Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Ik heb weer wat nieuws, nou ja nieuw.

Meer
05 aug 2019 08:56 - 05 aug 2019 09:25 #78823 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Ik heb weer wat nieuws, nou ja nieuw.
Ik heb dat nog niet nagezien de luidsprekers
mischien heeft het ook van doen
omede dat er stroom tussen schassis en ls staat
maar zo als peter zegt dat hij dat wel tegen gekomen is goed om de ls
ga ik dat ook geloven .Dus nazien
Wat beterft de wisselaar daar heb ik het motortje van gedemonteert
deze loopten bij mij te langzaam na de demontace met nieuwe
smeer middelen en afstelling loopten de tafel belast met PU
te SNEL ik heb de carocel op 240 AC gezet en het was weer GOED
tot het einden van de plaat belast met PU .. dus HET maakt uit een beetje minder
stroom .. Bij sommigen pH pu tafels heb ik wel eens en draadgewonden weerstanden tegen gekomen om ook de stroom te verminderen ..Er zijn plossen platen speers met een AC stroom carrocel
die men instellen kan ook op 245 .als men dat doet dan loopt hij gelijk langzamer
ik gebruik dat nog wel met tafels allen merken die te snel lopen ook merk baar met de verhoging 220 ac
Waarom probeert men het Niet uit omgelijkmijn mening en te verwerpen
Ik doe mij er de voordeel mee en met goed resultaat .
wat geluid betreft vind ik ze iewat MISLUKT scherp je moet de HT indraaien
maar ja AD spiekers is ook niet mijn voorkeur .
de 78t instlling is 3x niks .. ik gebruik RIAA instelling
tja het kan aan de spiekers verkeert poling liggen dan krijgt met scherp zooitje ook
dus na zien huub
huub
Laatst bewerkt 05 aug 2019 09:25 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 aug 2019 08:03 #78821 door peter1952
Ik heb het schema nog eens nageplozen, de luidsprekers zijn wel degelijk in fase getekend. De gemerkte aansluitlip van S5 zit aan de niet gemerkte aansluitlip van S4.
Zo zat het bij mij ook, alleen was bij één der luidsprekers de gemerkte lip de - pool.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
04 aug 2019 23:47 #78816 door Jan Bus
Is al eens eerder op dit forum of het buurforum(?) aan de orde geweest. Ook bij mij staan de luidsprekers in tegenfase. Op het bedradingschema zijn ze ook in tegenfase aangesloten. Is waarschijnlijk toch de bedoeling geweest van Philips om het geluid wat ruimtelijker te maken. De luidsprekers zijn niet gelijk. Een AM3700BM en een AM3700BX. Ze hebben een verschillende resonantie-frequentie; de BX heeft een wat hoger rendement en wat beperkter hoog. Ook zijn de luidsprekers onderling verschillend geplaatst op de zijwand. De geperforeerde metalen platen tussen het draaitafelcompartiment en de rest van het meubeltje zullen tevens invloed hebben. Al met al niet zo geslaagd. Met de luidsprekers in fase klinkt het een stuk beter. Nog anders wordt het geluid wanneer het meubel op pootjes staat (konden bijgeleverd worden). Dan doet het serviceluik ook nog mee in de vorming van het geluidsbeeld.

Groet, Jan

Meer
04 aug 2019 23:24 #78815 door Bert Kn
Peter,
Dat is ook wat de verkoper me vertelde.
Omdat hij hem nogal kaal vond klinken had hij met een batterij gecontroleerd of de luidsprekers wel in fase stonden en zo kwam hij er achter dat van een van de luidsprekers de stempeling niet klopte.
Wat het op toeren draaien van de platenspeler betreft.
Daar de verkoper hem al een jaar of twintig niet meer aan de spanning had gehad adviseerde hij me hem met een variac op te starten.
Bij zo’n 150 volt kwam er al behoorlijk geluid uit en draaide hij al goed op toeren.
De draaisnelheid van de motor is afhankelijk van de frequentie van het lichtnet wat ik me wel kan voorstellen is dat bij een te lage spanning de power van het motortje minder is en van invloed op het toerental als hij er zwaar aan moet trekken.

Mvg.
Bert

Meer
04 aug 2019 23:00 #78813 door peter1952
Dat in tegenfase staan van de luidsprekers is duidelijk een fabrieksfout. Ik heb de AG9169 en daar stonden de luidsprekers volgens de stempeling goed geschakeld. Echter bij één der luidsprekers stond de stip bij de - aansluiting! Ook hier moest ik dus een luidspreker ompolen. Bij een zelfde exemplaar dat ik later ter reparatie kreeg, was het wel goed.
Kennelijk waren er een aantal luidsprekers die verkeerd gestempeld waren.
Uiteraard horen de luidsprekers in fase te staan.

Ik heb zelf die kist ook nog staan die wacht op een revisie.

En voor de zoveelste keer: De spanning op de motor heeft geen invloed op het toerental! Alleen de frequentie. Dit verhaal is wel erg hardnekkig.
En als je het niet geloven wil: Probeer het maar op een variac.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
04 aug 2019 22:34 - 04 aug 2019 22:36 #78811 door Bert Kn
Marc,
In principe haal ik de spullen op.
Leuke daarvan is dat ik daardoor al heel wat leuke verzamelingen heb mogen bewonderen en er een aantal hobby kennissen waar ik regelmatig contact mee heb aan over gehouden heb .
De verkoper is heel handig in het leggen van touwtjes waar ik zelf absoluut geen geduld voor heb en aangegeven dat ik te allen tijde bij hem terecht kan

Huub,
Dat er spanning tussen het chassis en de luidsprekers staat had ik al gelezen op de waarschuwing in de kast geplakt.

De spanning stond al op 245V.
Er zit een minimaal (rooster) brommetje in enkel hoorbaar al ik met mijn oren heel dicht bij de luidsprekers kom.
Bij normaal gebruik valt het niet op, ik doe het ervoor.
De persoon 75 jaar oud waar ik hem van overgenomen heb had hem vroeger van zijn oom gekregen welke hem destijds nieuw had gekocht.
Hij vertelde mij dat de luidsprekers waarschijnlijk fabriek af omdat hij nooit in reparatie was geweest in tegen fase waren aangesloten wat hij vreemd vond en veranderd heeft waardoor hij een stuk beter klinkt.
Ik vraag me dan af waarom Philips dat deed.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 04 aug 2019 22:36 door Bert Kn.

Gemaakt door Kunena