Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....

Meer
01 nov 2011 14:43 - 01 nov 2011 14:45 #11183 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Zelfbouw MG zender, Hij werkt!
De zender is inmiddels gereed. De weerstand R4 was te laag van waarde.

Ik vond het bouwen van de Tweamz een leuke bezigheid. De zender staat inmiddels de hele middag al mijn gehele harde schijf in de ether te gooien. Overal prima zuiver ontvangst!
Bijregelen van zender of ontvanger is niet nodig door het gebruik van goede componenten.

Helaas zijn op mijn berichten enige negatieve postings geplaatst. Jammer...

Ik zal voortaan iets terughoudender zijn op beide fora. Dat is nodig blijkbaar...

Klaas.;)
Laatst bewerkt 01 nov 2011 14:45 door klaas.
Onderwerp is gesloten.
Meer
01 nov 2011 08:58 #11182 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Zelfbouw MG zender, Hij werkt!

Hij werkt! Afgestemd op 440mtr, ontvang ik (heel zachtjes) Cuby + Blizzards, Five long years!

Helaas is het geluid erg zacht, maar zodra ik tegen de zender tik, hoor ik deze tik ook erg luid vanuit de radio. Ik vermoed dat er nog een probleempje is rond het ingangssignaal, en de PF86.

Wordt vervolgt...: prima :
Bijlagen:
Onderwerp is gesloten.
Meer
27 okt 2011 21:43 - 28 okt 2011 11:38 #11008 door klaas
Nou Nico en Sieme, deze acracadabra begrijp ik niet. Sorry. Harmonischen is eigenlijk het laatste wat nog enigszins bij mij binnen komt. Ik heb bijvoorbeeld veel meer aan de goede adviezen van bv Pieter:

De weerstand in de kathodeleiding is erg belangrijk, ze vermindert de harmonische vervorming van het oscillatorsignaal aanzienlijk. De anode ligt met ca. 5 kiloOhm aan de voedingsspanning en wordt met minstens 10 nanofarad naar aarde ontkoppeld. Op deze manier krijgt men de in de literatuur bekende Hartley- schakeling. Het oscillatorsignaal kan afgenomen worden van de 402 spoel van aftak 1 of van de koppelwikkeling.

Dat heet experimenteren. En daar ben ik mee bezig! Leren en experimenteren. Ik wil wel graag weten WAT ik aan het doen ben... Inderdaad is het signaal aan de oscillatorkring meer sinusvormig! Daar kan ik wat mee...;)
Laatst bewerkt 28 okt 2011 11:38 door Marcel L.
Onderwerp is gesloten.
Meer
27 okt 2011 17:13 #10996 door pieterv
Hallo Klaas,

Met genoegen zie ik dat de bouw van je AM mini zendertje vordert. Hierbij een opmerking over de vervorming van het oscillator signaal.

Het oscillator signaal, gemeten op het stuur rooster van de modulatie buis (dat is tevens het signaal op de anode van de oscillator buis), vertoont nogal wat vervorming. Dit is geenszins verwonderlijk. Immers de oscillator buis werkt klasse C, d.w.z. deze buis trekt alleen gedurende een deel van de oscillatie periode stroom. De anodestroom van de oscillator buis (of het een triode of penthode is maakt niets uit) is derhalve pulsvormig, verre van een mooie sinus.

Als het goed is, zal het oscillator signaal gemeten aan de oscillator kring wel een vervorming arme sinus geven. Zonodig de kathode weerstand van de oscillator buis aanpassen, zie mijn opmerking over alternatieve draaggolf oscillator schakelingen op www.gloeidraad.nl/radioforumservice/inde...sub=artikel-am-ecc85

Op zich is het voor het modulatie proces niet ernstig dat de modulatie buis een signaal krijgt dat verre van sinusvormig is. Men kan zelfs AM toepassen op een blokgolf. Maar dat maakt wel het krachtig uitfilteren van de harmonischen aan de uitgang van de modulatie buis essentieel.

Daarom denk ik dat het beter is de modulatie toe te passen op een sinus met zo min mogelijk vervorming. Wat je aan vervorming bij het te moduleren signaal weglaat, hoef je er immers ook niet uit te filteren. Derhalve laat ik in mijn zender schema de modulatie buis aansturen door een signaal direct afkomstig van de oscillator kring, zie mijn schema. Wellicht een tip ter verbetering van de TWEAMZ.

Succes met de verdere bouw van je TWEAMZ.

mvg, Pieter.
Onderwerp is gesloten.
Meer
27 okt 2011 11:42 - 27 okt 2011 12:14 #10991 door klaas
Henk, ik programmeer Hicom 300/4000 telefooncentrales, dmv AMO's.

Theoretische electronica is al erg lang geleden, vandaar dat ik wat voorzichtig begin...;)

Bijlagen:
Laatst bewerkt 27 okt 2011 12:14 door klaas.
Onderwerp is gesloten.
Meer
26 okt 2011 21:15 - 26 okt 2011 21:16 #10981 door soundman2

Ouwe Schipper schreef : Natuurlijk weten we niet ècht wat de scope vertoont. Dan had Klaas de instellingen van ingangs verzwakker en tijdbasis erbij moeten vermelden, en wáár hij de probe aan heeft gehangen.

Inderdaad weten we niet waar de probe van de scope aangesloten is, maar als je veel met een scope werkt, dan weet je dat welke instelling van de scope je ook gebruikt, dat een sinus er altijd als een sinus blijft uitzien. De golfvorm heeft dus niets te maken met de instellingen van de oscilloscope.

Soundman2
Laatst bewerkt 26 okt 2011 21:16 door soundman2.
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena