Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....

• hkruis
  • []
26 okt 2011 20:18 #10979 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Klaas, je begon dit topic met de mededeling dat je weinig kennis van elektronica had. Ik ben wel nieuwsgierig welke kennis je dan wel hebt, Je berichten duiden niet op je eerste duidng , verder : prima :
Onderwerp is gesloten.
Meer
26 okt 2011 19:24 #10976 door klaas
Om een paar antwoordjes te geven op jullie vragen, ten eerste heb ik de probe 1:1 gebruikt. De amplitude op 2 volt/DIV en de tijdbasis op 0,5 microseconde per divisie. Ik meet dan een top-top waarde van rond de 10 volt op pen 7 van de ECC82. Maar de grootte van deze spanning varieert nogal naarmate ik de zendfrequentie omhoog draai.

Ik heb de schakeling rond de tweede 402 spoel nog niet compleet. Zo mist de condensator van 220pF nog. Ik meet dus niet direct het uitzendsignaal aan de antenne. maar de spanningsvorm direct achter de oscillator.

Het andere antwoord, is Velpon secondelijm. Plakt prima, en ik zei al, een experiment.

Het chassis is de voeding geweest van een Matra 6501! (Ook daar werk ik nog wel eens mee... Even googelen.): mmm :

Bijlagen:
Onderwerp is gesloten.
  • hkruis
  • []
26 okt 2011 18:15 #10969 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Klaas, je komt er wel, kun je ook de vragen die er tussendoor te lezen zijn toelichten, b.v. Hoe staande buisvoeten vast, en elco enzo. Leren we weliccht wat van.

Henk
Onderwerp is gesloten.
Meer
26 okt 2011 16:40 #10961 door Ouwe Schipper
Natuurlijk weten we niet ècht wat de scope vertoont. Dan had Klaas de instellingen van ingangs verzwakker en tijdbasis erbij moeten vermelden, en wáár hij de probe aan heeft gehangen.
Inderdaad, een werkelijk scherpe kring aan de uitgang is zo ongeveer het belangrijkste deel van een goed ontworpen zender: door de hoge Q- factor uitsluitend de gemoduleerde draaggolf zònder harmonischen en met zo min mogelijk verlies van energie
Nico
Onderwerp is gesloten.
Meer
26 okt 2011 15:45 - 26 okt 2011 15:47 #10959 door soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic Re: De eerste scope beelden
Wat ik op se scope zie is een draaggolf. Het is echter geen sinus. Wat je de ether instuurt zou eigenlijk een perfecte sinus moeten zijn. In dit signaal zitten veel harmonischen, die je liever niet uitzendt. Met een goed gedimensioneerde eindtrap en een goed pi-filter aan de uitgang, komt het allemaal nog wel goed denk ik.

Ik ben nog steeds benieuwd hoe je de onderdelen op het chassis hebt gefixeerd. Ik zie geen schroefjes o.i.d.

Soundman2
Laatst bewerkt 26 okt 2011 15:47 door soundman2.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ouwe Schipper
Onderwerp is gesloten.
Meer
25 okt 2011 21:23 - 25 okt 2011 21:55 #10931 door klaas
Beantwoord door klaas in topic De eerste scope beelden
Vanavond heb ik de scope aangesloten aan de oscillator (EF80) om te kijken of deze werkt.
Ik kreeg keurig de MG draaggolf in beeld te zien, die ook prima te regelen is over het gehele middengolfgebied dmv de afstemcondensator.

Er zijn nog wat dingetjes te doen aan mijn zender. Zo zoek ik nog een tweede afstemcondensator. Maar de eerste test verliep goed! Ik kan iedereen een zelfbouw project aanraden! Erg leuk om te doen, en ook leerzaam dank zij de goede hulp van de andere forumleden!!!: prima :
TOP!

Laatst bewerkt 25 okt 2011 21:55 door klaas.
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena