Reparatie en Restauratie tip's
Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Minder
Meer
20 okt 2011 00:27 - 20 okt 2011 00:29 #10633
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Even voor alle duidelijkheid. Een schakeling als deze (zie jouw schema) is nooit door mij voorgesteld. Mijn voorstel eens naar mijn aangepaste schema van Otto's zender te kijken is een ander verhaal.
Die 80V= over de 6,3V~ is geen enkel probleem. In jouw schema zal de gloeispanning niet kloppen.
Groeten,
Paul
Die 80V= over de 6,3V~ is geen enkel probleem. In jouw schema zal de gloeispanning niet kloppen.
Groeten,
Paul
Laatst bewerkt 20 okt 2011 00:29 door Paul Brouwer.
Onderwerp is gesloten.
19 okt 2011 22:15 #10632
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
(Waarom mijn gloeidraadsircuit in eerste instantie de geest gaf, was dat ik gebruik maakte van een gelijkspanningsbron van 6,3Volt. De voorspanning van 80Volt dient een gelijkspanning te zijn, met daaroverheen een wisselspanning van 6,3Volt. Ach, ik kon het wel weten...)
:whistle:
Welterusten!
:whistle:
Welterusten!
Onderwerp is gesloten.
19 okt 2011 18:44 #10627
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Inmiddels is de voeding (VEILIG) gereed. Ik heb twee trafo's gebruikt, tegenover elkaar aangesloten (230V -12V .. 12V -220V) En het geheel is keurig van het net gescheiden. Daarnaast heb ik nog een derde trafo geplaatst die voor de gloeispanning zorgt. Ik heb veel van deze trafo's op voorraad. Alleen geen radio trafo. Vandaar deze moeilijke oplossing, maar het werkt nu! Ik kan nu verder gaan bouwen...
Onderwerp is gesloten.
Minder
Meer
19 okt 2011 17:05 #10625
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
"Ok, het waren maar wilde ideeën..."
Kijk dat is een wáár woord, prijzenswaardig stukje zelfkennis.
Mijn Moeder gebruikte nogal eens de uitdrukking:
"doe nou maar gewóón, dan doe je al gek genoeg"
Als puber háátte ik die opmerking, :banghead: tegenwoordig gebruik ik 'm zelf : mmm :
Wat heb je erop tegen om een gewone voedings trafo te gebruiken?
Is toch niet zo moeilijk aan te komen?
Nico
Kijk dat is een wáár woord, prijzenswaardig stukje zelfkennis.
Mijn Moeder gebruikte nogal eens de uitdrukking:
"doe nou maar gewóón, dan doe je al gek genoeg"
Als puber háátte ik die opmerking, :banghead: tegenwoordig gebruik ik 'm zelf : mmm :
Wat heb je erop tegen om een gewone voedings trafo te gebruiken?
Is toch niet zo moeilijk aan te komen?
Nico
Onderwerp is gesloten.
19 okt 2011 16:52 - 19 okt 2011 16:59 #10624
door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Re: Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen....
Een optie met twee tegenover elkaar geplaatste trafo's 230 -12V is toch mogelijk? Dan heb je secundair netgescheiden 230V (min wat verliezen), en 12V voor de gloeispanning in 1 te pakken... Die 12V is wel weer naar beneden te regelen.
Kan ik alleen maar een trafo uit een radio gebruiken?
De optie van twee trafo's 230-12 is zeker ook mogelijk. Je kunt de gloeistroom waarschijnlijk zonder weerstanden uit de 12 volt betrekken. Gebruik dan in plaats van een ECF82 een PCF82, die heeft ca 8 volt gloeispanning nodig. Samen met de gloeispanning van de PF 86 (4 volt) zit je op 12 volt. De PCF82 en de PF 86 hebben beide 300mA gloeistroom nodig (de 'P' buizen zijn daar zelfs voor gemaakt), je zet ze dus in serie. De ECC82 kan zonder meer rechtstreeks op 12 volt gloeispanning werken, zie inwendige gloei bedrading.
Een nieuwe speciale buizen apparaat trafo of een trafo uit de sloop is dus niet perse nodig.
Maar nu zie ik in je schema dat je geen ECF82 maar een EF80 en een EM84/87 wilt gebruiken. Echter de strekking van mijn verhaal is duidelijk, ook uit 12 volt kun je met enige creativiteit de juiste gloeispanning/-stroom voor de te gebruiken buizen betrekken.
Mvg, Pieter.
De optie van twee trafo's 230-12 is zeker ook mogelijk. Je kunt de gloeistroom waarschijnlijk zonder weerstanden uit de 12 volt betrekken. Gebruik dan in plaats van een ECF82 een PCF82, die heeft ca 8 volt gloeispanning nodig. Samen met de gloeispanning van de PF 86 (4 volt) zit je op 12 volt. De PCF82 en de PF 86 hebben beide 300mA gloeistroom nodig (de 'P' buizen zijn daar zelfs voor gemaakt), je zet ze dus in serie. De ECC82 kan zonder meer rechtstreeks op 12 volt gloeispanning werken, zie inwendige gloei bedrading.
Een nieuwe speciale buizen apparaat trafo of een trafo uit de sloop is dus niet perse nodig.
Maar nu zie ik in je schema dat je geen ECF82 maar een EF80 en een EM84/87 wilt gebruiken. Echter de strekking van mijn verhaal is duidelijk, ook uit 12 volt kun je met enige creativiteit de juiste gloeispanning/-stroom voor de te gebruiken buizen betrekken.
Mvg, Pieter.
Laatst bewerkt 19 okt 2011 16:59 door pieterv.
Onderwerp is gesloten.
19 okt 2011 14:43 #10623
door klaas
Ok, het waren maar wilde ideeën...
Ik gebruik uiteraard een scheidingstrafo!
Een optie met twee tegenover elkaar geplaatste trafo's 230 -12V is toch mogelijk? Dan heb je secundair netgescheiden 230V (min wat verliezen), en 12V voor de gloeispanning in 1 te pakken... Die 12V is wel weer naar beneden te regelen.
Alleen de 80Volt voorspanning, geschakeld aan de gloeiketen... Het gloeicircuit word met behulp van weerstanden R14 en R15 van een voorspanning van ongeveer 80 Volt voorzien. Dit is nodig omdat de ECF82 een maximale spanning tussen gloeidraad en kathode toe laat van 220 Volt. Omdat de kathode van de kathodevolger op een hoge spanning staat wordt zo voorkomen dat deze spanning wordt overschreden. Ik ben bang dat deze spanning de werking van de trafo's gaat beïnvloeden...
Ik gebruik uiteraard een scheidingstrafo!
Alleen de 80Volt voorspanning, geschakeld aan de gloeiketen... Het gloeicircuit word met behulp van weerstanden R14 en R15 van een voorspanning van ongeveer 80 Volt voorzien. Dit is nodig omdat de ECF82 een maximale spanning tussen gloeidraad en kathode toe laat van 220 Volt. Omdat de kathode van de kathodevolger op een hoge spanning staat wordt zo voorkomen dat deze spanning wordt overschreden. Ik ben bang dat deze spanning de werking van de trafo's gaat beïnvloeden...
Onderwerp is gesloten.