Reparatie en Restauratie tip's
Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
- hkruis
- []
-
16 okt 2011 05:14 #10540
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Klaas, succes, het is een leuk project en we houden je vorderingen in de gaten.
Onderwerp is gesloten.
15 okt 2011 21:22 #10537
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Bedankt allemaal voor de adviezen. Hier leer ik natuurlijk het meest van. Maar ik geef niet snel op, en ga toch proberen de TWEAMZ van Otto te bouwen.
Vandaag eens gesnuffeld in mijn buizenbak. Ik vind hierin meerdere EF80, PF86 en ECC82. Dat begint al goed!
Ook de gloeidraad voeding heb ik al in orde, de buisjes branden prima op 6,3V. Alleen de PF86 heeft een gloeispanning nodig van 4,5V maar dat heb ik opgelost dmv een kleine regelbare weerstand afgeregeld op 5,2 ohm in serie met deze buis. Het begin is gemaakt!
Binnenkort foto's...
Klaas.
Vandaag eens gesnuffeld in mijn buizenbak. Ik vind hierin meerdere EF80, PF86 en ECC82. Dat begint al goed!
Ook de gloeidraad voeding heb ik al in orde, de buisjes branden prima op 6,3V. Alleen de PF86 heeft een gloeispanning nodig van 4,5V maar dat heb ik opgelost dmv een kleine regelbare weerstand afgeregeld op 5,2 ohm in serie met deze buis. Het begin is gemaakt!
Binnenkort foto's...
Klaas.
Onderwerp is gesloten.
15 okt 2011 00:43 #10505
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Hallo Klaas,
De zenders volgens de schema's die jij toont zijn veel te zwaar voor thuisgebruik.
Ik zou mij tot Otto's zendertje of mijn variant hierop beperken. Deze is sterk genoeg om binnen een straal van ongeveer 50 meter een goed geluid op jouw radio's weer te geven.
De versies volgens de door jou getoonde schema's zullen gegarandeerd leiden tot dure bezoeken door de radiocontrolediest en/of landingen door vliegtuigen (of poging daartoe) in de omgeving Leeuwarden.
Groeten,
Paul
De zenders volgens de schema's die jij toont zijn veel te zwaar voor thuisgebruik.
Ik zou mij tot Otto's zendertje of mijn variant hierop beperken. Deze is sterk genoeg om binnen een straal van ongeveer 50 meter een goed geluid op jouw radio's weer te geven.
De versies volgens de door jou getoonde schema's zullen gegarandeerd leiden tot dure bezoeken door de radiocontrolediest en/of landingen door vliegtuigen (of poging daartoe) in de omgeving Leeuwarden.
Groeten,
Paul
Onderwerp is gesloten.
- hkruis
- []
-
14 okt 2011 18:54 #10494
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Hi PieterV, als ik zo je MG zender link bekijk, begint de soldeerbout weer te springen :woohoo:
Onderwerp is gesloten.
14 okt 2011 18:29 - 14 okt 2011 18:33 #10491
door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Zoals Soundman en Nico het al verwoord hebben, een klein vermogen AM zendertje (zo als de 'Tweamz' van Otto Tuil) is meer dan voldoende om de radio's uit je verzameling van signaal te voorzien. Belangrijker dan het vermogen is dat het zendertje ook behoorlijk frequentie stabiel is en een lage vervorming heeft. Waag je niet aan piraten zenders, tenzij je natuurlijk graag ongevraagd ambtelijk bezoek wilt.
Maar het is natuurlijk wel leerzaam om een klein vermogen zendertje te bouwen. Om even reclame te maken voor mijn eigen ontwerp: 'Middengolf zendertje met een ECC85' zie www.gloeidraad.nl/radioforumservice/inde...sub=artikel-am-ecc85
Voor het veelvuldig gebruik vind ik zelf het mini MG zendertje met halfgeleiders nog handiger. Immers de audio bron zal vaak ook een halfgeleider apparaat zijn, bijvoorbeeld de computer of een CD speler. De transistor AM zendertjes zijn bovendien in frequentie veel stabieler dan buis schema's. Voor diverse ontwerpen zie
www.gloeidraad.nl/radioforumservice/index.php?p=artikelen
Naast de multimeter is het bezit van een oscilloscoop en toongenerator wel erg handig bij het experimenteren met de mini AM zender.
met vriendelijke groet, Pieter.
Maar het is natuurlijk wel leerzaam om een klein vermogen zendertje te bouwen. Om even reclame te maken voor mijn eigen ontwerp: 'Middengolf zendertje met een ECC85' zie www.gloeidraad.nl/radioforumservice/inde...sub=artikel-am-ecc85
Voor het veelvuldig gebruik vind ik zelf het mini MG zendertje met halfgeleiders nog handiger. Immers de audio bron zal vaak ook een halfgeleider apparaat zijn, bijvoorbeeld de computer of een CD speler. De transistor AM zendertjes zijn bovendien in frequentie veel stabieler dan buis schema's. Voor diverse ontwerpen zie
www.gloeidraad.nl/radioforumservice/index.php?p=artikelen
Naast de multimeter is het bezit van een oscilloscoop en toongenerator wel erg handig bij het experimenteren met de mini AM zender.
met vriendelijke groet, Pieter.
Laatst bewerkt 14 okt 2011 18:33 door pieterv. Reden: taalfouten verbeteren
Onderwerp is gesloten.
14 okt 2011 18:22 #10490
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Ik zou eerst even een leuke ontvanger proberen te bouwen...
Die zenders die je voorstelt zijn van een veel te groot vermogen. Met een EL84 MG zender ben je makkelijk kilometers ver te horen. Misschien zelfs tientallen kilometers.
Die zenders die je voorstelt zijn van een veel te groot vermogen. Met een EL84 MG zender ben je makkelijk kilometers ver te horen. Misschien zelfs tientallen kilometers.
.
Onderwerp is gesloten.