Reparatie en Restauratie tip's
Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
23 okt 2011 19:20 #10790
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
We zullen zien. Het blijft voor mij hobby, en een experiment.
Onderwerp is gesloten.
23 okt 2011 08:14 - 23 okt 2011 08:15 #10718
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Soms speelt een lelijk opgebouwde apperaten beter
Dat heb ik bij zelf gebouwde versterkers ook wel meegemaakt
Van iemand .Glimmers is niet alles. Maar doelmatig en doordacht
zenders zijn nouwkeurige dingen .Huub
Dat heb ik bij zelf gebouwde versterkers ook wel meegemaakt
Van iemand .Glimmers is niet alles. Maar doelmatig en doordacht
zenders zijn nouwkeurige dingen .Huub
Laatst bewerkt 23 okt 2011 08:15 door Huub.
Onderwerp is gesloten.
- Ed van der Weele
- [Ed van der Weele]
-
Minder
Meer
23 okt 2011 00:21 #10716
door Ed van der Weele
Beantwoord door Ed van der Weele in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Op de foto's ziet het er allemaal prachtig glimmend uit, maar heb je ook rekening gehouden met de elementaire vereisten voor hoogfrequente schakelingen? Ik vrees van niet.
Alle verbindingen tussen de verschillende onderdelen moeten zo kort mogelijk zijn. Als dit niet het geval is zullen vervelende parasitaire capaciteiten de werking van de schakeling nadelig beïnvloeden.
Een - mogelijk bekend - probleem is het ongewenst genereren van een schakeling, of een hoogfrequentafstemkring die niet op de juiste frequentie valt af te stemmen. Met name bij zenders treden deze verschijnselen op en zijn, zonder de geëigende meetinstrumenten, nauwelijks op te sporen.
Misschien kan je de opstelling van de verschillende onderdelen nog wijzigen zodat de tussenliggende verbindingen korter worden.
Alle verbindingen tussen de verschillende onderdelen moeten zo kort mogelijk zijn. Als dit niet het geval is zullen vervelende parasitaire capaciteiten de werking van de schakeling nadelig beïnvloeden.
Een - mogelijk bekend - probleem is het ongewenst genereren van een schakeling, of een hoogfrequentafstemkring die niet op de juiste frequentie valt af te stemmen. Met name bij zenders treden deze verschijnselen op en zijn, zonder de geëigende meetinstrumenten, nauwelijks op te sporen.
Misschien kan je de opstelling van de verschillende onderdelen nog wijzigen zodat de tussenliggende verbindingen korter worden.
Onderwerp is gesloten.
22 okt 2011 20:19 - 22 okt 2011 20:28 #10712
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Nog even over die 80V= voorspanning. Deze is nodig omdat anders de spanning VKf van de kathodevolger bij pieken te hoog kan worden, wat hiermee voorkomen wordt. In geval een ECC40 of -82 gebruikt wordt, is dit zeker van toepassing. In geval van een ECF82 speelt dit iets minder maar kwaad kan het niet.
Groeten,
Paul
Groeten,
Paul
Laatst bewerkt 22 okt 2011 20:28 door Paul Brouwer.
Onderwerp is gesloten.
22 okt 2011 16:40 #10709
door soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Staan de elco's er los op of zijn ze wellicht vastgelijmd. Ik denk niet dat de kleine elco's ook exemplaren zijn met een schroefdraad. Uiteraard moeten de hulzen wel kontakt maken, tenzij het exemplaren zijn met twee uitvoerdraadjes.
Soundman2
Soundman2
Onderwerp is gesloten.
22 okt 2011 15:52 #10708
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Onderwerp is gesloten.