijkrichten.
(Behoef jou niet te vertellen dat je primair goed moet isoleren....)
Kan je de benodigde spanning niet tussen 2 primaire tappen afpakken?
daar kan genoeg stroom lopen, wel gelijkrichten.
(Behoef jou niet te vertellen dat je primair goed moet isoleren....)
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 14 jan 2020 14:17 door Cees PA1DBA.
14 jan 2020 14:10 - 14 jan 2020 14:32 #81595
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Alternatieve schaalverlichting BX732A (en anderen)
"verrommelen" komt op conto van Huub. 
Was het wellicht zo dat de verf van de letters en cijfers gemaakt zijn van 'oplichtende' verf
en dat dit effect verminderd is? In vroegere dagen bestond dat, maar mag inmiddels niet
meer gebruikt worden. Daarvan is bekend dat het oplichtende effect inderdaad verouderd.
Het is niet de schaal die dus verlicht zoals in mijn voorbeeld, maar de belettering moet oplichten.
Terecht dat de achtergrond dus donkerbruin is.
Gezien het feit dat waarschijnlijk het oplichtende effect door veroudering sterk verminderd
is, heb je wellicht inderdaad een oplossing om het originele effect terug te brengen.
Zoals het was dus, in de jaren vijftig.
Zitten er wel de juiste lampjes in? Het is niet gezegd dat het dezelfde zijn als bij verlichte schalen.
Wellicht meer lichtopbrengst en wat groter, bolletjes die wat meer naar voren staan zodat er
strijklicht langs de schaalplaat komt, wat kennelijk de bedoeling is.
edit: In eeen radio met verlichte schaalplaat (zoals de B7X73A) zitten schaallampjes 8024N-678.
In die van de BX732A zijn het 8045D-00.
Ik ken de typeaanduidingen van Philips niet voor dit soort lampjes, maar het
laat wel zien dat het andere lampjes zijn in de BX732A.
Philips zal echt niet iets op de markt gebracht hebben als het totaal niet werkte.
Succes!
Was het wellicht zo dat de verf van de letters en cijfers gemaakt zijn van 'oplichtende' verf
en dat dit effect verminderd is? In vroegere dagen bestond dat, maar mag inmiddels niet
meer gebruikt worden. Daarvan is bekend dat het oplichtende effect inderdaad verouderd.
Het is niet de schaal die dus verlicht zoals in mijn voorbeeld, maar de belettering moet oplichten.
Terecht dat de achtergrond dus donkerbruin is.
Gezien het feit dat waarschijnlijk het oplichtende effect door veroudering sterk verminderd
is, heb je wellicht inderdaad een oplossing om het originele effect terug te brengen.
Zoals het was dus, in de jaren vijftig.
Zitten er wel de juiste lampjes in? Het is niet gezegd dat het dezelfde zijn als bij verlichte schalen.
Wellicht meer lichtopbrengst en wat groter, bolletjes die wat meer naar voren staan zodat er
strijklicht langs de schaalplaat komt, wat kennelijk de bedoeling is.
edit: In eeen radio met verlichte schaalplaat (zoals de B7X73A) zitten schaallampjes 8024N-678.
In die van de BX732A zijn het 8045D-00.
Ik ken de typeaanduidingen van Philips niet voor dit soort lampjes, maar het
laat wel zien dat het andere lampjes zijn in de BX732A.
Philips zal echt niet iets op de markt gebracht hebben als het totaal niet werkte.
Succes!
Laatst bewerkt 14 jan 2020 14:32 door RR1957.
14 jan 2020 13:10 #81594
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Alternatieve schaalverlichting BX732A (en anderen)
Ik heb dezelfde lampjes als Henk. De lichtopbrengst is op zich prima alleen de gloeidraad zit niet naast het glas maar ervoor. Daardoor wordt de opdruk niet verlicht en is de schaal donker. Verder zou ik werkelijk niet weten waarom de radio wordt "verrommeld" want deze beun is perfect terug te draaien. De radio krijgt ook een veel mooiere uitstraling, letterlijk. In mijn PoC zijn de LEDs veel te helder. De definitieve beun wordt veel minder helder, al was het alleen maar omdat-ie uit de hoogspanning moet worden gevoed.
Tjerk, 9ZZ
14 jan 2020 12:06 #81593
door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Alternatieve schaalverlichting BX732A (en anderen)
Hoi Henk, dat begrijp ik , maar het doet niets af aan mijn mening
over authenticiteit van het uiterlijk, waar deze 'mislukte' verlichting
toe behoort. Lijkt mij juist heel kenmerkend voor deze radio, ergens
aan het begin van de radio's met de witten drukknoppen. Dat het een
mislukt systeem is geeft juist de historische zoektocht aan.
Zitten er wel de originele lampjes in? Ook qua lichtopbrengst?
Waren ze niet afgeschermd aan de buitenkant bijvoorbeeld.
De originele lampjes in de latere radio's met strooischerm hadden
eigenlijk een 'hoedje' zodat het licht niet naar boven schijnt.
Helaas zijn die lampjes niet meer te vinden.
over authenticiteit van het uiterlijk, waar deze 'mislukte' verlichting
toe behoort. Lijkt mij juist heel kenmerkend voor deze radio, ergens
aan het begin van de radio's met de witten drukknoppen. Dat het een
mislukt systeem is geeft juist de historische zoektocht aan.
Zitten er wel de originele lampjes in? Ook qua lichtopbrengst?
Waren ze niet afgeschermd aan de buitenkant bijvoorbeeld.
De originele lampjes in de latere radio's met strooischerm hadden
eigenlijk een 'hoedje' zodat het licht niet naar boven schijnt.
Helaas zijn die lampjes niet meer te vinden.
14 jan 2020 11:29 - 14 jan 2020 11:32 #81592
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Alternatieve schaalverlichting BX732A (en anderen)
Deze radio heeft geen strooischerm. Philips heeft hier een mislukte poging gedaan de schaal te verlichten door de zijkant van het glas te belichten. De achtergrond is een zeer donker bruine geplakte stof.
Dit is mislukt. Later met de 22 RH en AH modellen heeft men dit ook weer toegepast echter met een geslepen kunststof schaal die ook nog eens vergroot. Ben ook met deze radio bezig en de schaal verlichting doet echt helemaal niets, dus niet te vergelijken met de verlichting van de B7X73A of de BX543A die allemaal een wit strooischerm hebben.
Dit is mislukt. Later met de 22 RH en AH modellen heeft men dit ook weer toegepast echter met een geslepen kunststof schaal die ook nog eens vergroot. Ben ook met deze radio bezig en de schaal verlichting doet echt helemaal niets, dus niet te vergelijken met de verlichting van de B7X73A of de BX543A die allemaal een wit strooischerm hebben.
Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 14 jan 2020 11:32 door admin.