Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Ontwikkeling Tweamz modulator

Meer
22 jan 2012 01:23 - 22 jan 2012 01:24 #13900 door Paul Brouwer
Hallo Klaas,

Ik zie hier totaal het nut niet van in. Zoals jij uit jouw metingen al aangeeft, zakt de anodespanning en genereer jij de mogelijkheid van meer brom in het ontvangen signaal.

Tevens zie ik nog altijd een foute schakelijk rond de EF42/EF80 waar g3 aan de kathode ligt en niet aan shealt en vervolgens aan massa. Alleen de kathode en g1 nemen deel aan de oscillator..

Groeten,
Paul
Laatst bewerkt 22 jan 2012 01:24 door Paul Brouwer.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 jan 2012 00:04 #13897 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: Ontwikkeling Tweamz modulator
Klaas,

Het is wel leuk om alles met buizen te doen.
Net zoals men het vroeger deed.
De Hi Fi puristen zweren bij een gelijkrichtbuis,
maar het kan alle bij heel goed.
Goede snelle diodes met weerstandjes in serie doen
het net zo goed als een buis.
Een buis heeft ook wel wat.
Past wel bij de nostalgie van de oude radio's.

Vr gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas

Meer
21 jan 2012 23:28 #13896 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Ontwikkeling Tweamz modulator
Pieter,

De buizen hebben natuurlijk niet allemaal dezelfde interne weerstand, en de gloeispanning varieert ook.

Dat zou betekenen dat de ene buis 6,8V voor zijn kiezen krijgt, en de ander 5,8V. Maar het kan nog verder afwijken. Op mijn manier ga ik niet erg effectief om met de energie, maar ik kan wel tot op de 10e volt nauwkeurig de gloeispanning regelen.
En, ik heb al twee buizen in serie staan. Ik heb er wel een weerstand bij nodig.

Het gaat mij er meer om hoe andere techneuten er tegenover staan om een AZ41 te gebruiken.

Als je toch met buizen iets gaat bouwen, doe het dan goed.

Meer
21 jan 2012 17:51 #13889 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Re: Ontwikkeling Tweamz modulator
Best aardig een AZ41 in te zetten voor de helft van het brug gelijkrichten.:)
Zie ook NFOR voor mijn opmerkingen over de voeding van de gloeidraden van de andere buizen.

mvg, Pieter.

Meer
21 jan 2012 16:44 - 21 jan 2012 16:59 #13887 door klaas
Goedemiddag forumleden.

Ik ben inmiddels wat aan het doorbouwen met mijn modulator. Zo vond ik de gelijkrichtbrug met 4 diode's zo afgezaagd en wou ik een buis gebruiken voor het gelijkrichten. Mijn keuze is gevallen op een AZ41, een direct verhitte kathode buis uit 1947, met de hoogspanning op de gloeidraad.
Ik kan de buis om deze reden niet parallel aan de PF86 gaan hangen, omdat dan de voorspanning geen 67V meer is, maar 250V!!! en heb daarom om de eerste trafo twintig nieuwe windingen gelegd zodat ik nu een aparte gloeidraadvoeding heb voor de AZ41, 4 Volt wissel! Deze manier wordt ook gebruikt bij het opwekken van de gloeispanning van de hoogspanningdiode in oude zwart/wit televisies.
Ik heb twee trafo's gebruikt om een veilige spanning te krijgen, 230V naar 24V, en de tweede trafo andersom, dus secundair 230V.

Het schema heb ik enigszins aangepast aan mijn situatie.

Ik moest de 100microFarrad elco (C14) wel vervangen door 48microFarrad. Dat schrijft het buizenboek voor.

Ik moet zeggen, Het werkt nog altijd goed! Alleen is de hoogspanning iets gezakt naar 240V. Maar de opbouw van de Tweamz is meer uitdagend geworden.

Bijlagen:
Laatst bewerkt 21 jan 2012 16:59 door klaas.

Gemaakt door Kunena